kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۷۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱

گزارش گروه حقوق بشری کشمیر از شکنجه سیستماتیک مسلمانان در زندان‌های هند

یک گروه حقوق بشری کشمیر با انتشار گزارشی جامع در مورد ارتکاب صدها مورد شکنجه و تجاوز جنسی نسبت به زندانیان کشمیری توسط نظامیان و زندانبانان هندی، خواستار تحقیق سازمان ملل در این باره شده است.

 

گروه حقوق بشری موسوم به «ائتلاف انجمن مدنی جامو-کشمیر» طی گزارشی، نهادهای رسمی و حاکمیتی هند را به «استفاده روزمره» از شکنجه متهم واعلام کرده نیروهای هندی از شکنجه به عنوان «ابزار کنترل» ساکنان منطقه کشمیر استفاده می‌کنند.
به گزارش ایسنا در این گزارش همچنین آمده:«در حالی که شکنجه یکی از موارد نقض حقوق بشر از جانب دولت هند است، ولی تاکنون کمترین انعکاس را در گزارش‌ها داشته است. به سبب مجازات ‌ناپذیری عاملان (شکنجه) در نیروهای‌ مسلح (و عدم پیگرد آنها) چه از نظر حقوقی، چه اخلاقی و چه سیاسی، حتی یک مورد پیگرد قضائی نسبت به هیچ یک از موارد نقض حقوق بشر اتفاق نیفتاده است.»هرچند تا کنون برخی از مقامات هندی به وجود شکنجه در کشمیر اذعان کرده‌اند، ولی منکر این هستند که نیروهای هندی به صورت سیستماتیک و با هدف کنترل مردم کشمیر، دست به شکنجه آنها می‌زنند.
گزارش مذکور متشکل از ۵۶۰ صفحه بوده و حاصل یک دهه تحقیق است. در این گزارش توصیه شده که کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل تحقیقاتی را درخصوص این رخدادها انجام دهد.
در این گزارش از دولت هند نیز درخواست شده که عضو کنوانسیون منع شکنجه سازمان ملل شود و به گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی اجازه دهد که وارد کشمیر شوند.
سال گذشته نیز سازمان ملل نخستین بار گزارشی را درباره کشمیر منتشر کرده و خواستارتحقیقات بین‌المللی مستقل درباره موارد نقض حقوق بشر شامل تجاوز، شکنجه و قتل‌های غیر قانونی در کشمیر شده بود.در گزارش مذکور، جزئیات ۴۳۲ مورد شکنجه شامل شکنجه‌های رایج، الگوها، اهداف، عاملان، مکان‌ها و جزئیات دیگر درج شده است.افراد شکنجه شده نیز ۲۹۳ غیرنظامی ، ۱۱۹ شبه نظامی و ۲۷ فرد کم سن‌وسال هستند.در این گزارش آمده نهادهای دولتی مثل پارلمان، قوه مجریه، قوه قضائیه و نیروهای مسلح هند از شکنجه به عنوان یک روش نهادینه و سیستماتیک استفاده می‌کنند...از جمله شکنجه‌هایی که از سوی مقامات هندی اعمال شده‌اند، می‌توان به برهنه کردن بازداشتی‌ها، غرق مصنوعی، اتصال جریان برق به اندام‌ها، سوزاندن بدن با اجسام داغ، محروم کردن از خواب و شکنجه‌های جنسی‌اشاره کرد.
واکنش سازمان ملل
در واکنش به این گزارش، «خوآن ای. مندز» گزارشگر ویژه سابق سازمان ملل در حوزه شکنجه گفته: «این گزارش باعث افزایش نگرانی نسبت به سوابق حقوق بشری هند می‌شود.»
کشته شدن 3 کشمیری
از سوی دیگر خبر رسیده نیروهای امنیتی هند با حمله به پناهگاه شبه نظامیان کشمیری در منطقه پولوما، سه نفر از آنها را کشتند.
بر اساس بیانیه پلیس هند، شبه نظامیان کشته شده، وابسته به گروه « حزب المجاهدین» بوده‌اند. این گروه از جانب پاکستان حمایت می‌شود. دو روز پیش از این اتفاق نیز پنج شبه نظامی، دو غیرنظامی کشمیری و دو سرباز هندی در جریان درگیری‌های جداگانه در منطقه کشمیر، جان خود را از دست داده بودند.
هندوهای گاوپرست نیز با تیر اندازی به دو مسلمان در نزدیکی کشمیر، جان یک نفر از آنها را گرفته و دیگری را مجروح کردند.
خبر دیگر اینکه، «میرواعظ عمر فاروق» رئیس‌«حزب حریت هند» تعطیلی نماز جمعه در مسجد جامع «سرینگر» به دست نیروهای هندی را محکوم کرد و این اقدام را «اهانت به حقوق دینی مردم» دانست.دو بخش منطقه جامو و کشمیر توسط هند و پاکستان کنترل می‌شود. با این حال، هر کدام از این کشورها مدعی حکومت بر تمامی این منطقه است.