kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۷۵۸
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵

سقوط هواپیمای بی-52 آمریکا در افغانستان طالبان: کار ما بود

یک فروند هواپیمای بمب‌افکن «بی– 52»‌ اشغالگران آمریکایی در جنوب افغانستان سرنگون شد. طالبان اعلام کرده این هواپیما از سوی آنها سرنگون شده است.

خبرگزاری صدا و سیما دیروز از سرنگونی یک فروند هواپیمای بمب‌افکن «بی – 52» متعلق به‌اشغالگران آمریکایی درجنوب افغانستان خبر داد و افزود، این هواپیما در ناحیه «وشیر» استان «هلمند» هدف قرار گرفت. حادثه صبح دیروز در نزدیکی پایگاه هوایی «شوراب» رخ داد و بمب‌افکن فوق به طور کامل سوخت و همه سرنشینان آن کشته شدند. آمریکایی‌ها معمولاً آمار کشته‌های خود را پنهان می‌کنند یا آنرا خیلی کمتر از میزان واقعی اعلام می‌کنند. در این باره شمار تلفات اعلام نشده است.
در پی وقوع این حادثه، گروه طالبان اعلام کرد که هواپیمای مذکور توسط عناصر این گروه هدف قرار گرفته است.وزارت دفاع افغانستان نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، دیروز یک فروند بالگرد متعلق به ارتش افغانستان در فرودگاه قندهار هنگام فرود سقوط کرد و دو خلبان آن زخمی شدند.علت سقوط این بالگرد، نقص فنی اعلام شده است.
از سوی دیگر وزارت دفاع افغانستان اعلام کرده، در حملات هوایی ارتش این کشور، 35 عضو گروه طالبان در شهرستان «بالامرغاب» استان «بادغیس» کشته و 22 تن دیگر زخمی شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، مقامات نظامی افغانستان با اعلام خبر فوق افزودند، مقادیر زیادی سلاح و تجهیزات این گروه در حمله فوق منهدم شده است.
طی یک هفته گذشته نبردهای شدیدی در دو شهرستان بالامرغاب و «آب کمری» استان بادغیس بر سر تسلط کامل بر منطقه ، میان نیروهای دولتی افغانستان وعناصر طالبان جریان داشته است.
«ذبیح الله مجاهد» سخنگوی گروه طالبان هم از تسلط طالبان بر این مناطق خبر داده بود، اما وزارت دفاع افغانستان سقوط این دو شهرستان را رد کرده است.
حمله به نظامیان آمریکایی در بگرام
 این خبرگزاری به نقل از «عبدالشکور قدوسی» فرماندار شهرستان «بگرام» نیز خبر داده که کاروان نظامیان‌اشغالگر آمریکایی در این شهرستان هدف حمله انتحاری قرار گرفته. در ارتباط با تلفات و خسارات این حمله، گزارشی نرسیده است. ذبیح الله مجاهد مسئولیت این حمله را پذیرفته و اعلام کرده که در این حمله، یک‌تانک زرهی آمریکایی منهدم شده و تعداد زیادی از نظامیان آمریکایی کشته و مجروح شده‌اند.
وی حتی گفته، این حمله توسط شخصی به نام «نصیب الله الیاس» از افراد گروه طالبان انجام شده است.
تامین 50 درصد بودجه از خارج
خبر دیگر از افغانستان این که صندوق بین‌المللی پول اما اعلام کرده 50 درصد بودجه افغانستان از درآمد داخلی و مابقی از کمک‌های خارجی تامین می‌شود.
این نهاد بین‌المللی پیش‌بینی کرد که وضعیت مذکور تا سال 2023 تداوم داشته باشد.
به گزارش فارس، ناامنی فزاینده در افغانستان، امکان توسعه اقتصادی را از این کشور گرفته است.
همچنین براساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، دولت کابل قادر به کاهش فقر نخواهد بود.
نیروهای ناتو به فرماندهی آمریکا از سال 2001 میلادی تاکنون به بهانه استقرار امنیت و نابودی تروریست‌ها و ایجاد رفاه، در افغانستان حضور دارند، ولی شرایط در این کشور روز به روز بد‌تر می‌شود.