kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۲۴۹
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۷
در نشست رئیس‌جمهور با فعالان سیاسی

اصلاح‌طلبان خطاب به روحانی: به خاطر عملکرد دولت شما زیاد فحش می‌خوریم!

دبیرکل حزب اتحاد ملت در نشست فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور گفته است «از رأی خود پشیمان نیستیم ولی به دلیل عملکرد شما، زیاد فحش می‌خوریم»! دولت روحانی دستپخت اصلاح‌طلبان است. علیرغم صحه گذاشتن عده‌ای از اصلاح‌طلبان بر این واقعیت روشن، عده‌ای دیگری از این طیف هنوز در قبال حمایتشان از روحانی به جای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری ژست مطالبه‌گری و طلبکاری می‌گیرند!



سرویس سیاسی ـ

ضیافت افطاری فعالان سیاسی اصولگرا، اصلاح‌طلب و مستقل با رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد. نشست فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور طبعا فرصتی است برای بیان مهم‌ترین دغدغه‌ها و دیدگاه‌های جریانات سیاسی درباره مسائل و مشکلات کشور از منظر اندیشه و مشی‌ سیاسی‌شان و شاید محملی برای سنجش وزن فعلی این جریانات از نگاه ناظران. روایت حاضران نشانگر آن است که مسائل طرح شده از سوی مدعیان اصلاحات در این نشست انعکاسی غیرواقعی از وضعیت جامعه و مشکلات مردم بوده است و آنها به سیاق همیشگی وارد همان مسائل حاشیه‌ای و نخ‌نما شد‌ه‌اند؛ مذاکره با آمریکا، رفع حصر و شجریان! حتی گفته‌اند نباید تقاضای تماس ترامپ را بی‌پاسخ بگذاریم! البته این حرف‌شان با مخالفت رئیس‌جمهور مواجه شده است.
واضح است که مدعیان اصلاح‌طلبی به‌دلیل خوی‌اشرافی‌گری، درکی از مشکل معیشت مردم ندارند. آنها حتی با دامن زدن به دو قطبی جنگ و صلح از شکاف معیشت و مشکلات اقتصادی بذر مذاکره مجدد پرورش می‌‌دهند تا علاوه‌بر نابود کردن صنعت هسته‌ای، امتیازهای موشکی و منطقه‌ای به دشمن بدهند و ایران را لقمه‌ای آماده برای بلعیدن دشمن سازند. تکمیل پازل دشمن همواره رویه این چانه‌زنان از داخل بوده است. اینها در شرایطی است که امروز آمریکا در موقعیت شکست قرار گرفته و با وجود هزینه‌کرد‌ هفت تریلیون دلاری‌اش در غرب آسیا، چراغ خاموش و در تاریکی به عراق می‌آید و راهی جز مذاکره در برابر اقتدار مثال زدنی ایران ندارد.
شکوری راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت که متشکل از همان وطن‌فروشان و فتنه‌گران حزب منحله مشارکت است، در این نشست خطاب به روحانی گفته است: مردم هم رأی دادند و ما هم از رأی خود پشیمان نیستیم ولی به دلیل عملکرد شما، زیاد فحش می‌خوریم!
دولت روحانی دستپخت اصلاح‌طلبان است. علیرغم صحه گذاشتن عده‌ای از اصلاح‌طلبان بر این واقعیت روشن، عده‌ای دیگری از این طیف هنوز در قبال حمایتشان از روحانی به جای پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری ژست مطالبه‌گری و طلبکاری می‌گیرند! این جماعت که خود را تضمین روحانی اعلام کردند و شعار دادند «با روحانی تا 1400» باید پاسخگوی حمایت خود از روحانی، مشکلات موجود و مطالبات متراکم مردم باشند.
مسئله اصلی گرانی و بیکاری است
 نه آواز یک خواننده
غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و یکی از شخصیت‌های سیاسی حاضر در این مراسم طی سخنانی خطاب به حسن روحانی رئیس‌جمهور اظهار داشته است: ما در انتخابات از شما حمایت نکردیم و مدعی رأی دادن به شما نبوده‌ایم و البته سهمی هم نخواسته و نمی‌خواهیم و از این بابت گله‌ای نداریم؛ رهبر انقلاب یک بار مثالی زدند و فرمودند در مسابقات داخلی ممکن است عده‌ای طرفدار تیمی و عده‌ای طرفدار تیم دیگر باشند ولی وقتی تیم ملی با تیم خارجی مسابقه می‌دهد، همگی تیم ملی را جدا از اختلافات داخلی تشویق و حمایت می‌کنند، امروز هم ما به همان دلیل آماده‌ایم تا دولت را مانند گذشته در برابر فشار خارجی حمایت کنیم.
به گزارش مهر، وی همچنین تصریح کرده است: در طول ٤٠ سال اخیر معلوم شده است که افراد دو دسته‌اند یک دسته کسانی که خود را برای انقلاب می‌خواهند و دسته‌ای دیگر که انقلاب را برای خود می‌خواهند. نسبت کمّی این مطلب بر من معلوم نیست اما این تمایز واقعیت دارد. پیروزی انقلاب مرهون فداکاری دسته اول بود و جنگ را هم عمدتاً همین دسته اداره کردند و سختی آن را تحمل نمودند امروز وضع ما از زمان جنگ بدتر نیست ما می‌توانیم با نیروی همین مردم از این مرحله هم عبور کنیم به شرطی که به خواسته آنان توجه شود به قول حافظ نگاه‌دار سر رشته تا نگه دارد. حداد عادل خطاب به روحانی و هیئت دولت گفته است: مسئله اصلی مردم گرانی و بیکاری است نه شنیدن یا نشنیدن آواز یک خواننده که آن هم به آسانی در دسترس همه هست و مشکلی از این جهت وجود ندارد.
مؤمن از یک سوراخ
 دو بار گزیده نمی‌شود
وی تاکید کرده است: مردم از دولت مدیریت و جدیت می‌خواهند. توصیه ما این است که تصمیمات مرتبط با اقتصاد با حضور معتمدین اصناف و فعالان قابل اعتماد اقتصادی گرفته شود تا همه‌جانبه باشد نه اینکه در اتاقی کارشناسان اداری تصمیم بگیرند و پس از اجرا متوجه شوند گوشه‌ای را دیده و گوشه‌ای را ندیده‌اند. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در باب مذاکره با آمریکا نیز اظهار داشته است: ما مخالفیم و فقط به ذکر روایتی اکتفا می‌کنم و آن اینکه مؤمن از یک سوراخ دو بار گزیده نمی‌شود.
حسین مظفر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در گفت‌وگو با تسنیم، درباره جزئیات این جلسه گفته است: زمان جلسه طوری برنامه‌ریزی شده بود که کمتر از یک ساعت فرصت برای صحبت مدعوین بود. طیف اصلاح‌طلب بیشتر مسئله حصر، شجریان و مذاکره با آمریکا را مطرح می‌کردند. برخی نیز بحث دولت سایه را مطرح می‌کردند و مدعی بودند در کارهای دولت دخالت می‌کنند. اصولگراها هم درباره مشکلات اقتصادی و نوسان نرخ ارز نکاتی را گفتند. وی بیان داشته است: بنده نیز درباره مشکلات اصلی کشور صحبت کردم و گفتم که مشکل امروز نه بحث شجریان و نام‌گذاری خیابان است نه اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، بلکه مشکل این است احساس می‌شود کشور رها است و هرکس هرکاری دلش می‌خواهد انجام می‌دهد و قیمت‌گذاری می‌کند لذا باید برای این وضعیت کاری کرد. همچنین تاکید کردم از هرگونه تصمیم تشنج‌آفرینی باید پرهیز کرد مانند قیمت‌گذاری بنزین که با این کارها و شرایط گرانی موجود، آستانه تحمل مردم سر می‌آید. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: روحانی درباره مذاکره با‌ آمریکا هم گفت در این شرایط با مذاکره موافق نیستم و به صلاح کشور نیست.
عبدالحسین روح‌الامینی، رئیس‌خانه احزاب هم در گفت‌وگو با مهر در تشریح این جلسه گفته است: تقریباً می‌توان گفت همه سخنرانانی که در جلسه با رئیس‌جمهور صحبت کردند، نسبت به عملکرد و ناکارآمدی دولت انتقاد داشتند و این‌گونه نبود که منتقدان دولت در جریان اصولگرا، نسبت به عملکرد دولت اعتراض داشته باشند. وی در مورد سخنران اول جلسه با رئیس‌جمهور گفت: آقای الیاس حضرتی سخنران اول جلسه با رئیس‌جمهور بود. آقای حضرتی ‌اشاره‌ای به دشمنی‌های آمریکا علیه مردم ایران داشت و سپس در مورد رفع حصر و موضوعاتی درخصوص رئیس‌دولت اصلاحات صحبت کرد و گلایه‌هایی از صدا و سیما را بیان کرد. حضرتی همچنین بحث‌هایی را در مورد مصرف‌گرایی و راحت‌طلبی عنوان کرد و در نهایت نیز مسائلی در مورد وابستگی به نفت و مشکلاتی که در بودجه سال ۹۸ خواهیم داشت را مطرح کرد.
رئیس‌خانه احزاب اظهار داشته است: آقای مصباحی‌مقدم نیز می‌گفت درست است به دلیل تحریم، مشکلاتی وجود دارد ولی مردم قبول نمی‌کنند همه مشکلات اقتصادی کشور، به دلیل تحریم‌ها باشد بلکه عمده مردم معتقدند به دلیل ناکارآمدی دولت است. رئیس‌خانه احزاب افزود: آقای مصباحی‌مقدم تأکید داشت مسئله کنترل نقدینگی، مسئله بسیار مهمی است و در دوره شما، از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان به ۲ هزار هزار میلیارد تومان رسیده است که این موضوع می‌تواند «اُم‌المسائل» باشد. روح‌الامینی در تشریح اظهارات احمد توکلی گفته است: آقای احمد توکلی در این جلسه گفت «سیاست ارزی دولت، درست نیست و پالس‌های تورمی، کمرشکن است؛ به‌خصوص برای طبقات ضعیف‌تر. نرخ تورم بسیار مشکل‌آور شده است و این کارهای مختصر جبرانی نیز کافی نیست. وی افزوده است: آقای توکلی در این جلسه گفت ما راهکارهای مفصل و مبسوطی را نوشتیم و گفتیم ولی متأسفانه کاری انجام نشده است و همراهی تورم، رکود و بیکاری و به‌خصوص بیکاری کارگران شاغل از مسائل اصلی فعلی کشور است که باید دولت برای حل آن اقدام کند.
امیر محبیان، فعّال سیاسی نیز درباره این دیدار اظهار داشته است: در دیدار فعالان سیاسی با رئیس‌جمهور برخی اصلاح‌طلبان گفتند نباید تقاضای تماس ترامپ را بی‌پاسخ بگذاریم. این حرف مورد استقبال قرار نگرفت و رئیس‌جمهور با صراحت تأکید کرد که به هیچ وجه در این شرایط با مذاکره موافق نیستم.
حسن روحانی، رئیس‌جمهور در این دیدار گفته است: تسلیم شدن با فرهنگ و دین ما سازگار نیست و مردم آن را نمی‌پذیرند، لذا نباید تسلیم بشویم و باید راه‌حل‌ها را پیدا کنیم و در این زمینه البته مهم است که چه مقدار از راه‌حل‌ها در اختیار دولت قرار دارد. وی اظهار داشته است: وقتی از دولت سؤال و مطالبه‌ای می‌شود باید از طرف دیگر بررسی شود که دولت چه مقدار در حوزه‌های مورد سؤال دارای اختیار بوده است بطور مثال اگر درخصوص سیاست خارجی، فرهنگ و یا فضای مجازی از دولت سؤال و مطالبه‌ای می‌شود، باید ببینیم که دولت چقدر در این حوزه‌ها اختیار دارد. باید در حد توان و در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور از دولت مطالبه داشت.
رئیس‌جمهور مجددا ترفند «دولت اختیار ندارد» را به‌کار بسته تا ناکارآمدی و سوءمدیریت دولت در عرصه‌های مختلف را توجیه کرده باشد. اما پاسخ به این فرافکنی را باید از زبان خود رئیس‌جمهور داد و برای همین به دو مقطع زمانی بازگشت؛ انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96. روحانی در ایام انتخابات ریاست جمهوری 92 در بخشی از برنامه «با دوربین» شبکه یک تلویزیون درباره علل افزایش قیمت ارز گفت: «مشکل کجاست؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور، مشکل بی‌ثباتی‌ها، این ثباتی چگونه به مردم اطمینان خواهد داد، آرامش خواهد داد؟ مردم مدیریت، مدیریت کارآمد؛ مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و قدرت آینده‌نگری می‌خواهند.» و مگر ایشان نبود که پیش از انتخابات 96 گفته بود «والله العلی العظیم اگر مشکلات این کشور که بسیار و بسیار و بسیار پیچیده است، راه‌حل نداشت، من کاندیدا نمی‌شدم؟» ایشان همچنین تأکید کرده بود که «بدانید برای این قفل‌ها کلید وجود دارد.» امروز چه اتفاقی افتاده که روحانی از محدودیت اختیارات دولت می‌گوید؟ حتی رهبر انقلاب در شرایط جنگ اقتصادی و بحران ارزی اختیارات ویژه‌ای به رئیس‌جمهور دادند. چطور است که قبلا مشکل از خودشیفتگی و عدم مشورت و عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور بود، اما امروز رئیس‌جمهور اختیار ندارد؟! این فرافکنی‌ها برای مردم معیشت و‌ اشتغال نمی‌سازد. «مردم مدیریت، مدیریت کارآمد؛ مردم ثبات، مردم آرامش، قدرت آینده و قدرت آینده نگری می‌خواهند.»
روحانی در بخش دیگری تصریح کرد: امروز در شرایط سختی قرار داریم، اما در عین حال ناامید نیستم و به آینده بسیار امیدوارم و معتقدم می‌توانیم از این شرایط سخت عبور کنیم به شرط آنکه با هم باشیم و دست در دست یکدیگر بگذاریم.