kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۴۴
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

ادامه موج اخراج و استعفای مقامات آمریکایی وزیر کار رفت، رئیس‌اطلاعات ملی هم می‌رود

موج اخراج‌ها و استعفاها در دولت ترامپ بی‌وقفه ادامه دارد و بر اساس گزارش‌ها این بار نوبت وزیر کار این کشور بود که مجبور به استعفا شد و رئیس‌اطلاعات ملی آمریکا هم به زودی توسط ترامپ اخراج می‌شود.


  سرویس خارجی-

 کاخ سفید در سه سال گذشته شبیه کاروانسرایی بوده که عده‌ای می‌آیند اتراق می‌کنند و بعد از چند روز یا هفته یا حداکثر چند ماه ترامپ آنها را از کاروانسرا بیرون می‌کند. طی این مدت شمار اخراجی‌ها و استعفاها به عدد عجیب و غریب 45 نفر رسیده که در تاریخ آمریکا کم‌سابقه است. در وزارتخانه‌های کلیدی مثل وزارت دفاع آمریکا نیز بسیاری از پست‌های مهم همچنان با سرپرست اداره می‌شود. سی ان ان چند روز پیش گزارش داد در پنتاگون 19 پست کلیدی همچنان با سرپرست اداره می‌شود. این شبکه خبری ماه مارس(اسفند 97) نیز طی گزارشی به موضوع پست‌های خالی در دولت آمریکا پرداخته و در گزارشی با عنوان «کابینه موقت ترامپ و دولت خالی از سکنه» نوشته بود که حدود یک چهارم از پست‌ها در دولت ترامپ از سوی «سرپرست موقت» اداره می‌شوند!
بر اساس گزارش‌ها موج استعفا‌ها و برکناری‌ها در دولت ترامپ همچنان ادامه دارد و «الکس آکوستا» وزیر کار دولت آمریکا که در جریان پرونده آزار جنسی میلیاردری به نام «جفری اپستین» تحت فشار بود، روز جمعه اعلام کرد از مقام خود کناره‌گیری می‌کند. «آکوستا» در زمان نخستین محاکمه «جفری اپستین» که حدود ۱۰ سال پیش در ایالت فلوریدا رخ داد، دادستان آن ایالت بود. او متهم شده بود که در جریان آن محاکمه در توافقی با «جفری اپستین» که در نهایت به حکمی سبک برای آن سرمایه‌دار منجر شد، نقش داشته است. جفری اپستین در آن زمان به رابطه جنسی با کودکان زیر 17 سال متهم بود و در نهایت به ۱۳ ماه زندان محکوم شد.
 رئیس‌دستگاه اطلاعاتی
اخراج می‌شود
از سوی دیگر خبر رسیده، چند منبع آگاه در کاخ‌سفید اعلام کرده‌اند ترامپ قصد دارد «دن کوتس» رئیس‌دستگاه اطلاعات ملی آمریکا را برکنار کند. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از «آکسیوس»، رئیس‌جمهور آمریکا به تعدادی از مشاوران خود گفته قصد دارد «دن کوتس» رئیس‌دستگاه اطلاعات ملی این کشور را از سمت خود برکنار کند. یک مقام ارشد کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، در این باره گفته: گفت‌وگوهایی درخصوص اخراج «دن کوتس» انجام شده است؛ اما به صورت دقیق مشخص نیست رئیس‌جمهور آمریکا چه زمانی چنین تصمیمی خواهد گرفت. یک منبع دولتی دیگر که درخصوص این مسئله با دونالد ترامپ مصاحبه کرده بود، اعلام کرده رئیس‌جمهور آمریکا به او گفته است: «زمان تغییر فرا رسیده است. دن یک انسان فوق‌العاده است، اما رئیس‌جمهور دیگر به حرف‌های او گوش نمی‌دهد». رئیس‌دستگاه اطلاعات ملی آمریکا پیشتر چندین بار خشم دونالد ترامپ را برانگیخته است. وی سال گذشته میلادی در مصاحبه با شبکه «ان بی‌سی» از رابطه دونالد ترامپ با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه انتقاد کرد که همین مسئله باعث عصبانیت ترامپ شد. ترامپ به تعدادی از مشاوران خود گفته احتمالا «فرد فلیتز» را که به عنوان رئیس‌دفتر سابق جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا خدمت کرده است، به عنوان جایگزین «دن کوتس» انتخاب کند. فلیتز پیش‌تر تحلیلگر سازمان سیا و از اعضای کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان بوده است.