kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۵۱۹
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۹
رئیس ‌قوه قضائیه:

آسیب‌شناسی سیل گلستان ضروری است

رئیس قوه قضائیه گفت: آسیب‌شناسی سیل گلستان برای مقابله با تکرار دوباره این گونه حوادث، ضروری و نیازمند برنامه‌ریزی درست و نگاه کارشناسانه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در بدو ورود به گلستان اظهار کرد: یکی از موارد مهمی که می‌تواند در زمان بروز این گونه حوادث از شدت آسیب‌ها بکاهد، بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت تشکل‌های مردمی است.
وی بیان کرد: بارش زیاد باران برای استان‌های مبتنی بر کشاورزی مانند گلستان یک نعمت مهم است که اگر از آن به درستی استفاده نشود به جای تاثیرگذاری مثبت در روند توسعه منجر به بروز آسیب‌ها و مشکلاتی مانند سیل اخیر خواهد شد.
وی با بیان اینکه نزولات آسمانی همیشه هست، گفت: نزولات جوی باید تبدیل به عمران و آبادانی شود نه بروز مشکل برای مردم؛ «امداد و نجات»، «عمران و آبادانی» و «جبران خسارت» اولویت اصلی در مناطق سیل‌زده است.
وی تصریح کرد: ما هم از ابتدای مسئله سیل آن وقت که مسئولیت آستان قدس رضوی را داشتم گروه‌های واکنش سریع و امدادگر را به مناطق سیل‌زده اعزام کردیم که در منطقه همچنان در کنار عزیزان جهادی و ایثارگر فعال هستند.
رئیس ‌قوه قضائیه افزود: این تلخی کام مردم خصوصاً اهالی منطقه سیل‌زده با ایثار، گذشت و حضور ارزشمند نیروهای مردمی، جهادی و ایثاری که در نیروهای نظامی، بسیجی، سپاهی، مردمی و دولت صحنه‌های زیبایی بود، این حضور نشان داد که همه در کنار هم هستند، در کنار تلخی‌هایی که سیل ایجاد کرد این زیبایی وحدت و یکپارچگی  شیعه و سنی ستودنی بود.
رئیسی ادامه داد: بخش امداد و نجات با حضور همگان به ویژه با تلاش نیروهای مردمی، دولتی، ارتش، سپاه، بسیج و عموم مردم در این زمینه نقش خوبی ایفا کردند و نشان دادند که مردم در سختی‌ها کنار هم هستند.
وی گفت: با وجود آنکه امداد و نجات انجام شد اما مردم همچنان مشکل آب و تردد در مناطق سیل‌زده استان گلستان دارند، آب در برخی خانه‌ها و خیابان‌ها مشکلاتی برای مردم ایجاد کرده است که بخشی حل شده اما بخشی از سوی مسئولان در حال پیگیری است.
رئیس ‌قوه قضائیه با بیان اینکه عمران و آبادانی و جبران خسارت‌ها بسیار مهم است، تصریح کرد: باید در کنار تخریب‌ها و مشکلات سیل به همت مردم و نیروها، آبادانی و جبران خسارت که دولت وعده کرده به زودی صورت بگیرد، ما هم این مسئله را دنبال خواهیم کرد که جبران خسارت‌ها صورت بگیرد.
رئیسی با تاکید بر اینکه در مسئله سیل بخش سوم که خیلی مهم است آسیب‌شناسی است، افزود: نزولات آسمانی و برکات الهی برای همه جا آبادانی ایجاد می‌کند اگر زمینه‌های خوبی فراهم باشد اینها تبدیل به گشایش برای زندگی مردم می‌شود ولی اگر زمینه آن فراهم نباشد تبدیل به مشکل خواهد شد.
وی ابراز کرد: ما از ابتدا مأمور کردیم که برادران ما از بازرسی بیایند، از دولتی‌ها، مردم، فعالان حوزه محیط زیست و افراد دغدغه‌مند می‌خواهیم که به مردم سیل‌زده کمک کند، ما نباید چنین آسیب‌هایی داشته باشیم، نباید دیگر شاهد چنین حوادث تلخ در زمینه نزولات جوی باشیم.
رئیس ‌قوه قضائیه ادامه داد: نزولات جوی همیشه هست اما باید تبدیل به عمران و آبادانی شود و کشاورزی و آباد کردن منطقه به وجود آید نه اینکه برای مردم مشکل ایجاد کند.
رئیسی افزود: من از روز اول مسائل مربوط به سیل را دنبال کردم بحث اساسی مسئله سوم است در کنار امداد و نجات مردم باید به عمران و جبران خسارت‌ها توجه شود.
وی با بیان اینکه مشکلات ناشی از سیل نباید زندگی مردم را مختل کند، گفت: این نزولات آسمانی برای آبادانی و عمران منطقه باشد.
رئیس ‌قوه قضائیه ادامه داد: مقام معظم رهبری به نیروهای مسلح دستور دادند که به سیل‌زدگان کمک کنند که آنها با تمام قدرت در این زمینه وارد عمل شدند. دغدغه رهبر معظم انقلاب نسبت به مردم مناطق سیل‌زده را از نزدیک دیدم، فعالیت همه و بسیج امکانات برای کاهش آلام مردم ستودنی است.