kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۷۰
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۱

زمزمه گرانی شدید گوجه فرنگی و رب در آمریکا پس از جنگ تعرفه‌ای با مکزیک

سایت روزنامه «یواس اس تودی» نوشته با آغاز دور جدیدی از اعمال تعرفه‌های تجاری به گوجه فرنگی وارداتی از مکزیک قیمت این محصول و همچنین رب بین 40 تا 85 درصد در آمریکا طی ماه‌های آتی احتمالا گران خواهد شد.



سرویس خارجی-

دونالد ترامپ از زمان حضور در کاخ سفید با شعار «اول آمریکا» جنگ تجاری شدیدی را با بسیاری از کشورها از قبیل چین، کشورهای عضو اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا آغاز کرده است. ترامپ افزایش تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای وارداتی به آمریکا را این گونه توجیه می‌کند که این اقدامات، به اقتصاد آمریکا کمک کرده و موازنه تجاری را بین آمریکا و سایر کشورها برقرار می‌کند.
 اما برخی کارشناسان می‌گویند دقیقا وضعیت برعکس است و این کشاورزان آمریکایی هستند که از این جنگ تجاری صدمه می‌بینند. بر اساس گزارش «یو اس اس تودی» از امروز سه شنبه وزارت بازرگانی آمریکا توافقنامه تجاری در مورد گوجه فرنگی با مکزیک را خاتمه داده است و با افزایش تعرفه‌های جدید، ممکن است قیمت گوجه فرنگی طی چند ماه آتی در آمریکا افزایش قیمت 40 تا 85 درصدی داشته باشد. برخی منابع غیر رسمی حتی می‌گویند، این افزایش قیمت می‌تواند تا 3 برابر هم باشد.
چین
از سوی دیگر هر چند ترامپ هفته گذشته به وزارت کشاورزی آمریکا دستور جبران افزایش تعرفه‌ها بر کشاورزان آمریکایی را صادر کرد اما در جنگ تجاری با چین نیز به گفته کارشناسان این آمریکایی‌ها هستند که متضرر خواهند شد. بلومبرگ در گزارشی در این زمینه نوشته: «شرکت‌ها و مصرف کنندگان آمریکایی از طریق قیمت بالاتر، این افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا را پرداخت می‌کنند... نتایج مطالعات گروهی از اقتصاددانان بانک مرکزی آمریکا در نیویورک، دانشگاه پرینستون و دانشگاه کلمبیا نشان می‌دهد درآمد آمریکا از تعرفه‌های گمرکی، در حال حاضر برای جبران ضرری که از مصرف محصولات وارداتی به وجود آمده، کافی نیست.»
 بر اساس این گزارش اطلاعات واقعی منتشر شده درباره تجارت و تعرفه‌های گمرکی در سال‌های 2017 و 2018 نشان می‌دهد که شرکت‌های خارجی به هیچ عنوان قیمت محصولات خود را کاهش نداده اند، در نتیجه تأثیر اصلی بر شرکت‌ها و مصرف کنندگان آمریکایی بوده است.
همچنین نتایج یک مطالعه دیگر توسط اقتصاددان ارشد بانک جهانی و اساتید دانشگاه‌های کلمبیا، برکلی و دانشگاه کالیفرنیا نیز این موضوع را تأیید کرده و اعلام می‌کنند که شرکت‌ها و مصرف کنندگان آمریکایی هزینه تعرفه‌های گمرکی جدید ترامپ را می‌پردازند.این گزارش پا را از این هم فراتر نهاده و اعلام کرده که با توجه به اقدامات متقابل کشورهایی که تعرفه‌های گمرکی جدید علیه آنها اعمال شده، در واقع بیشترین ضرر را از این تصمیمات ترامپ، کشاورزان و قشر متوسط جامعه که حامیان اصلی ترامپ در پیروزی در انتخابات سال 2016 بوده اند، متحمل می‌شوند.در بخشی از گزارش مذکور نوشته شده: «ایالت‌های جمهوری خواه، هزینه اصلی این جنگ تجاری را پرداخت می‌کنند، چرا که اقدامات متقابل چین بیش از همه چیز، بخش کشاورزی آمریکا را هدف قرار داده است».
اروپا
بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه شرکت‌های اروپایی نیز به شدت از جنگ تجاری چین و آمریکا متضرر می‌شوند. اتاق بازرگانی اروپا در چین روز دوشنبه اعلام کرده شرکت‌های اتحادیه اروپا در میان آتش جنگ تجاری چین و آمریکا گرفتار شده‌اند که به فضای اقتصادی و صادرات به آمریکا لطمه وارد می‌کند. طبق نتیجه بررسی اعتماد سالانه اتاق بازرگانی اروپا در میان اعضای خود، مناقشات میان پکن و واشنگتن به نفع شرکت‌های اروپایی نیست و این بر خلاف تصورات و امید‌های برخی از آنها در سال گذشته است.
شارلوت رول، معاون اتاق بازرگانی اروپا در چین، در مراسم اعلام نتیجه این بررسی به رسانه‌ها گفته: «در حال حاضر تنش‌های تجاری به عنوان عاملی برای تردید‌های بیشتر در فضای کسب و کار در نظر گرفته می‌شوند. از دیدگاه اعضای ما تنش‌های تجاری برای کسب و کار خوب نیستند.طبق این تحقیقات که ۵۸۵ شرکت به آن پاسخ دادند درگیری‌های تجاری یکی از نگرانی‌های عمده شرکت‌های اروپایی در چین است. رکود اقتصادی چین، کاهش رشد اقتصاد جهانی و افزایش هزینه کار در چین از اصلی‌ترین عوامل نگرانی شرکت‌های اروپایی هستند.»
 به گفته وی شرکت‌های اروپایی بسیاری از محصولات خود را در چین تولید می‌کنند و سپس آنها را به سراسر جهان صادر می‌کنند. تعدادی از این شرکت پیش از این به منظور دور زدن تحریم‌های آمریکا از چین خارج شدند یا تصمیم دارند چنین کاری انجام دهند. مقصد اصلی آنها دیگر کشور‌های آسیایی یا اروپاست.