kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۶۱۰
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۰

تظاهرات گسترده در «ریودوژانیرو» علیه ترامپ برزیل

برزیلی‌های خشمگین از طرح‌های جدید ریاضت اقتصادی به خیابان‌های این کشور سرازیر شدند و علیه کاهش بودجه در مراکز آموزشی و بهداشتی تظاهرات گسترده‌ای را برپا کردند.

برزیل، چهارشنبه شب شاهد حضور ده‌ها هزار دانشجو و استاد دانشگاه خشمگین در پایتخت این کشور بود. مردم به کاهش چشمگیر بودجه آموزشی توسط دولت اعتراض کردند. این اولین تظاهرات گسترده مردم برزیل از زمان روی کار آمدن «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور غربگرای این کشور است. این اعتراضات پس از آن شکل گرفت که چند روز پیش وزیر آموزش برزیل اعلام کرد ۳۰درصد از بودجه آموزشی این کشور به‌دلیل وضعیت دشوار اقتصادی کاسته خواهد شد. «بولسونارو» که وابسته به یک جریان راست افراطی است در دنیا به«ترامپ برزیل» مشهور است.
طبق گزارش‌های منتشر شده، این کاهش بودجه، شوک بزرگی به دانشگاه‌های دولتی وارد کرده و بیمارستان‌های دانشگاهی، کمک‌هزینه‌های تحقیقاتی و دبیرستان‌های دولتی را نیز تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در جریان تظاهرات، پلیس به سمت معترضین گاز‌اشک‌آور و نارنجک صوتی پرتاب کرد و معترضین نیز یک دستگاه اتوبوس را به آتش کشیدند و بدین ترتیب تظاهرات به خشونت کشیده شد.
این در حالی است که «بولسونارو» اخیرا و در سفری که به شهر «دالاس» آمریکا داشت، کاهش بودجه آموزشی را تکذیب کرده و معترضان را «احمق» خوانده بود. دانشجویان معترض، حتی وضع دانشگاه دولتی «ریو دو ژانیرو» را نیز وخیم توصیف کرده‌اند. به گفته آنها هنگام بارش باران، کلاس‌های درس دچار آب‌گرفتگی می‌شود.
گفتنی است، بولسونارو که پیش‌تر سابقه نظامی داشته، با شعار مبارزه قاطعانه با فساد مالی وارد کارزار انتخاباتی شد.