kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۹۷
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۷
ضمن انتشار نتایج تحقیقات

سازمان ملل: بدون شک قتل خاشقجی کار بن‌سلمان بوده است

پس از چند ماه که از قتل «جمال خاشقجی» می‌گذرد، سرانجام سازمان ملل با ارائه یک گزارش، مسئولان سعودی و به ویژه شخص «محمد بن سلمان» را عامل مستقیم این جنایت معرفی کرد.




جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی مهرماه سال 94 در کنسولگری عربستان در اسلامبول کشته و قطعه قطعه شده است. از آن زمان بسیاری از کشورها، عربستان و ولیعهد سعودی را طراح اصلی این جنایت دانسته‌اند. اکنون نیز پس از حدود هشت ماه سازمان ملل گزارش رسمی خود را در این مورد منتشر کرده است.
به گزارش فارس، «آگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل اعلام کرد که مدارک معتبری از دست داشتن مقامات عالی‌رتبه سعودی، از جمله «محمد بن سلمان» در قتل خاشقجی، به‌دست آمده است. وی از دبیرکل سازمان ملل خواست تا دستور آغاز تحقیقات بین‌المللی در مورد نقش ولیعهد سعودی در قتل خاشقجی را صادر کند.
گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین گفت که رژیم عربستان به دلیل سوءاستفاده از امتیازات دیپلماتیک کنسولگری خود در اسلامبول، باید از دولت ترکیه عذرخواهی کند.
به نوشته روزنامه «گاردین» در این گزارش ۱۰۰ صفحه‌ای که به صورت کامل شرح ما‌وقع در کنسولگری سعودی را ارائه می‌کند، آمده است: «قتل جمال خاشقجی یک جنایت بین‌المللی بود. جمع‌بندی گزارشگر ویژه این است که آقای خاشقجی، قربانی قتل عمد و اعدام از پیش برنامه‌ریزی‌شده شده است. دولت عربستان عطف به قوانین حقوق بشری بین‌المللی، مسئول آن است.» این گزارش با استفاده از شنود فایل صوتی مکالمات داخل کنسولگری سعودی حین قتل خاشقجی، آخرین لحظه این جنایت را بازسازی کرده و می‌نویسد که مقامات سعودی آن زمان به او گفتند: «می‌خواهیم تو را دستگیر کنیم». کالامارد توضیح می‌دهد: «ارزیابی فایل‌های صوتی به‌دست آمده توسط افسران اطلاعاتی ترکیه و دیگر کشورها نشان می‌دهد که احتمالا ابتدا به آقای خاشقجی آرام‌بخش تزریق شده و سپس او را با کیسه پلاستیکی خفه کرده‌اند».
 این گزارش همچنین اطلاعاتی از یک بسته اقتصادی به‌دست آورده که از سوی رژیم سعودی به فرزندان خاشقجی پیشنهاد شده است، اما صراحتا بیان نمی‌کند که این بسته از نظر قوانین بین‌المللی، دیه محسوب می‌شود یا نه. این گزارش بخشی از صحبت‌های جوخه ترور در کنسولگری سعودی پیش از ورود خاشقجی را بدین شرح منتشر کرده است: «یکی از مقامات می‌پرسد آیا می‌شود تنِ (خاشقجی) را در یک کیف بگذاریم. دیگری جواب می‌دهد نه بسیار سنگین است،‌ اما مشکلی نیست. بدن (او) خیلی سنگین است (ولی) اول روی زمین تکه تکه‌اش می‌کنیم. اگر او را تکه‌تکه کنیم و کیسه پلاستیکی هم داشته باشم، کار تمام است. هر تکه را در آن
می‌پیچیم»!