kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۵۰
در دیدار فرستاده رئیس‌جمهور فرانسه

شمخانی: زمان انجام اقدامات یکطرفه به پایان رسیده است

دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار مشاور رئیس‌جمهور فرانسه با انتقاد از بی‌عملی کشور‌های اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام گفت: تصمیم قاطع کشورما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.

«امانوئل بن» مشاور رئیس‌جمهوری فرانسه صبح چهارشنبه با «علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار کرد.
شمخانی در این دیدار با انتقاد از بی‌عملی کشور‌های اروپایی برای اجرای تعهداتشان در برجام و فقدان اراده کافی برای مقابله با اقدامات تخریبی آمریکا در این توافقنانه چند جانبه اظهار داشت: باتوجه به عدم استفاده اروپا از فرصت یک ساله اجرای تعهدات یک طرفه از سوی ایران، تصمیم قاطع کشورما اجرای تعهدات، متناسب با اقدام متقابل طرف‌های دیگر است و زمان انجام اقدامات یک طرفه به پایان رسیده است.
وی اجرای برنامه کاهش مرحله به مرحله تعهدات هسته‌ای را راهبرد غیر‌قابل تغییر ایران برشمرد و گفت: این مسیر در چارچوب بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام تا زمان تحقق کامل حقوق ایران ادامه خواهد یافت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی، سیاست فشار حداکثری آمریکا را راهبردی شکست خورده عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: ایران در عمل اثبات نموده که در ابعاد اقتصادی، سیاسی و دفاعی توانمندی و ظرفیت مدیریت و مقابله با تنش‌ها و چالش‌های مختلف را دارد و با کشوری با این مشخصات نمی‌توان با زبان زور سخن گفت.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، شمخانی افزود: آمریکا امروز استقلال اروپا را نیز به گروگان گرفته و کشور‌های اتحادیه اروپا باید برای دفاع از هویت و استقلال خود در برابر یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند.
«امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه نیز در این دیدار گفت؛ من به عنوان میانجی به ایران نیامده ام و حامل هیچگونه پیامی از سوی آمریکا برای تهران نیستم.
بن افزود: با توجه به نقش و اثرگذاری غیر قابل انکار ایران درمنطقه، پاریس علاقمند به تداوم گفت‌وگو و همکاری با ایران برای مدیریت بحران‌های جاری درسوریه، یمن، عراق و لبنان است.
وی در ادامه مدعی شد: مکرون به دنبال دستیابی به ابتکارات مشترک برای ایجاد آتش‌بس در جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران بوده و معتقد است که این اقدام به کاهش تنش‌های رو به تزاید در منطقه منجر خواهد شد.
مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهور فرانسه همچنین با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه دیدار کرد.
در این دیدار آخرین تحولات مربوط به موضوعات مختلف فی‌مابین دو کشور و همچنین مسائل بین‌المللی مورد رایزنی قرار گرفت.
در این دیدار سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران نیز حضور داشت.
پیام کتبی مکرون به روحانی
مشاور دیپلماتیک رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین عصر دیروز به دیدار حجت الاسلام روحانی رفت و پیام کتبی «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه را تقدیم رئیس جمهور کشورمان کرد.
روحانی در این دیدار ضمن قدردانی و استقبال از فعالیتهای آغاز شده توسط آقای «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه و همچنین پیام ایشان، گفت: ایران کاملا راه دیپلماسی و مذاکره را باز نگه داشته است و امیدواریم طرفین برجام از این فرصت به‌خوبی استفاده کنند تا به نقطه مطلوب یعنی اجرای کامل برجام برسیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: هدف اصلی جمهوری اسلامی ایران این است که تعهدات قید شده در برجام از سوی طرفین آن به طور کامل اجرا شود و چنانچه طرفین به تعهدات خود عمل کنند، ایران هم گام های جدیدی در تکمیل تعهدات خود بر خواهد داشت.