kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۱۹۲
تاریخ انتشار : ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶

افشاگری نیویورک تایمز درباره جنایات جوخه مخفی بن‌سلمان

مسئولان آمریکایی اعلام کردند که ولیعهد عربستان افزون بر یک ‌سال قبل از قتل خاشقجی کمپینی محرمانه برای سرکوب مخالفان راه‌اندازی کرده بود.

شبکه بی‌بی‌سی مهرماه گذشته فاش کرد که سعودی‌ها تابستان سال گذشته، یک جوخه مرگ پنجاه نفره برای از میان برداشتن مخالفان سیاسی خود تاسیس کرده‌اند. اکنون خبر دیگری از دارودسته سری محمد بن سلمان ولیعهد سعودی برای سرکوب مخالفان منتشر شده است.
به گزارش مشرق، روزنامه نیویورک‌تایمز روز یکشنبه در گزارشی نوشت «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی افزون بر یک‌سال پیش از کشته شدن «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد، کمپینی محرمانه برای ساکت کردن مخالفان راه انداخته است. مسئولان بسیار آگاهِ آمریکایی به روزنامه نیویورک‌تایمز اعلام کردند، گروهی از فعالانی، که خاشقجی را کشتند یا به کشتن این روزنامه‌نگار در کنسولگری عربستان در اسلامبول کمک کردند، چندین ماموریت دیگری نیز علیه معارضان انجام داده‌اند.
نیویورک تایمز فاش کرد در سال 2017 یک نهاد به نام «گروه مداخله سریع عربستان» تشکیل شد. این نهاد در زمانی تشکیل شد که محمد بن سلمان به سمت ولیعهدی عربستان ارتقا پیدا کرد. این روزنامه نوشت این گروه از آن زمان به بعد یک سری عملیات در کشورهای همسایه انجام داد و مأموریت آن شامل بازگرداندن اجباری مخالفان سعودی به ریاض و دیگر شهرها در عربستان می‌شد. نیویورک تایمز به نام منابع اطلاعاتی مورد استفاده ‌اشاره‌ای نکرده است. سازمان سیا نیز از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است. با این حال، این روزنامه به نام برخی از افراد دخیل در این گروه‌اشاره کرده است. این گروه در دست‌کم ۱۲ عملیات از سال ۲۰۱۷ مشارکت داشته‌اند. این روزنامه نوشت سعود القحطانی ریاست این گروه را بر عهده‌دارد، که یکی از مشاوران نزدیک ولیعهد عربستان محسوب می‌شود.
سخنگوی سفارت عربستان در واشنگتن در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز، مدعی شده است که ریاض هرگونه ادعاها درباره بدرفتاری با زندانیانی، که منتظر محاکمه شدن هستند یا زندانیانی که در حال گذراندن دوره مجازات‌شان هستند، جدی می‌گیرد. سرکوب معارضان از سوی حکومت سعودی موضوع جدیدی نیست ولی این فرآیند از زمان ولیعهدی محمد بن‌سلمان در سال ۲۰۱۷ تشدید شده است.