kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۹۹
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۴
نمایندگی ایران در سازمان ملل:

برنامه موشکی ایران تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری قابل مذاکره نیست

سخنگوی دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل فضاسازی‌های رسانه‌های غربی درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگو درخصوص برنامه موشکی را تکذیب کرد.




«علیرضا میریوسفی»، سخنگوی نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل فضاسازی‌ رسانه‌های غربی درباره آمادگی ایران برای گفت‌وگو درخصوص برنامه موشکی را تکذیب و تأکید کرد برنامه موشکی ایران «تحت هیچ شرایطی و با هیچ کشوری» قابل مذاکره نیست.
پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» گفته بود: «اگر آمریکا می‌خواهد درباره موشک‌[های ایران] گفت‌وگو کند باید فروش سلاح از جمله موشک به دولت‌های منطقه را متوقف کند».
خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهارات ظریف را این‌طور پوشش داد:«وزیر خارجه ایران می‌‌گوید گفت‌وگو بر سر برنامه موشکی با آمریکا امکان‌پذیر است.» «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا نیز در ادعایی مضحک مدعی شد که ایرانی‌ها برای اولین بار برای گفت‌وگو درباره برنامه موشکی خودشان ابراز آمادگی کرده‌اند.
علیرضا میریوسفی در توئیتر این تفاسیر از سخنان وزیر خارجه ایران را رد کرده است. او نوشت: «تفسیری که آسوشیتد پرس از مصاحبه دکتر ظریف با ان بی‌سی نیوز درباره آمادگی مذاکره درباره برنامه شکی ایران نموده به‌طور کامل‌اشتباه است. این جمله که « اگر ایالات متحده می‌خواهد درباره موشک صحبت کند، باید فروش انواع سلاح به کشورهای منطقه شامل فروش موشک را متوقف کند»، به هیچ عنوان به این معنی نیست که ایران مایل است درباره برخی جنبه‌های توان موشکی خود مذاکره کند. توان موشکی ایران به‌طور مطلق و تحت هرشرایطی قابل مذاکره با هیچ شخص یا کشوری نیست».
وی ادامه داد: «مطمئن هستیم که خبرنگاران  آسوشیتدپرس به اندازه کافی با زبان محاوره‌ای انگلیسی در این مصاحبه آشنا باشند و می‌دانند که چگونه منظور گوینده را در یک مصاحبه چالشی به‌طور صحیح از متن استخراج کنند.استخراج یک تفسیر نادرست از یک متن و قرار دادن آن در یک سرخط خبری یقینا موضوع است که از ارزش و اعتماد یک رسانه معتبر نزد افکار عمومی می‌کاهد».
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سخنانی مدعی شد که واشنگتن به دنبال تغییر نظام در ایران نبوده و به دنبال کمک به این کشور است.
این ادعای مضحک در حالی است که آمریکا از هیچ جنایتی علیه مردم ایران فروگذار نکرده است.
متهم کردن 3 ایرانی
 به نقض تحریم‌ها
دادستان فدرال نیویورک سه شهروند ایرانی را به دور زدن تحریم‌های ایران و ارسال غیرقانونی چند تُن فیبر کربن به ایران متهم کرد.
بر اساس ادعای دستگاه‌های قضایی آمریکا، این سه ایرانی از سال 2008 تا 2013  الیاف کربن بسیاری را  از یک دلال آمریکایی تهیه کرده و از طریق کشوری ثالث به ایران ارسال کردند. بنا به ادعای مقام‌های آمریکایی، در اسناد صادراتی موجود در این زمینه نام این ماده «آکرلیک» درج شده بود.
در این پرونده ادعا شده که این مواد با کمک منبعی در ترکیه  از آمریکا به اروپا انتقال یافته و سپس  از طریق امارات وارد ایران شد. دادستان این پرونده گفته است که الیاف کربن در بخش فضایی و دفاعی کاربرد دارد.
دولت آمریکا طی سال‌های گذشته بارها با طرح چنین پرونده‌‌هایی مدعی نقض تحریم‌های یکجانبه خود علیه ایران شده است.
چند نماینده کنگره آمریکا قطعنامه‌ای معرفی کرده‌اند که از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد این کشور را به «برنامه جامع اقدام مشترک» یا توافق هسته‌ای ایران بازگرداند.
مذاکره به سبک آمریکایی!
به گزارش فارس، «برایان هوک» رئیس میز ایران در وزارت خارجه آمریکا طی مراسمی به میزبانی وبگاه «آکسیوس» مدعی شد که پیشنهادهای ترامپ درباره مذاکره با ایران،«صادقانه»! است.
 برایان هوک در توجیه سخنان خود انجام 2 دور «مذاکرات نافرجام» ترامپ با رهبر کره شمالی را نشانه صداقت رئیس‌جمهور آمریکا خواند.
ادعای مضحک هوک در حالی است که آمریکایی‌ها معمولاً برای رسیدن به اهداف خود یک راهبرد دارند و یک تاکتیک. راهبرد آنها «فشار» با هدف خسته کردن طرف مقابل است و سپس از «مذاکره» به‌عنوان مکمل فشار استفاده می‌کنند تا به خواسته خود برسند.
این مذاکره در واقع مذاکره نیست بلکه وسیله‌ای برای چیدن محصول فشارها است و نشستن پشت میز مذاکره با آمریکایی‌ها یعنی نقد کردن همان مواردی که با فشار زمینه تحقق آن را فراهم کرده‌اند.
مورگان اورتاگوس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش هیچ پیامی مبنی بر تمایل به مذاکره از جانب ایران دریافت نکرده است.
محدودیت تردد
 دیپلمات‌های ایرانی
خبرگزاری رویترز براساس یک یادداشت دیپلماتیک آمریکا گزارش کرد واشنگتن محدودیت‌های جدیدی را برای رفت‌ و آمد هیئت ایران در سازمان ملل و خانواده‌های آنها تعیین کرده است.
طبق این گزارش، این دیپلمات‌های ایرانی مشمول همان محدودیت‌هایی می‌شوند که واشنگتن به «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تحمیل کرد.
رویترز براساس یادداشت دیپلماتیک مذکور گزارش کرد، دیپلمات‌های ایران، احتمالاً فقط می‌توانند بین سازمان ملل و هیئت نمایندگی ایران در سازمان ملل، اقامتگاه نماینده ایران در سازمان ملل و فرودگاه «جان اف کندی» رفت و آمد داشته باشند.
طبق این گزارش همه خانواده‌های دیپلمات‌ها صرفا در شش بلوک(کوچه) محله نامطلوب «لانگ آیلند سیتی» نیویورک زندانی خواهند بود و حق خروج ندارند.
پیش از اعمال محدودیت‌های جدید آمریکا، دیپلمات‌های ایران همچون نمایندگان کره شمالی، سوریه و کوبا، تا شعاع 25 مایلی (40 کیلومتری) سازمان ملل متحد، اجازه رفت و آمد داشتند.
طبق توافق 1947 مقر سازمان ملل، آمریکا ملزم است به دیپلمات‌های خارجی، اجازه دسترسی به سازمان ملل را بدهد اما واشنگتن می‌گوید می‌تواند به دلایل امنیتی، تروریسم و سیاست خارجی، از صدور ویزا امتناع ورزد.
اگر اروپا نبود، برجام هم نبود!
فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ادعایی مضحک گفت: اگر کشورهای اروپایی نبودند، نه برجامی شکل می‌گرفت و نه امروز از برجام اثری مانده بود.
این ادعا در حالی است که اروپا به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نکرده است. برجام از روز اول اجرا توسط آمریکا و اروپا به‌صورت فاحش نقض شد.
آمریکا در اردیبهشت 97 به‌صورت رسمی از برجام خارج شد و اروپا نیز با امتناع از انجام تعهدات، به‌صورت عملی از برجام خارج شده است.
چندی پیش ظریف گفته بود، اروپا فقط حدود یک درصد تعهدات برجامی خود را انجام داده است.
ریچادر گرنل، سفیر آمریکا در آلمان در مصاحبه با شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت: اروپا و آمریکا در قبال ایران هدف مشترکی را دنبال می‌کنند.
همکاری انگلیس با آمریکا
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در مصاحبه با شبکه خبری بی‌بی‌سی انگلیس اقدام لندن در توقیف نفتکش ایرانی در آبراه‌ بین‌المللی را دزدی دریایی توصیف کرد و گفت که انگلیس با این اقدام به تحریم‌های آمریکا علیه ایران کمک کرد.
ظریف همچنین در پیام توئیتری ضمن‌ اشاره به اتهام‌زنی آمریکایی‌ها به ایران درباره ارسال سلاح به یمن، تصریح کرد: اکنون آنها (از ما)‌ هستند. به‌جای فرار از این موضوع (حمایت نظامی غرب از صدام)، آمریکا باید فروش سلاح به امثال صدام (حکام سعودی و اماراتی) را پایان دهد.
وی تصاویری از حملات عراق به خرمشهر در جنگ تحمیلی، بمب‌های آمریکایی که توسط ائتلاف سعودی بر سر مردم یمن ریخته می‌شود، کشتار فلسطینیان توسط نظامیان صهیونیست در غزه و همچنین کاریکاتوری از نمایش تبلیغاتی «نیکی هیلی» نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل درباره فروش ادعایی تسلیحات ایرانی به یمن را در این توئیت الصاق کرد.
بسته توخالی اینستکس
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: فعلاً مکانیسم مالی اینستکس می‌تواند تنها ارسال کالاهای انسانی، شامل محصولات غذایی و پزشکی که از سوی آمریکا هم ممنوع نشده‌اند را پوشش بدهد.
لاوروف در ادامه گفت: فعلاً از طریق این کانال مالی تقریبا چند میلیون دلار مبادله شده است. مسلماً این مبلغ در مقایسه با تعهداتی که شرکای ایرانی ما در چارچوب برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بر عهده گرفته‌اند و حجم مبادلات مالی ناشی از فروش نفت ایران و موانعی که بر سر پرداخت برای تحویل آن وجود دارد مبلغ قابل توجهی نیست.
وی افزود: اینستکس پاسخگوی منافع اقتصادی ایران در چارچوب برجام نیست.