kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۱۰۰
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۱۷
پیشروی ارتش برای آزادی مناطق تحت کنترل تروریست‌ها ادامه دارد

تازه‌ترین خبرها از عراق عقب‌نشینی سنگر به سنگر داعش

ارتش عراق به کمک‌ نیروهای مردمی به سرعت در حال عقب راندن نیروهای گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور است.


گزارش‌های رسمی منتشر شده از عملیات ارتش و نیروهای مردمی عراق حاکی است، درگیری‌ها بین طرفین همچنان ادامه دارد و در برخی مناطق عراق طی دو روز گذشته باز هم شمار زیادی از تروریست‌ها به هلاکت رسیده‌اند.
«ایرنا» دراین‌باره به نقل از سرلشکر «ابوالولید»، فرمانده نیروهای ویژه حفاظت از «تل عفر» نوشت: در جریان عملیات روز جمعه (دیروز) در منطقه «السعد» دستکم 30 عنصر داعش به هلاکت رسیدند و مقادیر زیادی از ادوات جنگی آنها نیز منهدم شد. وی تأکید کرد «تل عفر» به طور کامل در کنترل ارتش است و نظامیان در حال پاکسازی آن هستند. وزارت دفاع عراق نیز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده که در حملات هوایی و درگیری‌های روز پنجشنبه ارتش در استان صلاح‌الدین و بغداد، دستکم 70 تروریست داعش به هلاکت رسیدند. در این بیانیه آمده، 55 نفر از این تروریست‌ها طی حملات هوایی ارتش به هلاکت رسیدند و تمام خودروهای آنها منهدم شده است. 15 نفر دیگر نیز در دو منطقه «اللطیفیه» و «المحمودیه» به هلاکت رسیدند. به گفته وزیر دفاع عراق منطقه «الاسحاقی و المعتصم» استان صلاح‌الدین نیز به طور کامل پاکسازی شده است. روز پنجشنبه سخنگوی فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز اعلام کرد 104 عضو داعش در استان‌های نینوا، الانبار و بابل و طی عملیات زمینی ارتش کشته شدند.
فرمانده نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم اما می‌گوید در شمال تکریت و در منطقه «الاسحاقی» نیز نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم موفق شده‌اند به کمک نیروهای مردمی بیش از 320 عضو داعش را به هلاکت برسانند. سرلشکر «فاضل برواری» این را هم گفت که منطقه «الاسحاقی» اکنون از لوث وجود تکفیری‌ها پاک شده است. رئیس شورای استان بابل نیز پنجشنبه اعلام کرد 95 درصد مناطق شمالی این استان «امن» شده و تروریست‌ها در آن به هلاکت رسیده‌اند.
استاندار «الانبار» اما پس از حضور در شبکه تلویزیونی «العراقیه» گزارش خود را درباره عملیات نظامی ارتش در مناطق «الرمانه» و «سعد» واقع در غرب شهر «الرمادی» اینگونه قرائت کرد که: «نیروهای نظامی هم‌اکنون در حال آزادسازی این دو منطقه هستند و منطقه «کرابله» نیز از چنگال تروریست‌ها خارج شده است. «صباح الکرحوت» اوضاع کلی مناطق غرب «الرمادی»، مرکز استان «الانبار» را « رو به ثبات» خواند و افزود: نظامیان عراقی تاکنون موفق شده‌اند ده‌ها تروریست داعش را به هلاکت برسانند. منطقه «الرمانه» واقع در شهرک‌ «القائم» که در غرب «الرمادی» است هفته گذشته به تصرف داعش درآمده بود.
روز پنجشنبه «قاسم عطا»، سخنگوی نیروهای مسلح عراق از کشته شدن فرمانده نظامی گروه تروریستی داعش در منطقه الجزیره موصل خبر داد و گفت: نظامیان ارتش عراق موفق شدند وی را به همراه 6 تن دیگر از دستیارانش در نزدیکی «تل عفر» (شمال غرب موصل) به هلاکت برسانند. ارتش عراق روز پنجشنبه موفق شد همچون روزهای گذشته ضربات مهلکی بر گروه تروریستی داعش و بعث وارد کند اما در همین روز وقوع چندین انفجار تروریستی در مناطق مختلف عراق به کشته شدن دهها نفر از مردم عراق منجر شد. پلیس عراق می‌گوید در یکی از این انفجارهای تروریستی که در جنوب شرقی بغداد رخ داد، شماری از افسران پلیس نیز کشته شدند.
مسئول تشکیلات داعش در «تکریت» عراق نیز در عملیات روز پنجشنبه عراق به هلاکت رسیده است. گفته می‌شود این فرمانده تکفیری اهل عربستان سعودی بوده است.
اختلاف بین داعش و بعث
گروه جنایتکار داعش به تازگی بیانیه‌ای منتشر و در آن اذعان داشته که بعثی‌ها حاضر نیستند مثل آنها بجنگند و غالبا از اعضای داعش به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند. آنطور که پایگاه خبری «پانوراما شرق الاوسط» نوشته، داعش در این بیانیه آورده: «بعثی‌ها ما را در حملات نظامی خود دخالت می‌دهند اما به این شکل که ما را سپر بلای خود می‌کنند... آنها ضمن غارت کردن اموال مردم به دولت اسلامی در عراق و شام خیانت می‌کنند.» در این بیانیه همچنین با معرفی «عزت الدوری» به عنوان فرمانده بعثی‌ها نوشته شده که «آنها در تلاش هستند مناطق تحت نفوذ دولت اسلامی در عراق و شام را به تصرف خود درآورند و آنطور که باید در عملیات جنگی مشارکت نمی‌کنند.» در انتهای این بیانیه از تمام اعضای داعش خواسته شده با بعثی‌ها مقابله کنند.
تهدید به قطع رابطه
با آمریکا
نائب رئیس کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق، آمریکا را «مسئول» حوادث جاری در عراق دانست و تهدید کرد، در صورتی که واشنگتن به تعهدات خود عمل نکند، عراق روابط خود با این کشور را قطع خواهد کرد.
«اسکندر وتوت»، تهدید کرد در صورتی که واشنگتن به «توافقنامه استراتژیک» امضا شده بین دو کشور عمل نکند، عراق روابط خود با این کشور را قطع خواهد کرد و از این پس نیز برای تأمین نیازهای تسلیحاتی خود به سراغ کشورهایی مثل روسیه خواهد رفت.
به گفته «وتوت» مسئولیت حوادث جاری در عراق بر عهده آمریکاست و اکنون واشنگتن «موظف» به تأمین امنیت عراق به شکل مقابله با هر گونه رویارویی و تجاوز خارجی براساس بندهای همین توافقنامه است. به گزارش خبرگزاری فارس، این نماینده پارلمان عراق افزود، طبق توافق صورت گرفته در صورت کوتاهی آمریکا از اجرای تعهداتش این توافقنامه لغو و روابط بغداد واشنگتن قطع خواهد شد.
از سوی دیگر «عباس البیاتی»، عضو فراکسیون ائتلاف دولت قانون عراق نیز اعلام کرد، آمریکا که ادعای مبارزه با تروریسم در جهان را دارد، اکنون موظف است در کنار عراق قرار بگیرد هر چند نیروی هوایی عراق همچنان با قدرت در عرصه حضوردارد.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که «لس‌آنجلس تایمز» طی گزارشی از تلاش‌های گسترده و «پشت پرده» واشنگتن برای سرنگونی نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق خبر می‌دهد.
براساس گزارش‌های منتشر شده، مقام‌های آمریکایی به شدت مشغول رایزنی با مخالفان دولت عراق و برخی چهره‌های مطرح در این جبهه هستند تا راه‌های برکناری نخست‌وزیر قانونی این کشور را بررسی کنند.
این گزارش می‌افزاید،‌«رابرت اس‌بی کرافت»، سفیر آمریکا در بغداد و «برت مک گرت»، یکی دیگر از مقامات ارشد دولت اوباما طی این هفته با «احمد چلبی»، از مخالفان برجسته عراقی و «اسامه النجیفی»، رئيس سابق مجلس این کشور دیدار داشته‌اند. شبکه خبری فاکس‌نیوز نیز روز پنجشنبه 29 خرداد ماه طی گزارشی از فشارهای قانون‌گذاران آمریکایی به اوباما برای اینکه «علناً» خواستار کناره‌گیری نوری مالکی شود، خبر داده بود.
پس از آغاز بحران عراق (20 خرداد ماه) آمریکا و کشورهای غربی فرصت را مغتنم شمرده لشکرکشی جنایتکاران داعش از سوریه به عراق را به حساب «سیاست‌های غلط قومی و مذهبی نوری مالکی» نوشتند و این در حالی است که اکنون تمام مردم عراق از دین و قبایل مختلف در کنار ارتش عراق در حال قلع و قمع گروه‌های تکفیری داعش هستند؛ ضمن اینکه اصولاً گروه داعش ربطی به عراق ندارد و بسیاری از اعضای آن چه بسا از خود آمریکا و اروپا به این کشور فرستاده‌ شده‌اند.
سایر رویدادها
* رئیس جمهور آمریکا گفت: بحران عراق از طریق سیاسی قابل حل است و نظامیان کشورش برای جنگ به این کشور بازنخواهند گشت. وی این سؤال را هم مطرح کرد که:‌«پیش از مداخله نظامی آمریکا در عراق باید پرسید، در این مداخله چه منافعی برای آمریکا وجود دارد؟
* وزیر دفاع آمریکا: نظامیانی که به عراق اعزام می‌شوند وظیفه ارزیابی اوضاع را دارند نه جنگ با داعش.
* وزیر خارجه فرانسه در گفت‌وگو با همتای سعودی خود گفت: آنچه در عراق می‌گذرد، بی‌سابقه است. وی در عین حال گفت داعش ثبات کل جهان را تهدید می‌کند.
* «شاکر الدراجی»، نماینده فراکسیون ائتلاف دولت قانون در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: آنچه در عراق رخ می‌دهد، خط‌مشی هدفمند آل‌سعود برای تسلط بر منطقه است.
* استرالیا نیز به بهانه دفاع از مقرهای دیپلماتیک خود شماری از نظامیان خود را راهی عراق کرد.
* مسعود بارزانی، رئيس کمیته منطقه کردستان عراق گفت: آماده‌ایم در کنار برادران شیعه و سنی با تروریسم مقابله کنیم. وی گفت: باید بین تروریسم و خواسته‌های قانونی اهل سنت تفاوت قائل شویم. وی این را هم گفت که «اقلیم کردستان به بخشی از درگیری‌های طایفه‌ای در عراق تبدیل نخواهد شد.»
* به دستور نوری مالکی 59 افسر عراقی که از خدمت فرار کرده‌اند در دادگاه محاکمه می‌شوند. مالکی پیش از این نیز از برکناری یا محاکمه افسران خائن خبر داده بود.
* منابع امنیتی در لبنان می‌گویند، شماری از اعضای داعش را در بیروت دستگیر کرده‌اند.
* نخست وزیر لبنان: اسرائيل از بحران عراق و سوریه لذت می‌برد.