kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۴۶۲
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۱

آغاز همه‌پرسی نمایشی تداوم حضور السیسی در قدرت/استقرار نظامیان در خیابان‌های مصر

همزمان با آغاز همه‌پرسی در‌باره ادامه یافتن ریاست جمهوری ژنرال «عبدالفتاح السیسی»، نیروهای ارتش و پلیس مصر در استان‌های مختلف این کشور مستقر شدند.



پس از آن که پارلمان مصر روز سه‌شنبه اصلاحات قانون اساسی که به موجب آن عبدالفتاح السیسی تا سال ۲۰۳۰ در قدرت خواهد ماند رای مثبت داد، اکنون قرار است مردم این کشور برای تایید یا رد این تغییرات به پای صندوق‌های رای بروند. همه‌پرسی برای تایید نهایی این اصلاحات، گام نهایی السیسی در جهت قبضه قدرت خواهد بود. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از العالم، ارتش مصر در بیانیه‌ای از مشارکت نیروهای مسلح در تأمین امنیت نقاط مختلف کشور طی روزهای برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون اساسی خبر داد. در این بیانیه آمده است که نیروهای ارتش با هماهنگی دستگاه‌های وزارت کشور در تأمین امنیت نقاط مختلف به خصوص مناطق نظامی مشارکت خواهند کرد. طبق این بیانیه، مأموریت‌های محوله به این نیروها، حمایت از شهروندان، مقابله با تمامی تهدیدات علیه مراکز اخذ رأی، نظارت و رصد هوایی تمامی ۲۷ استان این کشور است.
«لاشین ابراهیم»، رئیس‌هیئت عالی انتخابات مصر اعلام کرده که ۱۹ تا ۲۲ آوریل (۳۰ فروردین تا سوم اردیبهشت) زمان همه‌پرسی برای تغییرات قانون اساسی است. وی گفت که روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه در خارج رأی‌گیری خواهد شد و رأی‌گیری در داخل از شنبه تا دوشنبه صورت خواهد شد. بر اساس تغییرات جدید در ماده ۱۴۰ قانون اساسی مصر، مدت ریاست جمهوری در این کشور از دو دوره چهار ساله به دو دوره شش ساله تغییر یافته است. اجرای اصلاحات در قانون اساسی با مخالفت معارضان در داخل و خارج از مصر مواجه شده است. در همین ارتباط جنبش جوانان ۶ آوریل در بیانیه‌ای بر مخالفت قاطع خود با اجرای اصلاحات در قانون اساسی و فراهم کردن زمینه بقای «عبدالفتاح السیسی» در رأس قدرت، تأکید کرد.