kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۸۴۲
تاریخ انتشار : ۲۲ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۶

ترکیه ‌اس- 400 را تحویل گرفت آمریکا همچنان مشغول خط و نشان کشیدن!

دولت آنکارا در حالی چهارمین محموله سامانه دفاع موشکی « اس- 400» را از روسیه تحویل گرفت که آمریکا همچنان در حال خط و نشان کشیدن علیه ترکیه است!

دولت ترکیه که طی روزها و هفته‌های اخیر بارها از جانب آمریکا در مورد دریافت سامانه اس- 400 تهدید می‌شده، روز جمعه سه محموله و دیروز نیز چهارمین محموله متعلق به این سامانه را در خاک خود از روسیه تحویل گرفته است. این در حالی است که آمریکا، بدون دست زدن به هیچ اقدامی، همچنان تهدید می‌کند! به نظر می‌رسد که ترکیه با این اقدام خود، به همگان نشان داده است که می‌خواهد در روابط استراتژیک ۷۰ ساله‌اش با آمریکا، تجدید نظر کند.
به گزارش ایسنا، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر مشهور مسائل منطقه و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای «رأی الیوم»، طی تحلیلی دراین باره تاکید کرد: رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، حساب کارش را کرده و با رد تمامی فشارها، تهدیدات و یا وسوسه‌های آمریکا، قدم در راه جدیدی گذاشته و به ریاست ناتو پشت کرده است. عطوان نوشت، واشنگتن مدعی است ترکیه نباید اس- 400 را بخرد، چون این سامانه جنگنده‌های «اف- 35» را به خطر می‌اندازد. این اظهاارات مقامات آمریکایی در حد ادعا و بهانه است، زیرا دولت یونان که عضو ناتو است، این سامانه را در اختیار دارد و واشنگتن نیز اعتراضی به آتن نمی‌کند. سردبیر رای الیوم در ادامه می‌افزاید: دولت آمریکا به هیچ کشور اسلامی اعتماد ندارد و مهم نیست که این کشور به چه اندازه مطیع آن باشد. آنچه بر ایران اعمال می‌شود، بر ترکیه، سوریه، عراق، مصر و حتی کشورهای حوزه خلیج (فارس) نیز اعمال می‌شود، چراکه آمریکا می‌خواهد که ما تابع، کوچک و پست باشیم.
آمریکا تنها به یک «دولت» اعتماد دارد و آن اسرائیل است و مخالفت و‌اشنگتن با دستیابی ترکیه به این موشک‌ها، به دلیل ترس از امنیت اسرائیل و حفظ برتری نظامی آن در منطقه است.
درخواست سناتورها برای تحریم ترکیه
پس از آنکه ترکیه سامانه اس- 400 را از روسیه تحویل گرفت، سناتورهای ارشد آمریکا از «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، خواسته‌اند تحریم‌هایی را علیه این عضو ناتو وضع کند.
به گزارش ایسنا، این قانونگذاران از ترامپ خواسته‌اند تا طبق «قانون مقابله با دشمنان آمریکا از طریق تحریم‌ها» علیه ترکیه تحریم‌هایی را اعمال کند. آنها می‌گویند: کنگره مشخص کرده است که باید تبعاتی برای دستیابی اردوغان به سامانه اس-۴۰۰ وجود داشته باشد. همچنین وزارت دفاع (آمریکا) باید خاتمه مشارکت ترکیه در برنامه اف-۳۵ را اعلام کند.