kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۳۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷

حمله راکتی به شرکت نفتی خارجی در بصره و خروج کارکنان «اکسون» از عراق

در پی حمله راکتی عوامل ناشناس به یک شرکت نفت خارجی در استان جنوبی بصره، رویترز اعلام کرد که شماری از کارکنان این شرکت از عراق خارج می‌شوند. همزمان با آن، یک پایگاه آمریکایی در شمال عراق هدف حمله راکتی قرار گرفت.



پلیس عراق اعلام کرد، دیروز یک شرکت نفت خارجی در استان بصره هدف حمله سه راکت افراد نا‌شناس قرار گرفت. خبرگزاری رویترز با اعلام این خبر افزود، دو کارمند عراقی بر اثر این حمله، مجروح شدند.
به گزارش فارس، شرکت‌هایی که در محدوده انفجار فعالیت می‌کنند، «اکسون موبیل»، «شِل» و «اِنی» هستند.
رویترز به نقل از منابع امنیتی عراق توضیح داد: شرکت اکسون قصد دارد 20 نفر از کارمندان خارجی خود در بصره را بعد از اصابت راکت به مقر این شرکت، از عراق خارج کند.
حمله به پایگاه آمریکا
بامداد دیروز محل استقرار مشاوران نظامی آمریکا در داخل مجتمع کاخ‌های ریاست‌جمهوری واقع در بخش شرقی «موصل»، با حد اقل یک فروند موشک «کاتیوشا» هدف قرار گرفت.
به گزارش رویترز، ارتش عراق ضمن اعلام این خبر افزود، راکت
شلیک‌ شده، یک کاتیوشای کوتاه‌‌برد بوده است.
فرمانده نظامی موصل گفت این راکت که از غرب موصل شلیک شده بود، در یک فضای باز فرود آمده و هیچ خسارتی ایجاد نکرده است.
عبور سفیر آمریکا از خطوط قرمز
«حازم الباوی» کارشناس و ناظر مسائل سیاسی عراق، با‌اشاره به اقدامات مشکوک «متیو تولر» سفیر جدید آمریکا در عراق، گفت که تولر با تحرکات و نشست‌هایی که اخیرا در عراق انجام داده، از خط قرمزها عبور کرده است.
وی تصریح کرد :عجیب است که سفیر یک کشور از خطوط قرمز عبور و به نحوی رفتار می‌کند که با اصول متعارف دیپلماتیک موجود بین کشورها در تضاد است. این کارشناس عراقی ادامه داد: دیدار سفیر جدید آمریکا با شیوخ عشایر در برخی از استان‌ها، به ویژه استان‌هایی که با خون مردم عراق آزاد شده است، سؤالات زیادی را مطرح می‌کند. این دیداری به دور از چشم دولت [عراق] صورت گرفته است.
الباوی خاطر نشان کرد: دولت و کمیسیون روابط خارجی باید به همه هیئت‌های خارجی در عراق، ضوابط و چارچوب فعالیت‌های دیپلماتیک را بفهمانند.
تولر پس از منصوب شدن به عنوان سفیر آمریکا در عراق و در اولین اظهار نظر خود، ایران را به دخالت در امور عراق متهم کرده بود.
«علی الحسینی» از فرماندهان سازمان «حشد‌الشعبی» (بسیج مردمی) عراق، هشتم خرداد ماه جاری اعلام کرده بود آمریکا قصد دارد شیوخ عشایری که با عناصر تروریستی داعش و القاعده همکاری داشته‌اند، را به سلاح مجهز کند. الحسینی گفت که آمریکا طرح‌های کثیف زیادی برای عراق دارد.
اخیرا همچنین اعلام شده بود که آمریکا نیروها و تجهیزات نظامی خود را در استان «الانبار» و اقلیم کردستان عراق تقویت کرده است.
انتقاد از توافق‌ اربیل- واشنگتن
«حسن الازیرجاوی» نماینده پارلمان عراق و عضو«ائتلاف الفتح»، از اقدامات دولت اقلیم کردستان عراق انتقاد کرد. این نماینده عراقی در ادامه تصریح کرد، عطوفت دولت بغداد باعث شده است که رهبران اقلیم به صورت غیر قانونی با واشنگتن به توافقاتی دست یابند و حضور نیروهای آمریکایی را بر عراق تحمیل کنند. وی اطلاع داد که دولت اقلیم کردستان با واشنگتن بر سر افزایش شمار نیروهای جنگی آمریکا و تجهیز تسلیحاتی [نیروهای] پیشمرگ [کُرد] به توافق رسیده است.
فعالیت نیروهای خارجی ممنوع
«عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق، تاکید کرد که هرگونه فعالیت واقدام نیروهای خارجی در داخل خاک عراق، بدون اجازه دولت، ممنوع است.
به گزارش ایسنا، نخست‌وزیر عراق در بیانیه خود به عنوان فرمانده کل نیروهای مسلح تاکید کرد، حضورهر نیروی منطقه‌ای و یا غیر منطقه‌ای در خاک عراق و فعالیت‌ آن علیه نیروهای دیگر و یا کشورهای همسایه، بدون موافقت دولت عراق، ممنوع است.