kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۱۵
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲

دعوای انگلیس و آمریکا بر سر مداخلات ترامپ بالا گرفت

در پی حملات توئیتری ترامپ به صادق خان شهردار لندن و همین‌طور اظهار‌نظرهای او درباره برگزیت و پاسخ‌های صادق‌خان درگیری لفظی بین مقامات دو کشور به طرز عجیبی بالا گرفته و همین مسئله باعث شده تا وزیر کشور انگلیس از ترامپ بخواهد از دخالت در امور داخلی انگلیس دست بردارد.


سرویس خارجی-

ترامپ طی یک ماه گذشته پیش و پس از سفر به انگلیس اظهارات زیادی با چاشنی تحقیر و نیش علیه انگلیس به زبان رانده و داد مقامات این متحد قدیمی آمریکا را درآورده است. رئیس‌جمهور آمریکا پیش از سفر به لندن با حمله به عروس ملکه انگلیس وی را شخصیتی «حال به هم زن» خطاب کرد و از نخست‌وزیری جانسون حمایت کرد و از این کشور خواست بدون طی مراحل قانونی از اتحادیه اروپا خارج و هزینه آن را نیز پرداخت نکند. جرمی کوربین با انتقاد شدید از این موضع ترامپ آن را «دخالت غیر قابل قبول در دموکراسی انگلیس» خواند. بعد از بازگشت از انگلیس نیز نوک پیکان حملات ترامپ متوجه صادق خان شهردار لندن شد. ترامپ در توئیتی نوشت: «صادق خان یک فاجعه و مایه بی‌آبرویی ملی است که دارد شهر لندن را نابود می‌کند.» او همزمان با انتشار این توئیت، به بازنشر یک پیام منتشر شده از «کیتی هاپکینز»، از ستون‌نویس‌های راست افراطی نیز پرداخت. کیتی هاپکینز در توئیت خود نوشته بود: «این شهر لندنستان صادق‌خان و شهر چاقوکش‌ها است.‌»
وزیر کشور انگلیس نیز با محکوم کردن انتقادهای دونالد ترامپ از شهردار لندن گفته: رئیس‌جمهوری آمریکا باید از مداخله در سیاست انگلیس دست بردارد.به گزارش ایسنا، ساجد جاوید، این را هم گفته که: «آن توییت را خواندم. معتقدم ترامپ باید به سیاست داخلی خودش بچسبد. ناخوشایند است که رهبر چنین کشور بزرگی مدام در سیاست داخلی کشور دیگری مداخله کند. رئیس‌جمهوری آمریکا حق دارد که نگران خشونت جدی باشند اما او اول باید نگران خشونت جدی کشور خودش باشد که ۱۰ برابر بیشتر از انگلیس است.»
جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر انگلیس نیز به توئیت‌های ترامپ علیه صادق خان اعتراض کرده و آنها را «کاملا افتضاح»خوانده است.