kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۶۶
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۵

راهپیمایی بزرگ یمنی‌ها در استان المهره علیه اشغالگری سعودی‌ها

یمنی‌ها بار دیگر ضمن برگزاری یک تظاهرات گسترده، خواستار خروج متجاوزان سعودی از استان مهم «المهره» و پایان ‌اشغالگری شدند.


سرویس خارجی-

اشغال و جنایت‌های ائتلاف سعودی در استان‌های مختلف یمن باعث شده تا روز به روز شمار بیشتری از مردم یمن در جنوب و شرق این کشور علیه‌اشغالگری ائتلاف سعودی دست به اعتراض بزنند. مردم استان «المهره» تاکنون چندبار به‌طور گسترده علیه سعودی‌ها به خیابان‌ها آمده‌اند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، این بار نیز هزاران یمنی با برگزاری تظاهرات در این استان مه واقع در شرق یمن، خروج متجاوزان سعودی از این منطقه را فریاد زدند. تظاهرکنندگان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند، خواستار تحویل گذرگاه‌های زمینی، دریایی و هوایی به نیرو‌های یمنی و همچنین برکناری استاندار المهره هستند چرا که وی با نیرو‌های بیگانه همکاری کرده و عامل مسلط شدن آنها بر استان و اتلاف بیت‌المال شده است. تظاهرکنندگان پارچه نوشته‌هایی در دست داشتند که بر روی آنها عباراتی همچون «المهره ‌اشغالگری عربستان و امارات را نمی‌پذیرد» و «بله به حاکمیت یمن» نوشته شده بود.
گفتنی است استان «المهره» از ماه‌ها پیش شاهد تظاهرات‌هایی در اعتراض‌ به استقرار نیروهای سعودی و سیطره آنها بر گذرگاه‌های مرزی مهم بوده است. تظاهرات در المهره در حالی برگزار می‌شود که این استان تحت تصرف نیروهای وابسته به عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن است که مورد حمایت سعودی است. در اواخر سال ۲۰۱۷ میلادی، عربستان با نیروهای وابسته به خود و نیز تجهیزات نظامی و امنیتی وارد استان المهره شد و ادعا کرد که حضورش در این استان با هدف تقویت امنیت و مبارزه با عملیات قاچاق است، اما این حضور باعث شد اهالی این استان علیه حضور آنها اعتراض کنند. استان المهره در شرق یمن بیشترین خط ساحلی را به میزان ۵۶۰ کیلومتر داراست و همچنین دو گذرگاه زمینی با کشور عمان و یک بندرگاه دارد که از ابتدای جنگ یمن مورد توجه عربستان و امارات به آن برای انتقال سلاح و نیرو بوده است.
اختلاف بن‌زاید و بن‌سلمان
از سوی دیگر خبر رسیده اختلاف بین امارات و عربستان در یمن جدی است و حتی خبر خروج بخشی از نیروهای اماراتی از یمن، بی‌ارتباط با این اختلافات نیست. گزارش فارس، پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «المیادین» در گزارشی با عنوان «اختلاف بین بن سلمان و بن زاید در یمن بر سر چیست؟»، نوشته: «گزارش‌های پیاپی غربی‌ها درباره خروج امارات از جنگ در یمن شاید عجولانه بوده باشد؛ اما اختلاف میان امارات و عربستان در یمن می‌تواند به این بر‌گردد که بن زاید معتقد است ائتلاف سعودی جنگ در یمن را باخته و حالا وقت توزیع غنایم رسیده است.» در مقدمه این یادداشت هم آمده:«مطمئنا پس از اینکه کاردار سفارت امارات در تهران در اعتراض به برخاستن پهپاد آمریکایی از خاک کشورش احضار شد، امارات شروع به خارج کردن نیروهایش از خاک یمن کرد. موضوعی که روزنامه وال استریت ژورنال را به این نتیجه رساند که امارات از بیم پاسخ ایران به امارات در صورت حمله نظامی آمریکا علیه ایران سعی در بی‌طرف کردن خود در یمن دارد.» طبق این گزارش، اختلافات عربستان و امارات، در سال گذشته پس از شکست آنها در جنگ الحدیده شروع شد که در آن ائتلاف سعودی، به ویژه نیروهای تحت حمایت امارات، در نفوذ به منطقه الحدیده ناکام ماندند. در حالی که عربستان روی‌اشغال این منطقه برای باز کردن راه رسیدن به صنعا و توقف حملات ارتش و کمیته‌های مردمی به جیزان، عسیر و أبها حساب کرده بود. در ادامه گزارش المیادین می‌خوانیم :«با این حال، ناتوانی امارات عربی متحده و عربستان در‌اشغال الحدیده در نتیجه مقاومت ارتش و کمیته ‌های مردمی معلوم کرد که تجاوز عربستان به یمن وارد مرحله‌ای از تحولات استراتژیک می‌شود که در آن قدرت ائتلاف رو به افول و قدرت ارتش و کمیته‌های مردمی رو به صعود است. از آن لحظه، ارتش و کمیته‌های مردمی ابتکار عمل را در دست گرفتند و با هدف گرفتن عمق عربستان و همچنین حملات روزانه خود به جنوب این کشور به تجاوز ائتلاف سعودی پاسخ دادند.» طبق این گزارش تفاوت در اهداف محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و محمد بن زاید ولیعهد امارات در یمن هم باعث نوعی تقابل بین این دو شده است.