kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۸۱۵
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۶

طرح عمار حکیم برای نهادینه سازی « اپوزیسیون دولت» در عراق

«جریان حکمت ملی عراق» با هدف نهادینه کردن مخالفت‌های قاعده مند، قانونی و در چارچوب نظام با سیاست‌های دولت، اعلام کرد که از این پس به عنوان «اپوزیسیون دولت»، فعالیت خواهد کرد.

جریان حکمت ملی عراق به ‌رهبری «سید عمار حکیم» شامگاه یکشنبه اعلام کرد که از این پس فعالیت سیاسی خود در این کشور را در قالب «اپوزیسیون» دنبال خواهد کرد. این جریان یادآور شد که قصد دارد در موضع جدید، به وظایف سیاسی خود که رأی‌دهندگان از آن انتظار دارند، عمل کند.
در عراق مخالفان سیاست‌های دولت طی سال‌های اخیر معمولا به خیابان‌ها می‌آمده‌اند و ضمن بر هم زدن امنیت جامعه، خسارت‌های فراوانی نیز به اموال دولتی و مردم وارد می‌کرده‌اند.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، از زمان شکل گیری اولین پارلمان عراق(2005) تا کنون، هیچ گروه اپوزیسیونی در این کشور وجود نداشته و همه جریان‌های سیاسی در عین حال که در داخل دولت حضور داشته‌اند، از عملکرد دولت نیز انتقاد می‌کرده‌اند.
همین موضوع باعث شده بود که وضعیت سیاسی در این کشور در سال‌های اخیر آشفته باشد؛ از یک‌سو همه در دولت و حکومت حضور و نقش داشته‌اند و از سوی دیگر، هیچ گروه یا جریانی مسئولیت اقدامی را به‌عهده نمی‌گرفت. این امر باعث می‌شد که عراق همواره شاهد دعواهای بی‌حاصل سیاسی و عدم پیشرفت در زمینه اقتصادی و زیرساختی باشد.
به همین خاطر، «سید عمار حکیم» بارها بر لزوم وجود جریان سیاسی اپوزیسیون در کشور تأکید می‌کرده است، عمار حکیم می‌گفت که باید یک اپوزیسیون ملی مقابل دولت ایجاد شود و وظیفه نظارت
بر عملکرد دولت و ارزیابی آن را عهده‌دار شود.