kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۵۰۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۷
رئیس قوه قضائیه:

دولت غرامت سیل را هر چه زودتر پرداخت کند

رئیس قوه قضائیه گفت: دولت تا حدی که امکانات و منابع دارد باید غرامت‌ها را هرچه زودتر به مردم آسیب‌دیده از سیلاب اخیر در استان‌های درگیر سیل پرداخت کند و این موضوع در نشست اخیر سران سه قوه نیز مورد تاکید قرار گرفت.




حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در اهواز افزود: پرداخت سریع غرامت‌ها این امکان را برای مردم آسیب‌دیده از سیلاب فراهم می‌کند تا یک مقدار گشایش در زندگی آنان ایجاد شود.
وی به مردم سیل‌زده کشور به خصوص خوزستانی‌ها اطمینان داد موضوع پرداخت غرامت به دقت دنبال می شود تا بتوان خسارت‌های وارده که حجم آن نیز بسیار زیاد است جبران شود.
رئیس دستگاه قضایی در ادامه از سرگیری زندگی مردم و رونق کسب و کار آنان را از اولویت‌های مهم که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز هست عنوان کرد و افزود: در این ارتباط روستاهای سیل‌زده که همه چیز آنان در جریان سیلاب از بین رفته است نیازمند کمک های فوری‌تری هستند.
حجت‌الاسلام رئیسی اظهار داشت: امدادرسانی بسیار خوب بوده و به نوعی شگفتی‌ساز بود و این جزو افتخارات کشور خواهد بود.
وی در عین حال تاکید کرد: باید اقدام‌های بیشتری در مناطق روستایی که درگیر سیلاب هستند انجام شود هر چند کارهای زیادی در روستاها انجام شده ولی به نسبت کارهایی که شده باید بیشتر کار و کمک‌رسانی شود.
رئیس قوه قضائیه افزود: بازسازی مناطق روستایی با توجه به در پیش بودن گرما باید هرچه زودتر توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی عملیاتی شود تا مردم قدری به آرامش برسند و آلام آنان تسکین یابد.
وی بر بهبود زیرساخت‌های استان خوزستان با هدف پیشگیری از خسارات وارده به مردم در آینده تاکید کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی عصر روز پنجشنبه از مناطق سیل‌زده شادگان بازدید کرد
رئیس قوه قضائیه خطاب به دولت مستکبر آمریکا که جلوی کمک‌رسانی به سیل‌زدگان کشورمان را گرفت بیان کرد: اخم و لبخند آمریکایی‌ها هیچ اثری در روحیه ملت ایران ندارد و جوانان انقلابی ما همه گره‌ها و موانع پیش رو را با اقتدار و توکل بر خدای متعال برطرف می‌کنند.
حجت‌الاسلام  رئیسی گفت: شما(آمریکایی‌ها) تصور نکنید اگر جلوی حساب‌های ما را گرفتید ما لنگ می‌شویم، این کشور با استفاده از ظرفیت‌های عظیم ملی به خصوص نیروی انسانی کارآمد همه خلاء‌ها را با توکل بر خدا پر می‌کند و آنچه می‌ماند روسیاهی برای آمریکا خواهد بود.
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه گفت: ملت ایران در امدادرسانی و حادثه سیل اخیر نشان داد در سختی‌ها در کنار هم هستند و با وجود اختلاف سلیقه‌ها، یکپارچه و متحد می‌شوند و این یک درس بزرگ است.
وی به حضور پررنگ و مخلصانه نیروهای ارتش و سپاه در یاری‌رسانی به هموطنان آسیب دیده از سیلاب اشاره کرد و گفت: زمانی که امریکا سپاه را تروریست خطاب می‌کند همین سپاه در صف اول و در کنار سختی ها می‌ماند و بدون فوت وقت به کمک مردم آسیب‌دیده می‌شتابد.
رئیس دستگاه قضا در ادامه گفت: سیل اگر چه تلخی‌هایی داشت و واقعا غم‌انگیز بود ولی حضور آحاد ملت ایران و گروه های جهادی و بسیج، طلاب و دانشجویان در مناطق آسیب‌دیده یک جلوه مثال‌زدنی و اخلاص را نشان داد و همین در کاهش آلام مردم سیل‌زده بسیار تاثیر داشت.
رئیس دستگاه قضایی بازسازی مناطق سیل‌زده و بازگشت سریع مردم به زندگی عادی را اولویت بعدی پس از پایان امداد و نجات خواند و در ادامه بر پرداخت غرامت به آسیب‌دیدگان ناشی از سیلاب در کوتاه‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه با بیان اینکه به طور قطع همه خسارت‌های سیل اخیر قابل جبران نیستند اظهار داشت: باید دغدغه‌های مردم در استان‌های سیل‌زده برطرف شود که هم اکنون پرداخت غرامت و بازگشت به زندگی عادی مهمترین دغدغه مردم است.
وی «بازنگاهی» به مسئله حوادث طبیعی با رویکرد کاهش خسارات و تقویت زیرساخت‌ها، پدافند غیرعامل و پیش‌بینی و پیشگیری را از اهم اقدام‌های مهم پس از فروکش کردن سیلاب عنوان و تاکید کرد آسیب‌شناسی حوادث یک موضوع مهم است و همه ما را باید دغدغه‌مند کند تا در آینده شاهد این حجم خسارت به مردم نباشیم.
رئیس دستگاه قضا در این نشست که جمعی از نمایندگان مردم خوزستان در مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، استاندار خوزستان و مسئولان ارشد این استان حضور داشتند گفت: سازمان بازرسی مسئولیت بررسی علل و عوامل موثر در سیلاب چند استان را برعهده
گرفته است.
وی گفت: سازمان بازرسی یک کار نظارتی توام با استدلال در موضوع سیلاب اخیر انجام خواهد داد و این به نفع کشور است تا بتوانیم از مسایل و حوادث آینده پیشگیری یا حداقل حجم خسارات را کاهش دهیم.
رئیسی عصر روز پنجشنبه از مناطق سیل‌زده شادگان بازدید کرد و به صورت اتفاقی با سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که مشغول کمک‌رسانی به مناطق روستایی سیل‌زده این منطقه بود دیدار کرد و در جریان ابعاد سیلاب در این منطقه قرار گرفت.
رئیس دستگاه قضایی در نشست شورای قضایی و قضات خوزستان با تبیین جایگاه قاضی در نظام اسلامی و مسئولیت سنگین وی در برقراری عدالت و نفی ظلم، گفت: قاضی در هرحال باید کرامت خود را حفظ کند و نباید وامدار و بدهکار فردی باشد.
حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: اگر کرامت قاضی خدشه‌دار شود در انجام مسئولیت خود با مشکل و چالش روبه‌رو خواهد شد و نخواهد توانست وظیفه خود را به درستی انجام دهد.
وی گفت: قاضی حتی کرامت ارباب رجوع و متهم را هنگام رسیدگی پرونده باید حفظ کند و به میزان محکومیت آن مجازات را اعمال کند و بیشتر از آن اجازه ندارد.
وی با تاکید بر اینکه شأن و جایگاه دستگاه قضایی باید حفظ شود و به کرامت آن خدشه‌ای وارد نشود، ادامه داد: در دولت کریمه همگان باید کرامت داشته باشند.