kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۹۱۶۶
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۴
رئیس‌اتحادیه فروشندگان کاغذ خبر داد

افزایش ۲۲ درصدی قیمت کاغذ طی ۴۸ ساعت

رئیس‌اتحادیه صنف فروشندگان کاغذ و مقوا از افزایش بیش از 20 درصدی قیمت کاغذ در مدت کوتاه دو روزه خبر داد.

سید حسین میرباقری در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با اشاره به افزایش قیمت کاغذ طی 48 ساعت گذشته اظهار کرد: قیمت هر بند کاغذ 70 گرم 100*70 طی 48 ساعت از 450 هزار تومان در بازار آزاد به 550 هزار تومان در بازار رسید.
این شوک قیمت کاغذ در بازار در شرایطی است که طی ماه‌های آینده، فصل چاپ کتاب‌های درسی، کمک درستی و دفاتر مورد نیاز دانش‌آموزان فرا خواهد رسید و ادامه این روند افزایشی، علاوه‌بر مشکلاتی که برای صنعت نشر و کتاب فراهم می‌کند، برای خانواده‌هایی که به دنبال تامین مایحتاج دانش‌آموزان خود هستند نیز چالش‌ساز خواهد شد.
میرباقری با اشاره به اوضاع نابسامان کاغذ در بازار در واکنش به چرایی افزایش چشمگیر قیمت کاغذ در بازار آزاد اظهار کرد: متاسفانه ماه‌ها است که ما مسئولیتی در بازار کاغذ نداریم و اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با 50 سال سابقه فعالیت، از این بازار کنار گذاشته شده است.
وی با بیان اینکه مسئولان مربوطه حتی از اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا برای حضور در جلسات تصمیم‌گیری، دعوت هم نمی‌کنند ادامه داد: در طول این مدت ما بارها نسبت به عملکرد توزیع کاغذ در بازار هشدار دادیم و تاکید کردیم که این نحوه کار ‌اشتباه است ولی هیچ گوش شنوایی وجود ندارد.
میرباقری با انتقاد از نحوه توزیع کاغذ و تصمیماتی که توسط وزارت ارشاد گرفته می‌شود گفت: ما بارها اعتراض کردیم که چرا باید وزارت ارشاد توزیع کاغذ و خرید و فروش آن را بر عهده بگیرد و فروشندگانی که چندین دهه سابقه فعالیت در این حوزه را دارند، کنار بگذارند ولی هیچ جوابی به ما داده
نمی‌شود.
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا با اشاره به سه برابر شدن قیمت کاغذ از زمانی که وزارت ارشاد عهده‌دار توزیع کاغذ در بازار شد و اعضای این اتحادیه کنار گذاشته شدند، افزود: از زمانی که مسئولیت کار به وزارت ارشاد سپرده شد، واردکنندگان ملزم شدند که کاغذ وارداتی خود را به وزارت ارشاد تحویل دهند و این وزارتخانه، کاغذ را تنها میان ناشران توزیع کند ولی علیرغم این گفته مسئولان وزارت ارشاد، کاغذ در بازار آزاد با قیمتی معادل سه برابر قیمت قبلی به فروش می‌رسد.
رئیس ‌اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوا ادامه داد: حالا سؤال اینجاست که چطور کاغذی که با ارز دولتی وارد می‌شود و جزو کالاهای اساسی به شمار می‌رود سر از بازار آزاد درمی‌آورد و با قیمت 550 هزار تومانی بفروش می‌رسد؟ از طرف دیگر بسیاری از ناشران نیز گلایه دارند که کاغذ در اختیار آنها قرار نمی‌گیرد.
گفتنی است سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی تهران در پاسخ به پرسش دیگری مبنی براینکه آیا این موضوع کاغذ از شمولیت دریافت ارز دولتی قرار است خارج شود صحبت دارد یا خیر، گفت: هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده است می‌دانیم که به کالاهای اساسی ارز تعلق می‌گیرد تاکنون کالاهای مختلفی در شورای اقتصاد محل بحث و بررسی بوده است درباره برخی از آنها تصمیم نهایی گرفته شده ولی درباره کاغذ مسئله نهایی نشده است.