kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۴۸۸
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۷
در میزگرد الجزیره مطرح شد

آل‌سعود راهی برای خلاصی از چنگال انصارالله نمی‌یابد

کارشناسان نشست تلویزیون الجزیره می‌گویند عربستان با وجود داشتن زرادخانه عظیم تسلیحاتی هیچ استراتژی خاصی برای پایان جنگ یمن و مقابله با حملات نیروهای انصارالله به تأسیسات خود ندارد و نمی‌داند چگونه باید خود را از این وضع خلاص کند.



سرویس خارجی-

با افزایش حملات پهپادی و موشکی نیروهای یمنی به مواضع حیاتی و حساس سعودی و عدم توانایی ریاض برای توقف این حملات، شرایط و معادلات جنگ یمن در حال تغییر است. شبکه الجزیره برای بررسی همین موضوع ضمن دعوت از کارشناسان، نشستی برگزار کرده و از آنها پرسیده عامل اصلی ناتوانی ائتلاف سعودی برای توقف حملات یمنی‌ها چیست؟ مجری برنامه «آن سوی خبر» در ابتدای این میزگرد می‌گوید پس از هر حمله حوثی‌ها به فرودگاه‌های جیزان و ابها، ائتلاف سعودی صرفا خواستار مقابله با حضور ادعایی ایران در یمن می‌شود. اما هیچ اقدامی برای مقابله با حملات پهپادی و موشکی انجام نمی‌دهد یا نمی‌تواند انجام دهد.
به گزارش فارس، مجری این برنامه این سؤال را مطرح کرد که چرا پهپادهای یمنی بدون اینکه هدف قرار گیرند، تا عمق آسمان عربستان پرواز کرده و اهداف خود را بمباران می‌کنند اما پهپاد پیشرفته آمریکا در تنگه هرمز به دست ایران ساقط می‌شود؟ «عمر عیاصر» تحلیلگر سیاسی اردنی در پاسخ به این سؤال گفت عربستان علیرغم حجم انبوه سلاح‌های خود دیگر نمی‌تواند از دست نیروهای یمنی خلاص شود و به مرحله‌ای رسیده که مجبور است با شرایط موجود خود را وفق دهد. او با بیان اینکه سعودی‌ها هیچ استراتژی برای خروج از جنگ یمن ندارند، زرادخانه عظیم تسلیحاتی سعودی را «ظاهری» دانست و گفت که کارایی این زرادخانه این است که روابط میان آمریکا و عربستان را به یک رابطه اقتصادی تبدیل کند. این استاد دانشگاه بر این نکته هم تأکید کرد که آمریکا به دنبال افزایش توان نظامی سعودی‌ها نیست و هرگز این اجازه را نمی‌دهد که ریاض به یک قدرت واقعی نظامی دست یابد.
در ادامه «علی ناصرالدین» تحلیلگر لبنانی همسو با ریاض، مدعی شد که امارات و عربستان به علت اینکه نمی‌خواهند غیر نظامیان کشته شوند، پاسخ حوثی‌ها را نمی‌دهند! او انصارالله یمن را یک «شبه نظامی ایرانی» توصیف کرد و گفت که هدف قرار دادن تأسیسات عربستان به دلیل ضعف سعودی‌ها یا قدرت یمنی‌ها نیست و این ایران است که در مرزهای یمن با ائتلاف سعودی می‌جنگد. اما «حسین البخیتی» نویسنده یمنی که در این میزگرد حضور داشت در پاسخ ناصرالدین گفت:«عربستان سعودی همواره ایران را برای توجیه‌اشتباهات و خسارت‌هایش بهانه می‌کند.»
سالانه 20 هزار بیمار سرطانی در نتیجه محاصره می‌میرند
از سوی دیگر، «طه المتوکل» وزیر بهداشت یمن در دولت نجات ملی اعلام کرد، از سال ۲۰۱۵ و آغاز حملات ائتلاف سعودی سالانه ۴۰ هزار نفر در یمن به تومورهای سرطانی مبتلا شده‌اند. بر اساس گزارش پایگاه «انصارالله»، المتوکل که در کنفرانسی مطبوعاتی شرکت کرده بود این را هم اضافه کرد که « در یمن هر سال ۲۰ هزار فرد مبتلا به تومورهای سرطانی به دلیل کمبود خدمات پزشکی و عدم معالجه در پی حملات ائتلاف و ادامه محاصره جان خود را از دست می‌دهند.»