kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۸۲۲۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۲
طرح آمریکا علیه مادورو منتشر شد

سی‌ان‌ان: هیچ سرباز آمریکایی وارد ونزوئلا نخواهد شد

شبکه سی‌ان‌ان آمریکا در گزارشی اعلام کرده پنتاگون «گزینه‌های نظامی جدید بازدارنده» برای مقابله با نفوذ روسیه، کوبا و چین در ونزوئلا را آماده کرده طرحی که در عین حال وارد مرحله اقدام نظامی فعال نشود. پیش از این منابع خبری از وجود «طرحی نظامی علیه مادورو» خبر داده بودند.



سرویس خارجی-

دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ونزوئلا و برای سرنگون کردن دولت قانونی این کشور همچنان ادامه دارد. سی‌ان‌ان اما از طرحی خبر داده که پنتاگون آن را آماده کرده و هدف از آن نیز گزینه‌های نظامی بازدارنده برای مقابله با نفوذ روسیه‌، چین و کوبا در ونزوئلا است. به نوشته سی‌ان‌ان، این به اصطلاح گزینه‌های بازدارنده در نشستی چند روز پیش در کاخ سفید از سوی مقام‌های دولت ترامپ به پنتاگون دیکته شده است. نشستی که در آنجان بولتون مشاور امنیت ملی دولت آمریکا به پاتریک شاناهان وزیر دفاع موقت این کشور گفته، طرح‌ها و ایده‌های جدیدی در ارتباط با بحران ونزوئلا تهیه کند.
 به گزارش «ایسنا» یک مقام آگاه وزارت دفاع آمریکا به سی‌ان‌ان تصریح کرد، طرح اولیه این گزینه‌ها از جانب ستاد مشترک پنتاگون که اقدام به برنامه‌ریزی برای عملیات‌های نظامی آینده می‌کند همراه با فرماندهی جنوبی ارتش آمریکا که ناظر بر اقدامات نظامی آمریکا در نیم‌کره جنوبی است، در دست تهیه است. با وجود آنکه اخیرا مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود، «تمامی گزینه‌ها» برای مقابله با ونزوئلا روی میز است، چند مقام پنتاگون گفتند، در این وزارتخانه تمایلی برای استفاده از نیروهای نظامی آمریکا علیه حکومت ونزوئلا به منظور سرنگون کردن اجباری آن از قدرت وجود ندارد.
رزمایش در اطراف ونزوئلا
 بر اساس این گزارش با وجود آنکه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا ادعا کرده که نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا باید قدرت را در این کشور ترک کند و روس‌ها باید از ونزوئلا خارج شوند، نشانه‌ای از تمایل او برای وارد ساختن سربازان ارتش آمریکا به یک اقدام نظامی بزرگ علیه ونزوئلا دیده نمی‌شود. با این حال به نوشته سی‌ان‌ان، گزینه‌های بازدارنده آمریکا احتمالاً شامل رزمایش‌های دریایی آمریکا در مناطق اطراف ونزوئلا با هدف تاکید بر کمک‌های انسان‌دوستانه به این کشور و تعامل نظامی بیشتر با کشورهای همسایه ونزوئلا می‌شود و هدف این است که روسیه، کوبا و چین برای دسترسی به این منطقه با چالش مواجه شوند.
مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا که چند روز پیش یک تور سه روزه سفر به سه کشور شیلی، پرو و پاراگوئه در آمریکای لاتین داشت، در جریان این سفر مستقیماً به پرسش‌ها درباره اینکه آیا آمریکا یک استراتژی برای مقابله با مادورو در صورت تداوم تسلط او بر نیروهای ارتش برای باقی ماندنش در قدرت دارد پاسخ نداد، بلکه ادعا کرد هر تصمیمی برای ونزوئلا از سوی مردم ونزوئلا اتخاذ می‌شود. همزمان دلسی رودریگز، معاون رئیس‌جمهور ونزوئلا نیز گفته‌: «جامعه بین‌المللی و نهادهای حفاظت از مشروعیت قانونی در سراسر جهان باید بدانند که برنامه‌ای مجرمانه برای حمله نظامی به ونزوئلا در جریان است... مقامات آمریکا، برزیل و کلمبیا می‌خواهند خواست مردم ونزوئلا را نادیده بگیرند و در این کشور مداخله نظامی‌کنند.»