kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۱۹
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴

مراودات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل با رژیم‌های مستبد به روایت عفو بین‌الملل

عفو بین‌الملل گزارشی درباره دست داشتن رژیم صهیونیستی در فروش سلاح و دستگاه‌های جاسوسی به «نظام‌های مستبد در جهان» منتشر کرده و این رژیم جنایاتکار را متهم کرده است.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده: «اسرائیل در فروش سلاح و دستگاه‌های جاسوسی به نظام‌های مستبد در جهان دست دارد که این نظام‌ها از چنین سلاح‌هایی برای قتل و تحت پیگرد قرار دادن و ظلم استفاده می‌کنند.» به گزارش ایسنا، این نهاد بین‌المللی از پارلمان و وزارت جنگ رژیم صهیونیستی خواسته نظارت جدی‌تری بر صادرات سلاح داشته باشند و قوانین شفافی را در این زمینه تدوین کنند. گزارش عفو بین‌الملل شامل اسناد و شواهدی مبنی بر صادرات سلاح اسرائیل در دو دهه اخیر به هشت کشور است که حقوق بشر را نقض کرده‌اند. این کشورها عبارتند از: سودان جنوبی، میانمار، فیلیپین، کامرون، جمهوری آذربایجان، سریلانکا، مکزیک و امارات که مخالفان را از طریق دستگاه‌های جاسوسی ساخت این رژیم تحت تعقیب قرار می‌دهند.
عفو بین‌الملل در این گزارش به گزارش‌های رسمی نهادهای حقوقی تکیه کرده است نه داده‌های وزارت جنگ اسرائیل. در این گزارش می‌خوانیم: به رغم ممنوعیت فروش سلاح به سودان جنوبی براساس قطعنامه شورای امنیت، ارتش این کشور سلاح‌های ساخت اسرائیل در اختیار دارد. بخش صادرات در وزارت جنگ رژیم صهیونیستی فروش سلاح به کشورهای مذکور را تصویب کرده است. یوسی میلمن، تحلیلگر امور استراتژیک روزنامه معاریو هم تأکید کرده، تل‌آویو از طریق فروش سلاح قصد دارد به سود کلان دست یافته و روابط دیپلماتیک با کشورهای جهان سوم برقرار کند. به گفته وی ۱۰ درصد سهم تجارت سلاح در جهان متعلق به این رژیم است و به مبالغ هنگفتی از معاملات سلاح دست می‌یابد.