kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۴۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۴

سناتور آمریکایی: نمی‌شود به عربستان سلاح فروخت و دم از صلح زد

سناتور جمهوری‌خواه کنگره آمریکا می‌گوید، ما نمی‌توانیم ادعا کنیم که خواهان صلح در خاورمیانه هستیم و همزمان به فروش سلاح به سعودی‌ها ادامه دهیم.



یکی از سناتورهای هم حزبی و متحد دونالد ترامپ با انتقاد از ادامه فروش‌های تسلیحاتی آمریکا به عربستان و تداوم مداخله واشنگتن در کشتار مردم یمن گفته: «دیگر بس است». به گزارش فارس، «رند پال» نماینده جمهوری‌خواه مردم ایالت «کنتاکی» در مجلس سنای آمریکا که یکی از سناتورهای جمهوری‌خواه است اما در عین حال از منتقدان سرسخت عربستان هم محسوب می‌شود، با انتشار یک یادداشت تازه خواستار توقف فوری فروش سلاح به سعودی‌های جنایتکار شده است.
او که به عنوان عضو کمیته روابط خارجی سنای آمریکا طی سال‌های اخیر پای ثابت ارائه طرح‌های مختلف برای توقف فروش سلاح به عربستان و امارات متحده عربی بوده، در یادداشت تازه خود از مواضع دونالد ترامپ در قبال عربستان انتقاد کرده و سعودی‌ها را «حامی افراطی‌گری»، مسبب «جنگ وحشتناک یمن» و «قاتل» مخالفان سیاسی خود خوانده است. در این یاداشت وی تاکید کرده که عربستان اصول اولیه حقوق بشر را هم نادیده می‌گیرد، افراد بی‌گناه را در یمن می‌کشد، به طرز فجیعی مخالفانش را به قتل می‌رساند، میلیون‌ها نفر را در آستانه قحطی می‌کشاند و از دشمنانمان حمایت و آنها را تقویت می‌کند. در یادداشت این سناتور آمریکایی می‌خوانیم: «سنا در حال حاضر چندین بار رای به توقف جنگ فاجعه‌بار در یمن داده است و مجلس نمایندگان هم در نهایت به ما در این موضوع ملحق شده است. اگرچه ما هنوز برای توقف این فروش‌های تسلیحاتی تعداد آرای مورد نیاز برای عبور از حق وتوی رئیس‌جمهور را نداریم، اما باز هم تا زمانی که به این حد برسیم به تلاش خود ادامه خواهیم داد. ما باید این کار را بکنیم.» وی تاکید کرد:«ما به سادگی نمی‌توانیم ادعا کنیم که از یک سو خواهان صلح در خاورمیانه هستیم و از سوی دیگر به شعله‌های مسابقه تسلیحاتی مرگبار در این منطقه بدمیم.»
گفتنی است ترامپ یک بار در پاسخ به چنین انتقادهایی گفته بود، منتقدان نقض حقوق بشر توسط عربستان را می‌بینند اما آن 450 میلیارد دلار را که از بن سلمان گرفتم، نمی‌بینند!