kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۱۲۹
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۹
پس از دیوید کامرون

برگزیت به عمر سیاسی «ترزا می» هم پایان داد

بحران برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) بعد از «دیوید کامرون» به عمر سیاسی «ترزا می» نیز رسما پایان داد و نخست‌وزیر انگلیس دیروز اعلام کرد 17 خرداد از سمت خود کناره‌گیری می‌کند.



سرویس خارجی

دیروز(جمعه) «ترزا می»، نخست‌وزیر محافظه‌کار انگلیس در مقابل دقتر نخست‌وزیری در حالی که بغض گلویش را گرفته بود، با چشمانی‌اشکبار و چهره‌ای درهم کشیده، غمگین و صدایی لرزان اعلام کرد درباره شرایط خروج از اتحادیه اروپا نتوانسته اجماعی در مجلس ایجاد کند و امیدوار است یک نخست‌وزیر جدید، این روند را به سامان برساند.
در همه پرسی سوم تیرماه 1395 (23 ژوئن 2016) 51/9 درصد مردم انگلیس، به خروج از اتحادیه اروپا و 48/1 درصد نیز به ماندن در این اتحادیه رأی دادند. بر اساس ضوابط اتحادیه اروپا، انگلیس باید پس از پایان مهلت دو ساله به منظور خروج از اتحادیه اروپا، در نهم فروردین ماه امسال اتحادیه اروپا را ترک می‌کرد اما به علت دست نیافتن به توافق مورد قبول اکثریت، این زمان تا نهم آبان (31 اکتبر) به مدت 6 ماه به تعویق افتاد. علت تعویق زمان خروج از اتحادیه اروپا، مخالفت پارلمان این کشور با توافق موجود درباره برگزیت بود. ترزا می، در سال جاری میلادی، سه بار این توافق را در مجلس به رای گذاشت که هر سه بار رد شد و اکنون با کناره‌گیری وی، ابهام درباره برگزیت، بیش ترشده است.
موضوع استعفای ترزا می‌طی چند ماه گذشته و بعد از شکست وی در جلب نظر پارلمان همواره مطرح بوده و بارها اعضای حزب کارگر و حتی وزرای دولت خود وی نیز اعلام کرده بودند «می» به آخر خط رسیده و باید استعفا دهد ولی وی تا دیروز در برابر فشارها مقاومت می‌کرد و از اعلام زمان کناره‌گیری‌اش از رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری ، طفره می‌رفت. اما با افزایش فشارها ناچار شد زمان دقیق کناره‌گیری‌اش را اعلام کند.
در روزهای گذشته «می» قصد داشت لایحه قرارداد خروج را پس از «اصلاحاتی» برای بار چهارم به رای پارلمان بگذارد اما در ۷۲ ساعت اخیر تقریبا روشن شده بود که از داخل حزب محافظه‌کار زیر فشار زیادی برای استعفا قرار دارد و عمر نخست‌وزیری او به پایان نزدیک شده است. تراز می‌دیروز در بیانیه‌ای که خواند گفت: «اکنون برای من روشن شده که منافع بریتانیا با یک نخست‌وزیر تازه بهتر تامین می‌شود. من امروز اعلام می‌کنم که جمعه هفتم ژوئن (17 خرداد) از رهبری حزب محافظه‌کار استعفا می‌کنم با ریاست حزب به توافق رسیده‌ام که روند انتخاب رهبر جدید از هفته آینده آغاز شود. من درباره شرایط خروج از اتحادیه اروپا مذاکره کردم و هر چه می‌شد انجام دادم تا نمایندگان پارلمان به آن رای دهند. متاسفانه قادر به این کار نشدم..»
نخست‌وزیر بعدی
 با آنکه نمی‌توان گفت رقابت درون حزبی برای انتخاب رهبر جدید دقیقا چقدر طول می‌کشد اما برخی کارشناسان می‌گویند احتمالا در پایان ژوئیه، حدود دو ماه دیگر رهبر جدید حزب محافظه‌کار مشخص خواهد شد. تعداد قابل توجهی از اعضای حزب محافظه‌کار برای این رقابت اعلام آمادگی کرده‌اند. در اساسنامه حزب محافظه‌کار برای انتخاب رئیس‌این حزب، رأی‌گیری‌های اولیه بین نمایندگان حزب در پارلمان پیش‌بینی شده است. در هر دور رأی‌گیری، نامزدی که کمترین رأی را آورده است، حذف می‌شود. این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که دو نامزد بیشتر باقی نماند. پس از آن اعضای حزب باید بین این دو نامزد یکی را انتخاب کنند.
 از سوی دیگر با کنار رفتن «می»، ابهام درباره چگونگی توافق این کشور با اتحادیه اروپا، بیش‌تر خواهد شد. شماری از نامزدهای رهبری حزب محافظه‌کار، به ویژه بوریس جانسون که در آخرین نظرسنجی محبوب‌تر از دیگر رقبا به نظر می‌رسد، مایلند این کشور بدون توافق از اتحادیه اروپا خارج شود. « دومنیک راب» وزیر مستعفی برگزیت، مایکل گوو وزیر محیط زیست انگلیس، جرمی هانت وزیر خارجه، اندریا لیدسام رهبر مجلس عوام از دیگر نامزدهای رهبری حزب و نخست‌وزیری انگلیس‌اند.
واکنش‌ها
سران آلمان و فرانسه به اقدام «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس مبنی بر استعفا از سمت خود، واکنش نشان دادند. بنابر گزارش «دیلی میل»، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان گفته به تصمیم ترزا می‌احترام می‌گذارد و با فردی که جانشین وی خواهد شد در زمینه برگزیت همکاری خواهد داشت. «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم خواستار روشن شدن هر چه سریعتر وضعیت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (برگزیت) شده است. اتحادیه اروپا هم اعلام کرده استعفای ترزا می، هیچ چیز را در مذاکرات برگزیت تغییر نمی‌دهد. واکنش«جرمی کوربین» رهبر حزب کارگر انگلیس به این استعفا هم چنین بوده: «ترزا می‌حق دارد که استعفا بدهد. او آن چیزی را که کشور ماههاست می‌داند را پذیرفته است مبنی بر اینکه او نمی‌تواند حکومت کند و  حزب چند پاره خود را هم سامان دهد. هر کسی که رهبر جدید حزب محافظه‌کار شود باید این امکان را فراهم کند که مردم ما در قالب یک انتخابات سراسری زودهنگام درباره آینده کشور تصمیم بگیرند.»