kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۲۵
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

بی‌عرضگی نیروهای ائتلاف سعودی در جنگ یمن به روایت «اینترسپت»

گزارش سازمان اطلاعات فرانسه از ضعف شدید نیروهای سعودی و اماراتی در یمن و وابستگی بیش از حد آنها به تسلیحات غربی و آمریکایی پرده برداشت.

عربستان و امارات در جنگ چهار ساله خود در یمن ثابت کرده‌اند که توان بسیار ضعیفی داشته و در برابر انقلابیون یمن بارها متحمل شکست شده‌اند. گزارش یک رسانه آمریکایی نیز نشان‌دهنده این ضعف ائتلاف سعودی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، پایگاه اینترنتی آمریکایی اینترسپت در گزارشی با انتشار یک سند محرمانه از سرویس اطلاعات نظامی فرانسه اعلام کرد عربستان و امارات تا حد زیادی متکی به سامانه‌های تسلیحاتی غربی برای ادامه جنگ فاجعه‌بار خود در یمن هستند. این گزارش تأکید می‌کند که نیروهای سعودی از ضعف تأثیرگذاری در اجرای عملیات خود در اراضی یمن رنج می‌برند.
این پایگاه آمریکایی با استناد به سندی 15صفحه‌ای افزود تعدادی از سامانه‌های تسلیحاتی که ائتلاف سعودی اماراتی در یمن به‌کار می‌گیرند، تنها با مهمات و لوازم یدکی و سیستم‌هایی ارتباطاتی فعالیت می‌کنند که در کشورهای عضو ائتلاف ناتو تولید می‌شود، این بدان معنا است که عربستان و امارات در ادامه جنگ خود در یمن بخش قابل ‌توجهی از ناوگان نظامی خود را از غرب تأمین می‌کنند. در حالی که فرماندهی مرکزی نیروهای نظامی آمریکا به‌شدت اقدام هواپیماهای آمریکایی در ایفای نقش عملیاتی و مشخص کردن اهداف مختلف در جنگ یمن را تکذیب می‌کند، اینترسپت اعلام کرده آمریکا نه‌تنها در فروش تسلیحات و سامانه‌های هوایی و تأمین سوخت نیروهای متجاوز به آنها کمک می‌کند، بلکه هواپیماهای بدون سرنشین آمریکایی نیز اهداف مختلف را به‌دقت برای نیروهای سعودی مشخص می‌کنند.
انصارالله در سال 2017 یکی از این هواپیماها را که احتمالاً برای تکمیل بانک اهداف رژیم آل‌سعود و جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی برای سعودی‌ها به‌کار می‌رود، سرنگون کرد. اینترسپت افزود که تعیین اهداف جنگنده‌های سعودی توسط هواپیماهای آمریکایی می‌تواند به این معنا باشد که این هواپیماها نقشی تأثیرگذار در روند هدف‌گیری مواضع مختلف دارند، از جمله این هدف‌گیری‌ها می‌توان به هدف‌گیری مناطق مختلف توسط لیزر ‌اشاره کرد.
به نوشته این پایگاه اینترنتی انتشار گزارش محرمانه اطلاعاتی فرانسه می‌تواند عواقبی برای دولت امانوئل «ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور داشته باشد، آن هم در شرایطی که وی از قراردادهای تسلیحاتی خود با عربستان حمایت، و وانمود می‌کند که اطلاع کافی از نحوه استفاده از تسلیحات فرانسوی در جنگ یمن ندارد، این در حالی است که گزارش مذکور تأکید می‌کند که عربستان و امارات بیش از میزان مورد ادعای مقامات فرانسوی در این جنگ به تسلیحات این کشور نیازمند هستند. بر اساس این گزارش محرمانه، ائتلاف سعودی- اماراتی مجموعاً از زمان ورود به جنگ یمن تا سپتامبر (شهریور) گذشته بالغ بر 24 هزار حمله هوایی در این کشور انجام داده‌اند، اما در رسیدن به اهداف مورد نظر خود شکست خوردند، لذا لازم بود که رویکردهای عملیاتی آنها تقویت شود. این گزارش می‌افزاید که سعودی‌ها کمترین مشارکت را در مأموریت‌های هوایی و دریایی دارند و اماراتی‌ها مسئول محاصره برخی مناطق و شهرهای یمن هستند.
کودکان الحدیده
خبر دیگر اینکه، ویرجینیا گامبا، معاون دبیرکل سازمان ملل در امور منازعات مسلحانه و کودکان در گزارش خود به نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات یمن، اعلام کرد، جنگ در الحدیده تاکنون به کشته شدن 500 کودک یمنی منجر شده است.