kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۱۵
تاریخ انتشار : ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۱

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی



تجسس در تلفن همراه همسر
س) اگر کسی گوشی همسرش را چک کند و پیغام‌هایی را که با خانم‌ها و آقایان داشته بخواند، شرعا اشکال دارد؟
ج) بدون اذن و رضایت ایشان جایز نیست.
حکم اذان و اقامه تلویزیون
س) در رساله​​های عملیه گفته شده: «کسی که اذان و اقامه دیگری را شنیده، چه با او گفته باشد یا نه، در صورتی که بین اذان و اقامه و نمازی که می‌خواهد بخواند زیاد فاصله نشده باشد، می‌تواند برای نماز خود اذان و اقامه نگوید.» اگر از تلویزیون یا رادیو بشنود هم این حکم جاری است؟
ج) اگر مستقیم پخش شود، حکم مذکور را دارد.
حقوق فرهنگیان
س) با توجّه به اینکه فرهنگیان به جز ایّام تعطیلات رسمی در ایّامی مانند عید نوروز و تابستان نیز تعطیل می‌باشند؛ حکم حقوقی که در این ایّام می‌گیرند چیست؟
ج) دریافت حقوق طبق قوانین و مقررات مربوط ‌اشکال ندارد.
اعتکاف مسافر
س) من علاقه زیادی دارم که در مراسم اعتکاف در مرکز استان شرکت کنم ولی چون در شهرستان زندگی می‌کنم و اگر بخواهم به مرکز استان بروم باید نماز خود را شکسته بخوانم، آیا از این نظر مشکلی نخواهم داشت؟
ج) کسی که بخواهد در سفر معتکف شود، می‌تواند در وطن نذر کند که در سفر روزه مستحبی بگیرد و در این صورت می‌تواند در سفر معتکف شود.  
هدایا و عیدی ارباب رجوع به کارمندان
س) هدایایی که بعضی از افراد یا شرکت‌ها به کارمندان دولت در زمان عید نوروز به عنوان عیدی می‌دهند و هیچ‌گونه توقّعی در برابر پرداخت آن ندارند، چه حکمی دارد؟
ج) هدیه در محیط کار و از جانب ارباب رجوع، یکی از خطرناک‌ترین چیزها است و هر چه بیشتر از آن اجتناب کنید، به صرفه دنیا و آخرت شما خواهد بود. فقط در یک صورت، دریافت آن‌جایز است و آن، این است که هدیه دهنده، با اصرار زیاد و با امتناع مأمور از قبول، بالاخره به نحوی آن را اهداء کند، آن هم بعد از انجام کار و بدون مذاکره و حتّی توقّع قبلی.