kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۳۳۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۳

همکاری نظامیان کودتاچی با ارتجاع عرب برای مصادره قیام مردم سودان

دیدار و گفت‌وگوی فرستاده‌های امارات و عربستان با نظامیان کودتاچی در پایتخت سودان و حمایت مصر و آمریکا از کودتاچیان، همدستی دو طرف برای مصادره قیام چهار ماهه مردم سودان را برملا کرد.



با گذشت چند روز از وقوع کودتا علیه «عمرالبشیر» رئیس‌جمهور سودان، دست‌های پنهان و حامی این کودتا، در حال برملا شدن است. «عبدالفتاح البرهان عبدالرحمن» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، که 22 اردیبهشت جای «عوض بن عوف» را در این پست گرفته است، رسما اعلام کرد که این شورا قصد ندارد نیروهای سودانی را از یمن خارج کند. به عبارت دیگر، علی‌رغم قیام مردم سودان، سیاست خارجی این کشور، تغییر نخواهد کرد. سودان حدود 8000 نیرو در یمن دارد. این اعلام رسمی، نخستین نشانه همسویی کودتاچیان با ائتلاف سعودی در جنگ یمن بوده است.
دیروز نیز خبرگزاری تسنیم خبر داد، اعضای یک هیئت مشترک عربستان و امارات وارد «خارطوم» پایتخت سودان شدند و با عبدالرحمن دیدار کردند. براساس این گزارش، هیئت مذکور پیام سران دو کشور را به‌طور شفاهی به عبدالرحمن اعلام کرده و از جانب آنها، به وی تبریک گفتند و برای حمایت از سودان، اعلام آمادگی کردند. به گزارش تسنیم، اعضای هیئت مذکور علاوه بر عبدالرحمن، با «محمد حمدان دقلو» معاون رئیس شورای نظامی انتقالی سودان نیز دیدار و گفت‌وگو کردند.
خبرگزاری فارس نیز گزارش داد، «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر، با رئیس شورای نظامی انتقالی سودان، تلفنی گفت‌وگو کرد. السیسی در این تماس تلفنی، حمایتش را از شورای نظامی سودان اعلام کرد و گفت که مصر آمادگی حمایت کامل از سودان را دارد.
در این میان، موضع آمریکا نیز به‌طور محسوسی به سمت کودتاچیان در سودان چرخش پیدا کرده است؛ به گزارش ایسنا، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا از احتمال حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم خبر داد.
این گفت‌وگوها و تحرکات سیاسی در حالی انجام می‌گیرد که مردم و گروه‌های سیاسی سودان اعلام کرده‌اند به اعتراضات خیابانی علیه نظامیان کودتاچی ادامه خواهند داد.