kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
مدیرعامل هواپیمائی جمهوری اسلامی ایران:

علی‌رغم تحریم‌ها و دشمنی‌های آمریکا از مشکلات عبور کرده‌ایم

مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با حضور در موسسه کیهان از توانایی متخصصان ایرانی در چک سنگین هواپیمای پیشرفته A330 خبر داد.



سرویس اقتصادی-

کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به همراه جمعی از مسئولان این شرکت، روز گذشته با حضور در موسسه کیهان، با سرپرست موسسه دیدار و گفت‌وگو کردند.
وی با ابراز خرسندی از حضور در کیهان گفت: الان در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و باید بر توانمندی‌های داخلی تمرکز کنیم و با سازمان‌های دیگری که در صنعت هوایی دستی دارند، مانند وزارت دفاع، همکاری و هم افزایی داشته باشیم و از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنیم تا شرایط کنونی را پشت سر بگذاریم. کاپیتان دهقانی زنگنه گفت؛ کسانی که راه امام حسین(ع) را برگزیده‌اند با هیچ بن‌بستی رو‌به‌رو نمی‌شوند و از بن‌بست‌ها با موفقیت عبور می‌کنند و این همان راهی است که
تا‌کنون رفته‌ایم.
مدیرعامل هما ادامه داد: با وجود وابستگی بسیار زیاد صنعت هوایی به خارج در سالیان گذشته، متخصصان متعهد و ولایی توانسته‌اند تا کنون مشکلات را
پشت سر بگذارند.
دهقانی زنگنه با بیان اینکه علی‌رغم چهل سال تحریم، ظرفیت فعلی ما نسبت به ابتدای انقلاب خیلی بیشتر شده است خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب ما امکانات و خودباوری امروز را نداشتیم. ولی امروز هواپیماهای پهن پیکر را خودمان «اورهال» می‌کنیم. در بحث موتور که پیچیده‌ترین بخش هواپیماست نیز تلاش‌هایی در حال انجام است. آنچه نیاز داریم از خارج وارد کنیم را هم راهی برای ورودش پیدا خواهیم کرد.
این مسئول هما در ادامه با اشاره به اینکه هواپیمای A330 مدرنترین هواپیمایی است که توسط ایران‌ایر خریداری شده است افزود: باوجود فناوری بالای این هواپیما، متخصصان داخلی ما توانستند بدون همکاری خارجی اولین چک سنگین آن را در مدت 10 روز انجام دهند.
دهقانی زنگنه ادامه داد: قبل از انقلاب تعمیر و نگهداری هواپیماها توسط مستشاران خارجی صورت می‌گرفت، ولی علی‌رغم آنکه هواپیمایی ایران از نخستین مراکزی بود که در سال 58 تحریم شد، هم اکنون چکهای سنگین هواپیما را کارشناسان خودمان انجام می‌دهند. قبلا موتور را به خارج می‌فرستادند و پس از تعمیر آن را سوار می‌کردند، اما هم اکنون متخصصان ما چک‌های سنگین انجام می‌دهند. هم اکنون صدها متخصص دارای گواهینامه در کشور داریم که می‌توانند تأییدیه پرواز هواپیما را انجام دهند و دنیا هم آنها را قبول دارد.
مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی تاکید کرد: بر خلاف اراده آمریکایی‌ها که می‌خواستند هواپیمایی ما را زمینگیر کنند، نه تنها متوقف نشدیم که پیشرفت هم کرده‌ایم. تعداد هواپیماهای ما از 25 فروند به 310 فروند رسیده است و از سوی دیگر آن‌قدر نیروهای متخصص داریم که می‌توانیم نیروی انسانی صادر کنیم و هم اکنون نیز بسیاری از نیروهای فنی و خلبانان ما در شرکتهای خارجی پرواز می‌کنند، در حالی که قبل از انقلاب اصلا چنین چیزی وجود نداشت.این سطح از قدرت را در همه عرصه‌ها داشته‌ایم. ازجمله اقتدار نظامی امروز را در تحریم پیدا کرده‌ایم. قبل از انقلاب ما یک موشک هم نمی‌ساختیم، ولی بعد از تحریم توانمندی‌های خود را افزایش دادیم و حالا انواع موشک‌ها را می‌سازیم. حرکت‌ها رو به جلو بوده و تا‌کنون توقفی نداشته‌ایم.
حسین شریعتمداری نماینده مقام معظم رهبری و مدیر مسئول کیهان نیز در این دیدار با تأیید توانایی متخصصان داخلی گفت؛ این توانايی‌ها در گذشته فرصت بروز نداشت ولی امروزه، اوج گرفته و حیرت جهانیان را به دنبال داشته است. وی افزود، جرج فریدمن، یکی از پژوهشگران معروف آمریکائي می‌گوید که مشکل ما با ایران اصلا مسئله هسته‌ای نیست، مشکل ما این است که ایران توانسته است نه فقط بدون ارتباط با آمریکا، بلکه در وضعیت تخاصم با آمریکا به بزرگ‌ترین قدرت تکنولوژیک و نظامی منطقه تبدیل شود.
مدیر مسئول کیهان افزود؛ مسیری که تاکنون طی کرده‌ایم به وضوح نشان می‌دهد که افق پیش روی به نام و نفع ما رقم خورده است.
شریعتمداری سپس با تأکید بر اینکه عملکرد متخصصان صنعت هوایی کشور مایه افتخار است، گفت: مثلا امارات فقط پول دارد و حتی خلبان‌های شرکت هواپیمایی این کشور نیز خارجی هستند، کجای این می‌تواند برای اماراتی‌ها هنر باشد‌؟! اما شما متخصصان صنعت هوائی کشورمان، با وجود تحریم‌ها و دشمنی‌ها، روی پای خود ایستاده‌اید. اگر دیگران مشکلی دارند، مربوط به ناکارآمدی خودشان است، ولی ما اگر مشکلی داریم، مشکل تحمیل شده از سوی دیگران است که با همت خودمان برطرف کرده و می‌کنیم. به قول حضرت آقا همه مشکلات راه‌حل داخلی دارند و تلاش شما نمونه‌ای از آن است‌.