kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۶۷۲
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۳
با تصویب نمایندگان و به‌منظور اصلاح

مصوبه اقدام متقابل در برابر‌آمریکا به‌کمیسیون امنیت ملی ارجاع شد

روز گذشته مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. به روایت برخی نمایندگان رئیس مجلس از وکلای ملت خواست تا با ارجاع مصوبه اقدام متقابل در برابر آمریکا به کمیسیون امنیت ملی موافقت کنند.




دیروز مجلس شورای اسلامی کار خود را با جلسه غیرعلنی آغاز کرد. پس از حدود یک ساعت جلسه علنی مجلس کار خود را  آغاز کرد. طرح تقویت جایگاه سپاه در برابر اقدام حماقت‌آمیز دولت آمریکا مهم‌ترین دستور کار جلسه دیروز بود.
محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر  با اشاره به جلسه غیرعلنی صبح امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: «در جلسه غیرعلنی امروز علی لاریجانی در مورد طرح دوفوریتی اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر تروریستی خواندن سپاه پاسداران توسط ایالات متحده آمریکا توضیحاتی ارائه داد و قرار است بررسی جزئیات این طرح امروز در دستور کار صحن علنی مجلس قرار بگیرد.»
نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: «لاریجانی اعلام کرد باید در برخی عبارات و کلمات و بخش‌های این طرح اصلاحاتی انجام شود.»
این طرح با اراده محکم مجلس همخوانی ندارد!
در ابتدای جلسه علنی دیروز مجلس بررسی طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. پیش از آغاز بررسی جزئیات این طرح، محمدعلی پورمختار در تذکری گفت: «این طرح دوفوریتی باید مجدداً مورد بررسی قرار گیرد.»
پورمختار خواستار ارجاع این طرح به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شد تا مصوبه‌ای قوی و قابل اجرا به صحن علنی مجلس ارائه شود. در ادامه، علی ادیانی‌راد نماینده مردم قائمشهر در اخطار قانون اساسی گفت: «نمایندگان با رأی کم‌نظیر دو فوریت و کلیات طرح مقابله با آمریکا را به تصویب رساندند.»
وی افزود: «به نظر می‌رسد متن و برخی واژگان این طرح مغایر با اصول ۳، ۱۵۲ و ۱۵۶ قانون اساسی است. مجلس اراده برخورد متقابل با رفتار آمریکا در تروریست خواندن سپاه را دارد. به نظر می‌رسد این طرح اراده محکم مجلس را اثبات نمی‌کند.»
وی تصریح کرد: «با توجه به رویکرد استکبارستیزی مجلس، این طرح باید اصلاح شود تا مشت محکمی به یاوه‌گویی‌های کاخ‌سفید باشد.»
علی لاریجانی رئیس مجلس این اخطار را وارد دانست و گفت: «ملاحظاتی که در مغایرت این طرح با بندهای ۳، ۱۵۲ و ۱۵۶ قانون اساسی وجود دارد قابل توجه است و اگر نمایندگان موافقت کنند این طرح به کمیسیون امنیت ملی ارجاع می‌شود.»
در پایان، نمایندگان با اکثریت آرای حاضر در مجلس طرح اقدام متقابل در برابر اعلام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمان تروریستی توسط ایالات متحده آمریکا را به کمیسیون امنیت ملی ارجاع دادند تا جزئیات این طرح مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد. علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از کمیسیون امنیت ملی خواست در جلسه‌ای فوق‌العاده طرح فوق را اصلاح کرده و گزارش آن را صبح سه‌شنبه به مجلس ارائه کند.
مصوبه مجلس برای دولت لازم‌الاجرا است
دیروز «حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی در تذکری، با استناد به مواد ۱۸ تا ۲۲ آئین‌نامه داخلی مجلس، گفت: «هیئت رئیسه مجلس باید از مصوبات مجلس در محاوره‌های عمومی دفاع کند. ما مصوبه‌ای در خصوص افزایش حقوق کارمندان دولت داشتیم اما شاهد آن هستیم که هر روز یک مسئول دولتی در این خصوص صحبت می‌کند و صحبت‌های متناقضی درباره نحوه اجرای آن مطرح می‌شود. در حالی که قانون مصوب مجلس در خصوص افزایش حقوق کارمندان در سال جاری کاملاً روشن است، مسئولان دولتی اظهاراتی متناقض دارند.»
رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی اظهار داشت: «خواهشمندم تا هیئت رئیسه مجلس بر این موضوع تأکید کند تا دیگر شاهد این صحبت‌ها نباشیم زیرا ۴۰۰ هزار تومان برای بسیاری از کارمندان ارزشمند است و به آن نیاز دارند، چرا که انتظار داشتند تا در فروردین ماه این مبلغ را دریافت کنند.»
در ادامه مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، گفت: «حرف شما درست است و دولت باید دقت لازم را داشته باشد زیرا قانون مجلس شوخی‌بردار نیست؛ آنچه در خصوص حقوق در سال جاری تصویب شده، لازم‌الاجرا است.»
همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس، گزارش کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها درباره لایحه مدیریت بحران کشور جهت تأمین نظر شورای نگهبان در دستور کار قرار گرفت و نمایندگان برخی از بندهای این لایحه را اصلاح کردند.
32 میلیارد دلاری که هنوز به خزانه برنگشته
«ابوالفضل حسن‌بیگی» دیروز در نطق میان دستور خود، درباره تغییر فرمانده کل سپاه، گفت: انتصاب سردار سلامی به فرماندهی سپاه را تبریک عرض می‌کنم. خداوند را شاکر و سپاسگزاریم که همواره مقام معظم رهبری بهترین‌ها را برای مسئولیت‌ها انتخاب می‌کنند.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی موجب شده است ثروت ۸۲ میلیون ملت ایران در اختیار عده‌ای محدود قرار گیرد. سال ۹۶ بالغ بر ۳۲ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی و نفتی از کشور تحت عنوان «بخش خصوصی» خارج شد و به خزانه بازنگشت. در سال ۱۳۹۷ بالغ بر ۳۴ میلیارد دلار از صادرات غیرنفتی و نفتی ایران به خزانه برنگشته است. اگر این اعتبارات به خزانه برمی‌گشت، چه کسی می‌توانست قیمت دلار را افزایش دهد.»
وی با بیان اینکه در آغاز پیروزی انقلاب با توجه به شرایطی که وجود داشت، دو ارگان بزرگ سپاه پاسداران و جهاد سازندگی تشکیل شد، خاطرنشان کرد: امام (ره) با ژرف‌نگری که داشت، در راستای پر کردن همه خلأ‌ها، این دو نهاد را ایجاد کرد. شهید بهشتی گفتند «سپاه و جهاد دو بازوی انقلاب هستند.»
عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی با اشاره به اینکه جهاد سازندگی برای ساختن این کشور، حدود ۶۵۰۰ دستگاه سنگین داشت، افزود: «آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی حدود ۳۰۰۰ دستگاه و توسعه راه‌های وزارت راه و شهرسازی بالغ بر ۳۵۰۰ دستگاه در اختیار داشتند. با یک ترفند موذیانه و خبیثانه تحت عنوان «واگذاری مسئولیت‌ها به مردم»، این امکانات را به یک مشت دزد و نفوذی واگذار کردند که امروز این امکانات در اختیار ملت ایران نیست.»
این نماینده مجلس با بیان اینکه قسمتی از فضای مجازی در اختیار بیگانگان است، گفت: در سال‌های گذشته به گونه‌ای تبلیغ کردند و اجازه ندادند که سدسازی‌ها ادامه یابد و همین عامل موجب ویرانی سیل اخیر شد و خوزستان و لرستان را با مشکلات متعددی روبرو کرد. امروز هم در فضای مجازی شایعه‌پراکنی‌هایی در راستای بر هم زدن اکوسیستم می‌کنند؛ این افراد برای پناهنده شدن به کشورهای غربی خوش‌رقصی می‌کنند.
وی با بیان این مطلب «علی‌رغم مصوبه مجلس، نیروهای مسلح از افزایش حقوق سال ۱۳۹۸ برخوردار نشده‌اند»، گفت: چرا برخی در مقابل مصوبات مجلس و قانون لجبازی می‌کنند؟ دست دولت خالی نیست اما می‌خواهند لجبازی کنند و وقتی نمایندگان انتقاد می‌کنند، در اجرای پروژه‌های عمرانی‌شان سنگ‌اندازی می‌کنند.