kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۶۹
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

گزارش تکان‌دهنده «فائو» از وضعیت گرسنگی در 41 کشور جهان

«فائو»، یکی از زیر مجموعه‌های سازمان ملل ضمن انتشار گزارشی، از وضعیت بغرنج غذایی در 41 کشور جهان ابراز نگرانی کرده و گفته درگیری‌های طولانی مدت و شرایط بد آب و هوایی اوضاع را وخیم‌تر هم خواهد کرد.



 سازمان امور کشاورزی سازمان ملل موسوم به «فائو» از وضعیت نابسامان غذایی در 41کشور، از جمله 31 کشور آفریقایی خبر داده و اعلام کرده این کشورها به کمک‌های غذایی مبرم نیاز دارند و درگیری‌های نظامی طولانی مدت و شرایط بد آب و هوایی، نیاز‌های غذایی آنها را تشدید هم کرده است.
بر اساس این گزارش،41 کشوری که در حال حاضر برای تامین نیاز‌های غذایی خود نیازمند کمک‌های خارجی هستند، عبارتند از: افغانستان، بنگلادش، بورکینافاسو، بروندی، کیپ ورد، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، کنگو برازاویل، کره شمالی، جمهوری دموکراتیک کنگو، جیبوتی، اریتره، سوازیلند، اتیوپی، گینه، هائیتی، عراق، کنیا، لسوتو، لیبریا، لیبی، ماداگاسگار، مالاوی، مالی، موریتانی، موزامبیک، میانمار، نیجر، نیجریه، پاکستان، سنگال، سیرالئون، سومالی، سودان جنوبی، سودان، سوریه، اوگاندا، ونزوئلا، یمن و زیمبابوه. در برخی از کشورها اوضاع «بسیار دردناک» عنوان شده است. در سودان جنوبی، براساس برآوردها «فائو» بالغ بر ۷ میلیون نفر در شرایط بد اقتصادی هستند. این تعداد چیزی حدود ۶۰ درصد کل جمعیت این کشور را شامل می‌شود.
در زیمبابوه هم افزایش شدید قیمت مواد غذایی اصلی و همچنین بحران اقتصادی، موجب شده نا امنی غذایی در سال ۲۰۱۹ تشدید شود. اوایل سال کنونی میلادی حدود ۳ میلیون نفر در این کشور در شرایط ناامن غذایی قرار داشتند.در شرق آفریقا، خشکسالی شدید برداشت‌ها را تحت تاثیر قرار داده و شرایط کشاورزی بسیار سخت شده تا جایی که انتظار می‌رود در سال کنونی میلادی برداشت غلات در کنیا، سومالی، سودان با کاهش چشم گیری همراه باشد و حتی به زیر حد میانگین برسد.