kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۴۵۴
تاریخ انتشار : ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰

رد تبانی ترامپ با روسیه در گزارش مولر/دموکرات‌ها: بازی هنوز تمام نشده است

گزارش مولر درباره عدم تبانی تیم ترامپ با روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 رسما منتشر شد اما دموکرات‌ها با انتقاد از این گزارش اعلام کردند بازی هنوز تمام نشده است.




گزارش رابرت مولر درباره تبانی ادعایی تیم ترامپ با روسیه در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا پنجشنبه منتشر شد. این گزارش به این جمع‌بندی رسیده که اعضای تیم ترامپ با دولت روسیه تبانی نکرده‌اند. مولر علیرغم این، در این گزارش از ۱۰ اقدام توسط ترامپ نام برده که می‌توان آنها را مصداق «مانع‌تراشی در اجرای عدالت» دانست.  گزارش به این جمع‌بندی نرسیده که دونالد ترامپ مرتکب جرمی شده اما او را تبرئه نیز نکرده است. همچنین تیم ترامپ بر اساس این گزارش پذیرای پیشنهادهای طرف روس در انتخابات ریاست جمهوری 2016 بوده است. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به گزارش مولر درباره تحقیقات روسیه گفت روز خوشی را سپری می‌کند زیرا این گزارش می‌گوید نه تبانی و نه انسداد عدالت هیچ یک رخ نداده است!
اما در واکنش به این گزارش دموکرات‌ها موضع سخت تری گرفتند و اعلام کردند که بازی هنوز تمام نشده است. رئیس‌کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با‌اشاره به گزارش رابرت مولر گفت: بازی هنوز تمام نشده است. آدام شیف گفت: « قطعاً بازی در این خصوص تمام نشده است. چیزهای بسیار بیشتری هست که در این گزارش، سانسور شده است و ما باید آنها را بدانیم. همچنین بار دیگر باید بگویم که در این گزارش تنها به این موضوع پرداخته شده است که چه اقدامی کیفری است و چه اقدامی کیفری نیست. واقعیت‌هایی که هم اکنون در این گزارش محرز شده، محکوم‌کننده است. این واقعیت‌ها، صرف نظر از اینکه می‌توانسته‌اند یا باید به اعلام جرم علیه رئیس‌جمهور یا اطرافیانش منجر شوند، محکوم‌ کننده‌اند. ما باید خواستار عملکرد بهتر مقامات منتخب خود شویم. معیار، نمی‌تواند این باشد که شما هر کاری که دلت می‌خواهد انجام‌دهی و در نهایت هم بگویی «من متقلب نیستم» (اشاره به جمله معروف ریچارد نیکسون پیش از کناره‌گیری‌اش از مقام ریاست جمهوری آمریکاست). این، آن معیار اخلاقی نیست که مردم آمریکا از رئیس‌جمهور خود انتظار دارند»
«جرالد نادلر» یکی از نمایندگان ارشد دموکرات نیز در واکنش به این گزارش گفت این پایان کار نیست و تازه آغاز راه است. وی در جریان یک کنفرانس خبری، مستقیما به ارزیابی وزیر دادگستری از گزارش مولر حمله کرد  و «ویلیام بار» وزیر دادگستری  را هدف انتقاد قرار داد.دموکراتهای کنگره معتقدند که محتوای گزارش برخلاف اظهاراتی است که ویلیام بار پیش از این به اجبار مطرح کرده بود.بنابر گزارش خبرگزاری آلمان، نادلر از گزارش مولر با عنوان نقشه راهی یاد کرد که می‌تواند تحقیقات بیشتر کنگره را به دنبال داشته باشد و گفت: «اکنون کنگره وظیفه دارد تا از رئیس‌جمهور بخواهد که در این زمینه پاسخگو باشد.» وی همچنین ویلیام بار دادستان کل را متهم کرد که نقش ناامید‌کننده‌ای در تضعیف وزارت دادگستری آمریکا به منظور حمایت از رئیس‌جمهور داشته است.
رئیس‌کمیته قضایی مجلس نمایندگان به شدت از اقدامات ویلیام بار در ارزیابی گزارش رابرت مولر در زمینه مداخله روسیه در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکا انتقاد کرد و گفت: « دادستان رویکرد ریاکارانه و گمراه‌کننده‌ای را در اینکه رئیس‌جمهور کار خطایی انجام نداده است، در پیش گرفته است.»ویلیام بار در ارزیابی که از گزارش مولر داشته است گفته بود، ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ با طرف‌های روس همکاری نکرده است. وی  همچنین تصریح کرده بود که ترامپ اقدامی برای مانع‌تراشی در تحقیقات مولر انجام نداده است. ترامپ و هوادارانش سخنان بار را درباره گزارش مولر، یک عذرخواهی تمام عیار دانسته‌اند. «نانسی پلوسی» رئیس‌مجلس نمایندگان دیگر فرد دموکرات است که به ارزیابی گزارش مولر خرده گرفته است. او در توئیتی نوشت که مرور این گزارش ادامه خواهد داشت.