kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۲۶
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹
برخلاف فرانسه، سعودی و امارات

سازمان ملل ژنرال حفتر را یک کودتاچی خواند

سازمان ملل بر خلاف حامیان ژنرال «خلیفه حفتر»، اقدام وی در حمله به پایتخت لیبی و صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر این کشور را کودتای نظامی علیه یک دولت قانونی خواند.

«غسان سلامه» فرستاده سازمان ملل در امور لیبی، با صراحت خلیفه حفتر را به تلاش برای کودتا متهم کرد و گفت: نیرو‌های خلیفه حفتر برای مقابله با تروریسم تلاش نمی‌کنند، بلکه به دنبال کودتای نظامی در لیبی هستند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، سلامه افزود: اقدام خلیفه حفتر در صدور حکم بازداشت برای «فایز السراج» نخست‌وزیر دولت وفاق ملی و دیگر مسئولان لیبی، بیانگر تمایل او برای اجرای کودتای نظامی است. اگر همه طرف‌های درگیر در لیبی به این نتیجه برسند که گزینه نظامی راه حل نیست، امکان آغاز روند سیاسی فراهم خواهد شد. کشور‌های متعدد با توجیه مقابله با تروریسم در پنج سال گذشته از خلیفه حفتر حمایت کرده‌اند، اما هدف واقعی او تسلط بر طرابلس پایتخت لیبی است.
این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که کشورهای امارات، عربستان، مصر و فرانسه مدتی است که حمایت های خود از خلیفه حفتر را علنی کرده‌اند و ازحمله او به شهر «طرابلس»، پشتیبانی مالی، تسلیحاتی و لجستیک می‌کنند.
خیانت حفتر به لیبی
«فائز السراج» از کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواست برای توقف حملات خلیفه حفتر، فرمانده نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی»، هرچه سریعتر وارد عمل شوند.
به گزارش ایسنا، رئیس دولت توافق ملی لیبی در گفت‌و‌گو با دو روزنامه ایتالیایی، با تاکید بر لزوم همبستگی و عزم کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای توقف حملات حفتر به طرابلس، تصریح کرد: حفتر به لیبی، سازمان ملل و جامعه جهانی خیانت کرد. السراج گفت: مردم لیبی با جنگی خصمانه مواجه هستند و این جنگ می‌تواند در سراسر مناطق اطراف دریای مدیترانه گسترش یابد.وی در ادامه هشدار داد: ژنرال حفتر را فورا متوقف کنید، در غیر این صورت، شاهد نتایج ویرانگری خواهیم بود. او افزود، تعدادی در حال حاضر قصد دارند برای فرار از درگیری‌های موجود، به اروپا مهاجرت کنند. ۸۰۰ هزار مهاجر و لیبیایی که در میان آنها افراد مجرم و تروریست‌های وابسته به داعش نیز حضور دارند، می‌خواهند که به اروپا فرار کنند.
از سوی دیگر، سازمان بهداشت جهانی در لیبی اعلام کرد: از زمان آغاز درگیری‌ میان نیروهای حفتر و نظامیان وابسته به  دولت وفاق ملی در اطراف طرابلس، ۱۲۱ تن کشته شده‌اند.
واکنش‌های جهانی
«جوزپه کونته» نخست‌وزیر ایتالیا، از ژنرال حفتر خواست به عملیات نظامی خاتمه دهد و نیروهای طرفدار خود را هر چه سریع‌تر از اطراف طرابلس عقب بکشد. وی از جامعه بین‌المللی نیز خواست حامی روند سیاسی در لیبی باشند و از اقدامات سازمان ملل در لیبی حمایت
کنند. «محمد بن عبدالرحمان بن جاسم آل ثانی» معاون وزیر خارجه قطر، هم گفت که حفتر را باید مجبور به خروج از مناطق اشغالی کرد. وی تصریح کرد، حفتر مانع تلاش‌ها برای تحقق رایزنی ملی در لیبی می‌شود.
روزنامه «واشنگتن پست» نیز با اشاره به تحولات خونین جاری لیبی، رد پای «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی را در این تحولات و تحریک حفتر به انجام این حملات، مشخص می‌کند.
پیامدهای حمله حفتر
سازمان بین‌المللی مهاجرت وابسته به سازمان ملل اعلام کرد، طی درگیری‌های اخیر در لیبی، بیش از ۱۸۰۰۰ تن آواره شده‌اند و ۱۳ غیرنظامی جزو کسانی هستند که تاکنون در این درگیری‌ها کشته شده‌اند. حدود ۳۰۰۰ مهاجر هم در نزدیکی مناطق درگیری، گرفتار شده‌اند.
سازمان جهانی بهداشت نیز با ارائه آمار جدید اعلام  کرد، تعداد کشته‌ها به ۱۷۴ نفر و شمار زخمی‌ها هم به ۷۵۶ تن رسیده است.