kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۷۱
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱

رونمایی کاخ سفید از پرده نخست معامله قرن / حماس: نمی‌گذاریم عملی شود

کاخ‌سفید با اعلام بخش نخست طرح «معامله قرن» اعلام کرده نشست سرمایه گذاری در بحرین با محوریت فلسطین و با حضور برخی کشورهای عربی برگزار می کند. حماس اما اعلام کرده، اجازه موفقیت این طرح خائنانه را نمی‌دهد.



«سی‌ان‌ان» به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا اعلام کرده کاخ سفید بخش نخست طرح صلح خاورمیانه موسوم به معامله قرن را منتشر کرد. بر این اساس مقامات غربی و صهیونیستی در نشستی خواستار تشویق به سرمایه‌گذاری در کرانه‌باختری، غزه و منطقه خواهند شد. طبق این گزاش، نشست در روزهای 25 و 26 ژوئن (4 و 5 تیرماه) در منامه بحرین برگزار می شود و طی آن «وزیران اقتصاد به همراه سران شرکت‌های تجاری منطقه‌ای و بین‌المللی» حضور خواهند داشت. این تلاش‌ها توسط «جرد کوشنر» مشاور کاخ سفید و داماد رئیس جمهور آمریکا به همراه «جیسون گرینبلات» نماینده آمریکا در امور خاورمیانه رهبری می‌شود. مقامات دولت آمریکا گفته‌اند که در این نشست 4 موضوع اصلی مورد بحث قرار خواهد گرفت: «زیرساخت‌ها، صنعت، توانمند سازی مردم و اصلاحات حکومتی تا از این طریق این منطقه قابلیت سرمایه‌گذاری پیدا کند.» قرار است که در این نشست از هرگونه بحث درباره موضوعات سیاسی خودداری شود و وزیران اقتصاد و نه وزیران خارجه به همراه هیئت‌هایی از شرکت‌های تجاری حضور یابند.
وزیر اقتصاد رژیم آل خلیفه برگزاری این نشست در کشورش را تایید کرده و مدعی شده این نشست بر اهمیت ایجاد فرصت‌های اقتصادی که به نفع تمام منطقه باشد تاکید خواهد داشت. طرح صلح موسوم به «معامله قرن» که آمریکا می گوید برای پایان دادن به منازعه بین فلسطینیان و صهیونیست‌ها آماده کرده، به دنبال حذف همیشگی بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود و اسکان آن‌ها در «وطن جایگزین» یعنی کشورهای دیگر است. به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی در دولت آمریکا و انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به شهر قدس طی کمتر از یک سال گذشته بخشی از همین طرح است و قرار نیست کشوری به نام فلسطین به پایتختی قدس به رسمیت شناخته شود. فلسطینی‌ها طبق این طرح باید خلع سلاح شوند تا به لقمه راحتی برای بلعیده شدن تبدیل شوند.
واکنش حماس
عضو دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین(حماس) اما در مراسم افطار این جنبش با حضور دیگر گروه‌های مقاومت در اردوگاه عین الحلوه در لبنان تاکید کرده، مقاومت با پشتیبانی و حمایت مردم این کشور «معامله قرن» را شکست خواهد داد و بازگشت به سرزمین‌های اشغالی به خواست الهی اجتناب‌ناپذیر است. عضو دفتر سیاسی حماس در ادامه ماه رمضان را ماه جهاد و پیروزی‌های مقاومت خوانده و گفته: «امروز ابتکار عمل در دست گروه‌های مقاومت است و همین امر بود که دشمن اشغالگر را مجبور به قبول آتش بس کرد.»