kayhan.ir

کد خبر: ۱۶۰۰۲
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۰

ادامه تصفیه افسران خائن همزمان با پیروزی‌های تازه ارتش عراق

همزمان با پیشروی ارتش عراق، به فرمان نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور شماری از افسران «خائن» از ارتش تصفیه شدند.
پس از اینکه ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی توانست روز سه‌شنبه شهر استراتژیک «تل‌عفر» را به طور کامل از وجود تروریست‌های «داعش» پاکسازی کند، نخست‌وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، قصد دارد مردم را از «واقعیت‌ها» درباره رویدادهای موصل آگاه کند.
بر اساس گزارش‌های منتشر شده «نوری مالکی» در این بیانیه تاکید کرد افسرانی را که در انجام وظایف خود در موصل کوتاهی کرده‌اند به زودی محاکمه خواهد کرد... به زودی دستوراتی برای برکناری شماری از فرماندهان نظامی و ارجاع آنها به دادگاه یا بازنشسته کردن آنان صادر خواهد شد. مالکی همچنین به نیروی زمینی ارتش دستور داد کمیته‌هایی را برای تحقیق درباره افسرانی که بدون فرمان دست به عقب‌نشینی زده‌اند، تشکیل دهد.
وی در این بیانیه همچنین سپهبد «مهدی الغراوی»، معاونش سرلشکر «عبدالرحمن حنظل و سرهنگ «حسن عبدالرزاق» را برکنار کرد. این عده از فرماندهان امنیتی استان نینوا هستند.
«هدایه عبدالکریم»، فرمانده تیپ پیاده نظام سوم عراق نیز پس از برکناری برای محاکمه به دادگاه نظامی معرفی شد.
این تحولات پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش  عراق به کمک نیروهای مردمی توانست در سه استان الانبار، دیاله و صلاح‌الدین پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد و تروریست‌های اجاره‌ای «داعش» را تار و مار کند. در آخرین ساعات روز سه‌شنبه بود که خبر رسید، شهر مهم «تل عفر»، مرکز استان نینوا به طور کامل آزاد شد. گزارش‌هایی که دیروز چهارشنبه از «تل عفر» منتشر شده  حاکی است، خیابان‌های این شهر پس از ورود ارتش به آن «مملو» از اجساد و اسیران داعش بوده است و در میان اجساد می‌شد، برخی چهره‌های چچنی را نیز مشاهده کرد. نیروهای عراقی همچنین موفق شدند در این شهر سلاح‌های اسرائيلی و تجهیزات مخابراتی عربستان سعودی را کشف و ضبط کنند!
پایگاه خبری سومریه اما از تسلط ارتش عراق بر ورودی‌های شمالی شهر تکریت خبر داده است. بر اساس این گزارش در جریان این درگیری‌ها دست‌کم 6 نفر از عناصر بعثی نیز به هلاکت رسیده و خودروها و تجهیزات آنها نیز منهدم شده است.
در این بین گروه‌های تفکیری نیز برای جبران این تلفات به پالایشگاه «بیجی» که بزرگترین پالایشگاه نفتی عراق می‌باشد حمله‌ور شده و 60 کارگر آن‌را به گروگان گرفتند. آخرین گزارش‌ها حاکی است حملات خمپاره‌ای داعش به این پالایشگاه باعث تعطیلی آن شده است.
دیروز «قاسم عطا» سخنگوی ارتش عراق گفت این پالایشگاه آزاد شد.
دیروز در مرز استان نینوا و سوریه نیز درگیری‌های شدیدی بین طرفین به وقوع پیوست که به پیروزی نیروهای دولتی منجر شده است. گزارش شده ده‌ها تروریست در این درگیری کشته شده و 100 خودروی آنها نیز منهدم شده است. فرمانده عملیات استان بابل هم گفته 500 نفر داوطلب برای مقابله با گروه تروریستی داعش به شمال این استان اعزام شده‌اند تا در برابر جنایات آنها در منطقه «لبحیرات» بایستند. در درگیری‌های سه‌شنبه شب در کرکوک نیز 50 تروریست دیگر به هلاکت رسیدند. دیروز خبر رسید 250 عضو داعش نیز در شمال فلوجه به هلاکت رسیدند و طی آن منطقه «صقلاویه» به طور کامل آزاد شد.
سخنگوی قبیله «المراشده» نیز دیروز گفته هزاران نفر از افراد این قبیله در گروه‌های دفاع مردمی و برای مقابله با گروه موسوم به «دولت اسلامی عراق و شام» (داعش) عضو شده‌اند.
«علی زیدان، گفت: به دعوت مرجعیت دینی و برای جهاد کفایی لبیک گفته و اقدام به تشکیل نیروهای مردمی کرده است. به گفته «زیدان» این افراد از 9 استان بغداد،  نجف، کربلا، الحله، الناصریه، المثنی، بصره، الدیوانیه و واسط داوطلب شده‌اند. این عده اکنون در حال آموزش هستند.
آخرین خبرهای منتشر شده‌ از درگیری‌ها حاکی است، ارتش عراق به کمک نیروهای مردمی موفق شده ناحیه «العظیم» در شمال دیاله را نیز به طور کامل پاکسازی کرده و شماری از تروریست‌‌ها را به اسارت بگیرد. در منطقه «امرلی» نیز مردم به کمک پلیس محلی 15 عضو گروه داعش را  به هلاکت رساندند. به گفته «ابو الولید» فرمانده نیروهای ویژه «تل‌عفر»، آزادی تل‌عفر باعث شده باقی عملیات ارتش در سرتاسر مناطق تحت‌ اشغال داعش نیز با موفقیت پیش برود.
افسران سعودی در نینوا
پایگاه خبری العمد به نقل از «منابع آگاه عراقی» نوشت افسرانی از سه کشور عربستان، قطر و ترکیه در استان نینوا حضور دارند که در انجام عملیات  تروریستی داعش علیه مردم و نظامیان عراقی به آنها کمک می‌کنند. بر اساس این گزارش این افسران از همان روزهای نخست و با رساندن خود به تروریست‌ها به آموزش آنها درباره چگونگی انجام عملیات تروریستی علیه نیروهای امنیتی و غیر نظامیان عراقی مشغول شده‌اند. این افشاگری‌ها پس از آن صورت می‌گیرد که دفتر نخست‌وزیر عراق روز سه‌شنبه اعلام کرد عامل اصلی اوضاع بحرانی امروز عراق ریاض است.
در این حال، سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان نیز اعلام کرد امکان ایجاد جنگ داخلی در عراق وجود دارد.
به گزارش فارس، به نقل از «العربیه» وزیر خارجه عربستان که در مراسم سخنرانی افتتاحیه نشست وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در جده صحبت می‌کرد گفت: تحولاتی که در عراق در جریان است به جنگ داخلی منجر خواهد شد... و ریاض موضع مثبتی در برابر تنش‌هایی که در برخی کشورهای منطقه روی داده، دارد! به گفته «الفیصل» بحران سوریه باعث تشدید تنش و درگیری در عراق شده است.
سایر رویدادها
* باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا سه‌شنبه شب هرگونه حمله هوایی آمریکا علیه مواضع داعش را رد کرد. به گفته مقامات کاخ سفید،‌ دلیل مخالفت اوباما این است که آمریکا اطلاعات دقیقی از مواضع داعش در عراق ندارد!
* واشنگتن اتهامات روز سه‌شنبه عراق علیه عربستان را «خصمانه» خواند. دفتر نوری مالکی روز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای عربستان سعودی را عامل اصلی بحران امروز عراق معرفی کرده بود. در این بیانیه آمده بود ریاض در تلاش است داعش را انقلابی جلوه دهد.
* ابراهیم جعفری، رئیس فراکسیون پارلمانی همپیمانی ملی عراق در گفت‌وگو با معاون وزیر خارجه آمریکا گفت داعش «باید» نابود شود.
* دولت آلمان موفق شد با همکاری بغداد 50 کارگر به گروگان گرفته شده خود از سوی داعش را آزاد کند. 8 نفر از این کارگران آلمانی هستند.
* منابع عراقی می‌گویند اقلیم کردستان در تحویل فرماندهان و نظامیانی که عامل سقوط موصل شده‌اند کوتاهی می‌کند.
* وزارت خارجه روسیه از دولت عراق مقابل گروه‌های تروریستی داعش حمایت کرد.
*‌ انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهرک صدر بغداد  13 کشته و 30 مجروح برجای گذاشت.