kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۹۱۴
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
مقامات یمنی:

مدیر‌ آمریکایی سازمان جهانی غذا، غذای فاسد به یمن می‌فرستد

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در واکنش به اظهارات اخیر مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اعلام کرد، سازمان جهانی غذا به ارائه غذای فاسد به یمن پایان دهد.




دی‌ماه گذشته  بود که «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، در واکنش به تهدید «دیوید بیسلی» مدیر برنامه جهانی غذا، از اقدام این نهاد در خرید مواد غذایی فاسد برای ملت یمن پرده برداشت. بیسلی دوشنبه گذشته نیز در جلسه شورای امنیت، از احتمال تعلیق ارسال کمک‌های انسانی به یمنی‌ها سخن گفت و اتهاماتی را علیه انصارالله مطرح کرد. وی خطاب به انصارالله گفت: «فقط بگذارید کار خودمان را بکنیم». الحوثی دیروز بار دیگر به این موضوع پرداخت و اعلام کرد:« سازمان جهانی غذا به جای عوض کردن غذای فاسد ارائه شده به ملت یمن، تحت فرماندهی مدیر آمریکایی‌اش، جنگ کلامی راه می اندازد.» به گزارش فارس، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن ادامه داد:« این اظهارات از سیاست‌های مایک پمپئو (وزیر خارجه آمریکا) تأثیر گرفته است، شخصی که به دفاع نا امید‌کننده از ادامه فروش سلاحی که ملت یمن را می‌کشد، معروف است. اظهارات و فریب‌های رسانه‌ای که در حال حاضر با هدف بهبود چهره کشورهای متجاوز در جریان است، علت گرسنگی یمنی‌ها است.» الحوثی در ادامه گفت، سازمان جهانی غذا باید غذاهای فاسد خود را با پول نقد جابه‌جا کند و فروش غذاهای فاسد «غیرقانونی» است.
بدترین فاجعه انسانی تاریخ
در همین حال، «مارک لوکوک» معاون دبیر کل سازمان ملل در امور بشردوستانه، هشدار داد که یمن در بدترین فاجعه انسانی تاریخ به سر می‌برد. وی همچنین خبر داد که بیش از نیمی از مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه نیازمند هستند و سازمان ملل به  چهار میلیارد دلار و 200 میلیون دلار برای مقابله با بحران انسانی در یمن نیازمند است. هفته پیش نیز یونیسف در گزارشی، ضمن هشدار درباره اوضاع غیرنظامیان در یمن گفته بود که هر دو ساعت یک مادر و 6 نوزاد یمنی جان خود را از دست می دهند. بیش از چهار سال تجاوز به یمن، اوضاع زنان و نوزادان تازه متولد شده در این کشور را که پیش از این نیز جزء فقیرترین کشورهای غرب آسیا بوده‌اند، بدتر کرده است. درگیری‌ها در یمن، حق زندگی را از کودکان این کشور ربوده است و یکی از پیامدهای جنگ در یمن، حمله آشکار به مادران یمنی است.  اوایل سال 98، «طه المتوکل» وزیر بهداشت یمن اعلام کرد، به دلیل تجاوز ائتلاف سعودی-آمریکایی و محاصره یمن، بیش از 100 هزار کودک یمنی طی یک سال فوت کرده‌‌اند.
فلج شدن فرودگاه ابها
از سوی دیگر و به دنبال حملات پی در پی انقلابیون یمن به فرودگاه های عربستان، «یحیی سریع» سخنگوی فرمانده نیروهای مسلح یمن اعلام کرد، عملیات دفاعی یمن ادامه دارد و با تشدید حملات «رژیم سعودی» بیشتر هم خواهد شد. ائتلاف سعوی طی دو روز گذشته(یکشنبه و دوشنبه) 41 حمله به یمن داشته و طی این حملات، چندین نفر کشته و زخمی شده‌اند. بر اساس گزارش شبکه «المسیره»، سریع ادامه داد:« فرودگاه أبها، فلج شده و با عملیات نظامی نیروی هوایی ارتش یمن ، حالت طبیعی خود را از دست داده است.» وی سپس تصریح کرد، حملات پهپادی ارتش یمن به فرودگاه ابها طی دیشب (دوشنبه شب) و بامداد سه شنبه ادامه یافت و با دقت به اهداف برخورد کرد. سریع تأکید کرد، نیروهای مسلح سه عملیات متوالی با تعدادی پهپاد انجام دادند. شبکه خبری المسیره بامداد سه شنبه خبر داد که ارتش یمن عملیات گسترده‌ای را با استفاده از پهپاد علیه فرودگاه أبها انجام داده است. پیش از این نیز در چندین نوبت این فرودگاه مورد حمله انقلابیون یمن قرار گرفته بود.  یگان پهپادی و موشکی یمن در پاسخ به حملات مداوم ائتلاف متجاوز، حدود 10 عملیات پهپادی و موشکی علیه فرودگاه‌های سعودی و تأسیسات نفتی این کشور تنها در یک ماه اخیر انجام داده است.