kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۱۷
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۳

تلاش برای مهندسی انتخابات کار دست نخست وزیر‌کانادا داد

نخست وزیر کانادا به تلاش برای مهندسی انتخابات از طریق اعطای 600 میلیون دلار به رسانه ها در آستانه انتخابات متهم شده است.

«جاستین ترودو»  نخست وزیر کانادا اخیرا و در آستانه انتخابات، اعتباری چیزی بالغ بر ۶۰۰ میلیون دلار از پول مالیات‌دهندگان این کشور را  به روزنامه ها اختصاص داده است. ظاهرا قرار است اعتبارات و امتیازات دیگری نیز به رسانه ها اعطا کند و همین مساله باعث شده وی به تلاش برای جلب حمایت رسانه‌ها و تضعیف آزادی مطبوعات متهم شود.
به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» لایحه مذکور که با هدف «حمایت از روزنامه‌نگاری کانادایی»  در عصر دیجیتال است، احتمالا در ماه‌های آتی پیش از انتخابات سراسری ماه اکتبر (آبان ) به تصویب پارلمان کانادا می‌رسد. براساس این لایحه توزیع اعتبار مذکور با تصمیم هیاتی مستقل از اعضای «جامعه خبری و روزنامه‌نگاری» منتصب از سوی دولت تعیین خواهد شد.
به من کمک کنید پول بگیرید
منابع خبری در این باره نوشته اند، «پی‌یر پوالیور»، از نمایندگان محافظه‌کار به ساندی تلگراف گفته: «به نظرم زمانبندی جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا بسیار هوشمندانه است. او این را یک مساله انتخاباتی برای روزنامه‌نگاران کرد. مفهوم تلاش او این است که «به من کمک کنید دوباره انتخاب شوم تا من هم کیسه‌ای پر پول به شما بدهم. اگر شما بگذارید من شکست بخورم، خودتان باید هزینه‌هایتان را پرداخت کنید»... ترودو قصد دارد تا تعریفی از روزنامه‌نگاری قابل قبول ارائه کند و بعد پول را به کسانی بدهد که در چارچوب این تعریف بگنجند. این در بلند مدت باعث می‌شود تا گروه وابسته‌ای از روزنامه‌نگارانی با تفکر لیبرال به وجود آید که تمایل زیادی برای نگه داشتن لیبرال‌ها در قدرت داشته باشند.»
رسوایی در اتریش
در اتریش نیز تلاش برای جلب حمایت خاص! رسانه ها کار دست دولت این کشور داده است.  پس از آن که ویدئویی از معاون صدراعظم اتریش منتشر شد که او را در حال وعده دادن قراردادهای دولتی در ازای حمایت رسانه‌ای نشان می‌داد، «هاینز کریستین استراخه» ناچار به استعفا شده و «سباستین کورتس»، صدراعظم، درخواست انتخابات زودهنگام کرد. در ویدئویی که چاشنی اصلی این جنجال شده «استراخه» در یک ویلا با زنی که خود را سرمایه‌دار روس معرفی کرده گپ می‌زند و به او وعده می‌دهد که در صورت خریداری سهام یک روزنامه منتقد دولت و تغییر سردبیری او به نفع حزب استراخه، او حاضر است قراردادهای دولتی مانند آنچه در بخش ساختمانی وجود دارد را به این سرمایه‌گذار روس دهد.
شرم آور است
در واکنش به این رسوایی، «سباستین کورتس» صدراعظم اتریش گفت که به رئیس‌جمهوری پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام را داده و از او خواسته که این انتخابات در نخستین فرصت ممکن برگزار شود. صدراعظم اتریش گفت: بعد از علنی شدن  این  ویدئو باید صادقانه بگویم که دیگر بس است. مهم‌ترین قسمت این ویدئو نگرشی است که معطوف به سوءاستفاده از قدرت است؛ معطوف به سوءاستفاده از پول مالیات دهندگان و همراه کردن رسانه‌ها در این کشور. «الکساندر فان دربالن» رئیس جمهور اتریش نیز  در واکنش به تحولات اخیر در عرصه سیاسی کشورش گفت: انتشار ویدئویی درباره معاون صدراعظم شرم‌آور است و نباید اتریش را اینگونه نگریست. ولی اعلام کرد انتخابات زود هنگام سپتامبر( شهریور) برگزار می شود.