kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۳۴۴
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۰
تحقیر آل‌سعود ادامه دارد

ترامپ: به بن‌سلمان زنگ زدم گفتم باز هم باید پول بدهی، موافقت کرد

رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه تحقیر سریالی آل‌سعود گفته یک بار دیگر با بن سلمان، ولیعهد عربستان تماس گرفته و گفته، باید هزینه بیشتری برای محافظت از خود پرداخت کند. سعودی‌ها معمولا به این نوع اخبار واکنشی نشان نمی‌دهند!

سریال توهین‌ها و تحقیرهای دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا علیه عربستان تمامی ندارد. ترامپ در دو سال گذشته به بهانه‌های مختلف آل‌سعود را تحقیر کرده و دوشیده. وی پیش از این حتی تصریح کرده سعودی‌ها را باید تا جایی که می‌توان دوشید. حالا خبر رسیده ترامپ همچنان به دنبال گرفتن پول بیشتر از گاو شیرده خود، با بهانه‌های همیشگی است.
به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان بی‌سی اعلام کرده، آمریکا باید از عربستان پول بگیرد، چرا که کشور ثروتمندی است: «محافظت از عربستان در ازای دریافت پول یکی از دلایل حضور آمریکا در غرب آسیا است و بر‌خلاف گذشته که واشنگتن در قبال این حفاظت چیزی دریافت نمی‌کرد، اما اکنون از این محافظت نفع مالی می‌برد و عربستان ۴۰۰ میلیارد دلار از ما خرید می‌کند.» وی در ادامه به محتوای گفت وگوی تلفنی خود با بن سلمان ولیعهد سعودی ‌اشاره کرد و گفت: «من با ولیعهد سعودی صحبت کردم.
گفت‌وگوی فوق‌العاده‌ای داشتیم. من گفتم این عملیات بسیار گرانی است. شما و دیگر کشورهایی که از آنها محافظت می‌کنیم، باید پول بدهید. و او قبول کرد.»
فرار ترامپ از پاسخ به سؤالی درباره خاشقجی
ترامپ سپس از پاسخ به سؤال مجری درباره قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی و همچنین آثار حملات عربستان به یمن امتناع کرد و مسئله یمن را به گردن ایران انداخت. رئیس‌جمهور آمریکا در ادامه مدعی شد که مقصر اوضاع فعلی در یمن ایران است: «اگر دقت کنید، ایران است که به یمن می‌رود. آنها شروع می‌کنند به عربستان موشک شلیک می‌کنند. عربستان باید از خودش محافظت کند. بحث یک میلیون شغل، یا بیشتر است. آنها خریدهای کلانی می‌کنند، ۱۵۰ میلیارد دلار تجهیزات، که ما آنها را استفاده می‌کنیم. بر خلاف بقیه کشورها که پول ندارند و ما باید برای همه‌چیز به آنها کمک هزینه بدهیم، عربستان خریدار کلان محصولات آمریکایی است.» وی در ادامه مدعی شد که ایران روزانه افراد زیادی را می‌کشد و اگر آمریکا به عربستان سلاح نفروشد، آنها از روسیه و چین سلاح تهیه می‌کنند!
این ادعاهای ترامپ در حالی است که بارها شواهد حضور مستقیم و غیر مستقیم در جنگ یمن منتشر شده است و عربستان با کمک سلاح‌های آمریکایی و حمایت‌های اطلاعاتی این کشور به قتل عام مردم یمن می‌پردازند. ضمن اینکه کنگره آمریکا نیز چند باری با هدف متوقف کردن حمایت‌های دولت ترامپ از سعودی‌ها در جنگ یمن، جلسه تشکیل داد و مصوبه گذراند اما با وتوی ترامپ مواجه شد.