kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۲۷
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
فرجام افتادن به دامن غرب و سعودی

زمزمه تحویل «عمر البشیر» به دادگاه بین‌المللی لاهه برای محاکمه بالا گرفت

چانه زنی میان کودتاچیان در سودان با دادگاه «لاهه» بر سر تحویل دادن رئیس‌جمهور سابق سودان به این نهاد قضایی در حالی ادامه دارد که پیش از این «عمر البشیر » فکر می‌کرد، اگر به غرب و سعودی و رژیم صهیونیستی نزدیک شود، مشکلات او و دولتش برای همیشه حل می‌شود. این در حالی است که بحران اصلی در سودان از زمانی کلید خورد که البشیر به دام غربی‌ها افتاد.

 رئیس‌جمهور سابق و برکنار شده سودان که اکنون در بازداشت نظامیان کودتاچی به سر می‌برد، احتمالا با نگرانی تمام، مذاکرات و چانه زنی‌های میان کودتاچیان و دادگاه بین‌المللی جنایی لاهه را دنبال می‌کند. هرچند اکنون هیچ خبرنگار و کارشناس سیاسی اجازه ملاقات و گفت‌و‌گو با البشیر را ندارد، تا پای حرف‌های او بنشیند، ولی می‌توان حدس زد که این روزها در ذهن رئیس‌جمهور بر کنار شده و بازداشتی سودان چه می‌گذرد. او احتمالا از روش حکومت کردن خود و نادیده گرفتن مردم، احساس پشیمانی می‌کند.
 اما چیزی که احتمالا باعث تاسف بیشتر البشیر می‌شود، فاصله گرفتن وی از جبهه مقاومت و نزدیک شدن او به جبهه آمریکایی و صهیونیستی در منطقه است.
البشیر در آن زمان فکر می‌کرد که نزدیک شدن به آمریکا، همه چیز را برای وی و دولتش حل می‌کند.
اما، خیلی دیر فهمید که به خاطر این نزدیکی با غرب، همه چیز را باخته است و الان هم باید شاهد چانه زنی بر سر سرنوشت خود باشد.
به گزارش ایسنا، «جلال‌الدین شیخ» عضو شورای نظامی انتقالی سودان، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در سفارت کشورش در اتیوپی، گفت: تصمیم تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی که متهم به ارتکاب قتل عام و جنایات ضد بشری در دارفور است، از سوی دولت منتخب مردمی اتخاذ خواهد شد و به شورای نظامی انتقالی مربوط نمی‌شود.
شیخ همچنین تاکید کرد: مدت باقی ماندن شورای نظامی انتقالی در قدرت، دو سال خواهد بود و پس از آن، به یک دولت غیر نظامی تحویل داده می‌شود.
اخیرا دفتر حقوق بشر سازمان ملل از مسئولان کنونی سودان خواسته بود بر اساس قطعنامه شورای امنیت مربوط به سال ۲۰۰۵، با دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه برای استرداد البشیر به این دادگاه همکاری کنند.
به گفته کارشناسان، غربی‌ها در سال 2015 به این خاطر می‌خواستند البشیر را تحت تعقیب قضایی قرار دهند که وی در آن موقع، رویه سیاسی مستقلی را پیگیری می‌کرده است. نهادهای بین‌المللی، از جمله دادگاه لاهه، هرگز مقابل جنایات کشورهای قدرتمند جهانی به ویژه آمریکا و متحدانش نمی‌ایستند و سران این کشورها را به ارتکاب جنایات بین‌المللی متهم نمی‌کنند. بهترین مثال در این رابطه، جنایاتی است که طی سال‌های جاری، رژیم آل‌سعود و متحدان منطقه‌ای و جهانی‌اش در یمن مرتکب می‌شوند.
بعد از چهار ماه تظاهرات ضد دولتی مردم سودان، ارتش این کشور عمر البشیر را از ریاست جمهوری برکنار کرده و شورای نظامی انتقالی تشکیل داده است. البشیر به مدت حدود 30 سال رئیس‌جمهور سودان بوده است.
گفتنی است برخی کارشناسان نیز معتقدند این کودتا از اساس مشکوک و احتمالا البشیر با کودتاچیان هماهنگ است!