kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۲۸۱۱
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵
شبکه تلویزیونی الجزیره:

آمریکا با دلارهای سعودی با شیوخ عشایر در دیر‌الزور وارد معامله شده است

هیئتی از مقامات آمریکایی و سعودی با دلارهای نفتی وارد استان دیر الزور درشرق سوریه شدند و با هدف اجرای یک توطئه جدید و دامن زدن به جدایی طلبی، با شماری از شیوخ قبایل عرب و فرماندهان کرد در این منطقه دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

دولت‌های ریاض و واشنگتن که سال 2011 جنگ داخلی را در سوریه شعله‌ور کرده بودند، طی یکی دو سال اخیر بسیاری از گروه‌های مسلح تحت حمایت خود را از دست داده‌اند. با این حال، الان به دنبال هم پیمانان جدید در شمال شرق سوریه می‌گردند.
به گزارش خبرگزاری فارس، با گذشت چند روز از سفر «ثامر السبهان» وزیر مشاور سعودی در امور خلیج‌فارس، «جوئل رابین» معاون وزیر خارجه آمریکا و «ویلیام روباک» سفیر سابق آمریکا در بحرین به استان «دیرالزور»، همچنان جزئیات جدیدی از این دیدار و اهداف آن منتشر می‌شود.
این سه تن پنجشنبه گذشته در سفری غیر منتظره وارد پایگاه نیروهای آمریکایی در استان دیرالزور شده و با سه تن از رهبران عشائر منطقه و تعداد زیادی از فرماندهان کُرد دیدار و درخصوص آینده منطقه با آنها گفت و‌گو کردند. ثامر السبهان در دیدار مذکور، به رهبران عشائر گفته است که در ازای عدم درگیری با کردها و قطع ارتباط با ترکیه و قطر، عربستان نیز دست به ایجاد فرصت‌های شغلی و بازسازی روستاهای این منطقه می‌زند و به خسارت دیدگان از جنگ هم خسارت پرداخت می‌کند. السهبان همچنین به شیوخ عرب وعده داد که عشائر را در اداره منطقه، مورد حمایت قرار می‌دهد.
آمریکا و عربستان سعودی چندی پیش نیز یک گروه معارض موسوم به «التیار العربی المستقل» (جریان عربی مستقل) را در شرق سوریه تشکیل داده‌اند. به اعتقاد کارشناسان، ورود آمریکایی‌ها به شرق سوریه با دلارهای سعودی، نشانه خوبی نیست و به نظر می‌رسد که واشنگتن قصد دارد بخت خود را در سوریه، با یک توطئه جدید بیازماید.