kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۲۳
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۹

جزئیات تازه از مکالمه تلفنی ترامپ با کارتر کنگره نیز نگران رشد اقتصادی چین است

یک روز پس از این که خبر رسید دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با جیمی کارتر از نگرانی عمده خود درمورد پیشرفت اقتصادی چین خبر داده، کاخ سفید جزئیات بیشتری از این مکالمه را منتشر کرد.

بحران در روابط تجاری آمریکا و چین همچنان ادامه دارد؛ به طوری که این دو کشور ماه‌هاست که در مناقشات تجاری پرتنشی گرفتار آمده‌اند تا جایی که دو دولت تعرفه‌های چند میلیارد دلاری سنگینی بر کالاهای یکدیگر اتخاذ نموده‌اند. ترامپ نیز مواضع تندی را علیه پکن درخصوص سیاست تجاری اتخاذ کرده است. این امر تا آنجا پیش رفته که اخیرا جیمی کارتر رئیس‌جمهور اسبق آمریکا در نامه‌ای از واشنگتن و پکن خواسته تا روابط خود را بهبود بخشیده و به دنبال یافتن منافع مشترک در مناقشات تجاری اخیر باشند.
کارتر در نامه خود به ترامپ ضمن نگرانی از پیشی گرفتن چین از آمریکا بیان داشته که «آمریکا به دلیل تمایلش برای تلاش به منظور مجبور کردن دیگران به در پیش گرفتن ارزش‌های آمریکایی، جنگ دوست‌ترین کشور جهان است.» وی حتی با تاکید بر اینکه چین برعکس آمریکا روی زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کرده، به ساخت ۱۸ هزار مایل خطوط قطار سریع‌السیر ‌اشاره کرده و گفته: «ما در آمریکا چند مایل خط آهن سریع‌السیر در کشورمان داریم؟...ما سه تریلیون دلار هدر داده‌ایم. این رقم، بیشتر از میزانی است که شما بتوانید حتی تصور کنید. چین حتی یک پِنی هم در جنگ هدر نداده است و دلیل جلو زدن آنها از ما همین است».
حالا کاخ سفید از تماس تلفنی ترامپ با کارتر خبر داده و اعلام کرده که ترامپ نگرانی عمیقی راجع به پیشی گرفتن چین در عرصه تجاری دارد. طبق این گزارش نمایندگان هر دوطیف سیاسی در آمریکا نیز طی ماه‌های اخیر برای دستیابی به توافق تجاری موثر مذاکراتی را انجام داده‌اند. ترامپ در اویل ژانویه(دی) سال جدید میلادی اعلام داشته آمریکا و چین در خصوص بسیاری از مسائل به توافق رسیده‌اند اما رسیدن به توافق نهایی نیازمند اقدامات و مذاکرات دیگری است. ترامپ همچنین اعلام کرده که پیش از هرگونه توافق جامع با چین باید باشی جی پینگ رئیس‌جمهور چین دیداری داشته باشد.
گفتنی است مراکز اطلاعاتی آمریکا اخیرا اعلام کردند سرعت پیشرفتی که چین در حوزه اقتصادی در پیش گرفته اگر همینطور ادامه یابد، پس از 10 سال هژمونی آمریکا را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. ترامپ به شدت نگران این موضوع است.