kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۵۲۸۴
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۰
حجت‌الاسلام رستمی:

ایجاد محدودیت برای اظهارنظر یک فرد در محضر رهبری پذیرفته نیست

رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: اینکه فردی به دلیل اظهارنظر در یک موضوع بعد از طرح این دیدگاه‌ها در محضر رهبری مورد فشار قرار بگیرد اصلا پذیرفته نیست.




ماه رمضان امسال در دیدار سالانه اساتید دانشگاه‌ها با مقام معظم رهبری، سهیلا صادقی فسایی، استاد باسابقه دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران یکی از سخنرانان بود. سخنان او نزد رهبری با واکنش‌های فراوانی از سوی برخی مسئولان دانشگاهی روبه‌رو شد. هرچند که انتقادات و طرح مسائل روز جامعه، محتوای اصلی تمام سخنرانی‌های دیدار با رهبری است، اما سخنان این استاد دانشگاه گویا به مذاق برخی‌ها خوش نیامد و همان‌طور که خود او حین سخنرانی‌اش در دیدار با رهبر انقلاب پیش‌بینی کرده بود، وی بعد از دیدار تحت فشار‌های پیدا و پنهان متعددی قرار گرفت. رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها در واکنش به محدودیت‌های ایجاد شده برای استاد دانشگاه تهران به خبرگزاری دانشجو گفت: جلساتی که در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار می‌شود یکی از جلسات ویژه حوزه آموزش عالی کشور است که دغدغه‌های اساتید در فضای آزاد و سطح عالی اتفاقی است که آموزش عالی از آن به‌عنوان نقطه عطف از آن یاد می‌کند که هر ساله در فضای دانشگاهی جریان‌ساز است.
حجت‌الاسلام مصطفی رستمی افزود: این جلسه نمونه‌هایی از آزاداندیشی است که دانشجویان و اساتید پیشنهادات و دغدغه‌های خودشان را نسبت به بسیاری از اقدامات و سیاست‌هایی که در بدنه عمومی کشور و در بدنه حاکمیتی در حوزه‌هایی که به نوعی منتسب به دستگاه‌های رهبری است ارائه می‌دهند و انتقادات را مطرح می‌کنند و این جلوه زیبا، نظام گفت‌وگوی با رهبری در جامعه می‌باشد.
رستمی ادامه داد: اینکه فردی یا شخصیتی به دلیل اظهارنظر در یک موضوع بعد از طرح این دیدگاه‌ها در محضر رهبری بنا باشد مورد فشار قرار بگیرد اصلا پذیرفته نیست.
وی گفت: گزارش‌هایی که ما در مورد خانم سهیلا صادقی دریافت کردیم چنین اتفاقی رخ داده و حداقل آنچه مسلم است یک جریان رسانه‌ای به شکل غیراخلاقی به دنبال تخریب چهره علمی این استاد است و اتفاقات دیگری که در پیگیری‌ها رخ داد شائبه و به نوعی فشار به این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران را ایجاد کرده است.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها افزود: بعد از اینکه این موضوع به اطلاع نهاد رسید پیگیری‌ها را آغاز کردیم. با مسئولین وزارت علوم گفت‌وگو‌هایی داشتیم توضیحات آنها را دریافت کردیم و هم با مسئولان دانشگاه تهران و اساتید این دانشگاه و این استاد دانشگاه که جمع‌بندی موضوعات به مراجع ذی‌ربط خواهد رسید و امیدواریم که دانشگاه‌ها آنگونه که انتظار می‌رود عالی‌ترین فضای طرح دیدگاه‌های مختلف برای ارائه بهترین نظرات برای پیشرفت کشور باشد.
از ادعای «نیلی» تا تکذیب «صادقی»
در همین حال رئیس دانشگاه تهران در پاسخ به علت مشکلات ایجاد شده در دانشگاه تهران برای سهیلا صادقی، استاد دانشکده علوم اجتماعی گفت: هیچ‌گونه مشکلی برای وی در دانشگاه ایجاد نشده و من که رئیس دانشگاه هستم اعلام می‌کنم که هیچ‌گونه محدودیتی برای وی ایجاد نشده است. محمود نیلی احمدآبادی افزود: فقط وزارت علوم از وی درخصوص ادعای‌هایی که از تقلب علمی ‌داشته خواسته مستنداتش را ارائه دهد و این ربطی به دانشگاه ندارد. وزارت علوم می‌خواهد این موضوع را بررسی کند که اگر دانشگاه خلافی انجام داده باشد، برخورد کند؛ اما از جانب دانشگاه هیچ اقدامی صورت نگرفته است.
اما سهیلا صادقی، استاد علوم اجتماعی دانشگاه تهران در واکنش به این اظهارات رئیس دانشگاه تهران گفت: «نیلی احمدآبادی بیان کرده است، وزارت علوم درخصوص ادعا‌های مطرح شده درباره تقلب‌های علمی، درخواست ارائه مستندات کرده است؛ درحالی که تنها خواسته‌ای که در نامه وزارت علوم به اینجانب مطرح نشده، همین موضوع است. به نظر می‌رسد رئیس دانشگاه تهران با طرح این مسئله خلاف واقع، قصد داشته اذهان عمومی را از توجه به ‌اشکالات اساسی و مهم مطرح شده از سوی بنده که عمدتا به ‌اشکالات مدیریتی در این دانشگاه مربوط می‌شود، منحرف کند. رئیس دانشگاه تهران عنوان کرد که هیچگونه مشکل و محدودیتی علیه بنده ایجاد نشده است؛ درحالی که درس مقطع دکتری که سال‌های متمادی است از سوی بنده ارائه می‌شود با تغییری در عنوان، به عضو جدیدالورودی واگذار شده است که حدود یک‌سال از انتقال او به گروه می‌گذرد. به این ترتیب از تدریس اینجانب در مقطع دکتری در نیمسال آینده تحصیلی ممانعت به عمل آمده است.»