kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۱۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۲
با حضور رئیس‌جمهور در استان بوشهر صورت گرفت

بهره‌برداری از 4فاز پارس‌جنوبی پتک محکم توان داخلی بر دیوار تحریم

در آستانه سالروز ملی شدن صنعت نفت، افتتاح فاز‌های ۱۳، ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور و پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از این میدان مشترک برگ زرین دیگری از توان داخلی پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی را به نمایش گذاشت و پتک محکمی بر دیوار تحریمهای ظالمانه دشمنان ملت کوبید.




حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور روز یکشنبه در جریان سفر به استان بوشهر ضمن افتتاح و بازدید از فازهای ۱۳و ۲۲ تا 24 پارس جنوبی در شهرستان کنگان، با توضیحات وزیر نفت و مدیران و متخصصان این فازها، در جریان روند احداث این مجموعه عظیم پالایش گاز و تولید محصولات گوناگون در آن و نیز طرح‌های توسعه‌ای فازهای پارس جنوبی قرار گرفت.
هر یک از دو طرح مزبور برای تولید ۵۶ میلیون متر مکعب گاز غنی از میدان مشترک، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)،۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد طراحی شده است.
ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری و دستیابی به تولیدات سالانه طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت ۸ سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بالغ بر ۵ میلیارد دلار در سال برای هر طرح است.
با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی در سطح ملی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش ازاقتصاد ملی نیست.
اجرای این مگاپروژه با اتکا به توان داخلی و به همت متخصصان ایرانی به‌راستی مایه افتخار و سربلندی نظام جمهوری اسلامی بوده است و آنچه در این زمینه مغفول واقع شده است ، تبیین عظمت این دستاورد ملی برای تقویت خودباوری و اعتماد به نفس ملی است.
فاز ۱۳ پارس جنوبی با چهار سکوی دریایی، ۳۸ حلقه چاه و چهار خط لوله به طول هر کدام ۹۰ کیلومتر، فازی صد در صد ایرانی در همه مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی است.
فاز ۱۳ با هدف تولید روزانه ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، ۴۰۰ تن گوگرد و تولید سالانه یک و نیم میلیون تن ال پی جی، و یک میلیون تن اتان در ساحل کنگان اجرا شده که ارزش محصولات تولیدی این فاز پنج میلیون دلار در روز است.
همچنین فاز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی با چهار سکوی دریایی، ۳۸ حلقه چاه و سه خط لوله در فاصله ۱۰۵ کیلومتری ساحل کنگان واقع شده است.این فازها که همه مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی تجهیزاتش صد در صد ایرانی است ۲ میلیارد فوت مکعب گاز را از دریا به خشکی منتقل می‌کند.
اجرای این طرح‌ها که با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شده، با بهره‌گیری از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری رسیده است.
تکمیل پارس جنوبی ، شکست مفتضحانه استکبار
در تحریم ملت ایران
سعید محمد فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در آیین افتتاح رسمی فازهای ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ پارس جنوبی، اظهار داشت: در طلیعه گام دوم انقلاب امروز شاهد افتتاح ۴ فاز ۱۳ و ۲۲، ۲۳ و ۲۴ هستیم که به حق می‌توان از آن به عنوان گام عملی در راستای تحقق گام دوم انقلاب نام برد.
وی افزود: در حالی که در اوج تحریم‌های ظالمانه بود‌ه‌ایم تکمیل پارس جنوبی توسط توان متخصصان داخلی شکست مفتضحانه استکبار در تحریم ملت ایران است.
فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) با تأکید براینکه امروز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در کنار دولت و در پیشانی مقابله با تحریم‌ها است گفت: این قرارگاه به عنوان یک پیمانکار عمومی از تمام ظرفیت‌های خود استفاده نموده و امروز توانسته‌ایم در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی در طراحی، اجرا و راه‌اندازی به ۱۰۰ درصد اتکا به توان داخلی و در تأمین کالا به ۷۰ درصد برسیم و با بهره‌برداری از فازهای جدید در پارس جنوبی به آرزوی دیرینه در پیشی گرفتن از قطر در برداشت گاز از پارس جنوبی رسیده‌ایم.
محمد با بیان اینکه امروز تعامل مجموعه سپاه و مجموعه دولت برای پیشبرد پروژه‌های کشور در راستای اعتلای ایران اسلامی است، گفت: آمادگی داریم و درخواست می‌کنیم که به ما اجازه دهند یک پالایشگاه میعانات گازی جدید در غرب فاز ۱۳ ایجاد کنیم همچنین آمادگی داریم مجتمع تولید پروپیلن و پولی پروپیلن در این منطقه احداث کنیم؛ همچنین قرارگاه با تجربیات گرانقدر خود در اجرای فازهای پارس جنوبی آمادگی دارد که فاز ۱۱ پارس جنوبی را در دست گرفته و این پروژه مهم را اجرا کند.
افزایش حقوق کارگران بیش از ۲۰ درصد خواهد بود
حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور پیش از حضور در آئین افتتاح فازهای پارس جنوبی در جمع مردم استان بوشهر و در ورزشگاه کنگان، گفت: همه ما می‌دانیم که دشمنانمان در یک سال گذشته تمام توان خودشان را برای فشار بر زندگی مردم وارد آوردند و امید آنها این بود که مردم را از مسیرشان، دین‌شان، انقلاب‌شان، نظام‌شان و اعتقاداتشان جدا کنند اما این مردم سختی‌های زندگی را پذیرفتند و به دشمنان این سرزمین با صدای بلند پاسخ منفی دادند.
رئیس‌قوه مجریه تأکید کرد: دولت در این شرایط سخت با همه توان در کنار ملت خواهد بود. ما به حول و قوه الهی و با همه امکانات و توانی که از آنِ ملت ایران است به کمک مردمی که سختی‌های بیشتری را امروز تحمل می‌کنند و مردمی که دارای درآمد ثابت هستند امروز سخت‌ترین مشکلات را خواهند داشت. آنهایی که درآمدشان متغیر است به طور طبیعی خودشان را با شرایط تطبیق می‌دهند به همین دلیل در بودجه سال آینده که تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم برای آنهایی که درآمد ثابت دارند و همه کارمندان چه آنهایی که مشغول کارند و بازنشستگان که مجموعه کارمندان و بازنشستگان حدود 5 میلیون و 500 هزار نفر است و برای همه کارگران که شامل جمعیتی حدود 14 میلیون نفر هستند تلاش کردیم بتوانیم حقوق و مستمری آنها را در کارمندان حدود 20 درصد و برای کارگران بیش از 20 درصد افزایش دهیم.
روحانی افزود: البته این 20 درصد کارمندان را با یک فرمول خاصی مجلس شورای اسلامی تصویب کرده که تبدیل به قانون شده و ما طبق آن عمل خواهیم کرد و برای کارگران هم در همین هفته در شورای عالی کار مقدار حقوق آنها تصویب خواهد شد که آن هم در مجموع بیش از 20 درصد خواهد بود.
وی افزود: تورم امسال‌مان بیش از 20 درصد بوده اما توان ما برای افزایش حقوق و دستمزد بیش از این نبوده و امیدواریم برای سال آینده با کمک همدیگر بتوانیم شرایط مطمئن‌تری را برای مردم به وجود آوریم که خیال مردم از لحاظ قیمت کالا و ارز مقداری مطمئن باشد و همه تلاش ما در این زمینه به کار گرفته شده است.
باید همه تلاشمان را برای‌اشتغال جوانان به کار بگیریم
روحانی با تأکید بر اینکه امسال مردم در مقاطعی مشکلات داشتند و هنوز هم دارند، گفت: همانطور که در دولت به اعضای هیئت دولت مؤکداً توصیه کردم باید همه توان دولت و مسئولین، مدیران و کارمندان در سراسر کشور به گونه‌ای باشد که انشاءالله شب عید مردم بتوانند تا حدی احساس راحتی کنند.
روحانی در مورد مسئله تولید گفت: تولید در این کشور با حمایت دولت و بانک‌ها باید شرایطی را فراهم کنیم تا محصولات زراعی و صنعتی و خدمات با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.
وی در مورد‌اشتغال جوانان بیان داشت: همه تلاش‌مان را درباره‌اشتغال جوانان باید به کار گیریم، وضع‌اشتغال ما در سال 97 مناسب بوده اما نسبت به افرادی که در طول سالیان گذشته در جمع بیکاران قرار داشتند متأسفانه باز هم بیش از 3 میلیون نفر بیکار داریم و این تلاشمان را باید ادامه دهیم.
روحانی افزود: ما در سال جاری تمام پروژه‌های بزرگ‌مان را به افتتاح رسانده‌ایم اینکه توانستیم بزرگترین پالایشگاه کشور یعنی پالایشگاه میعانات کشور را به افتتاح نهایی در سال 97 برسانیم. در سفر یکی، دو ماه پیش به هرمزگان دو پالایشگاه افتتاح شد،یکی پالایشگاه هرمزگان با 14 میلیون لیتر در روز و دیگری پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با 36 میلیون لیتر در روز که مجموع آنها حدود 50 میلیون لیتر است یعنی نصف بنزین کشور.
افتتاح طرح بزرگ کشاورزی-آبی
اواخر فروردین
رئیس‌جمهور در این باره افزود: تمام بنزین کشور الان چیزی حدود 90 میلیون لیتر است که 50 میلیون لیتر در هرمزگان تولید می‌شود. کیفیت 14 هزار لیتر را افزایش دادیم و 36 هزار لیتر نیز تولید را داریم این به معنای آن است که ملت، مردم، کارگران و مهندسان ما و وزارتخانه‌های ما و نفت ما و بخش‌های عمرانی کشورمان این حرکت را انجام دادند. در همین یکی، دو هفته پیش توانستیم راه‌آهن مهم قزوین به رشت را افتتاح کنیم.
رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ظرفیت‌های بزرگ استان در حوزه جاده، آب، برق، سد و گردشگری مورد توجه بیشتر خواهد بود تصریح کرد: برغم فشار دشمنان و تحریم‌ها امروز یکی از بزرگترین پروژه‌های مربوط به انرژی را افتتاح می‌کنیم و 4 فاز پارس جنوبی با سرمایه‌گذاری 11 میلیارد دلاری افتتاح می‌شود.اواخر فروردین ماه یک طرح بزرگ کشاورزی – آبی با حدود 10 میلیارد دلار هزینه به بهره‌برداری خواهد رسید که برای بخش آب و کشاورزی استان و کشور اهمیت زیادی دارد.
وی بیان داشت: برغم اینکه آمریکا، صهیونیست‌ها و برخی کشورهای مرتجع منطقه با همه توان به مردم ایران فشار وارد می‌کنند، اما ما راه خود را ادامه خواهیم داد و رابطه خود با همسایگان عزیزمان را روز به روز توسعه خواهیم داد.
روحانی با‌اشاره به سفر خود به کشور عراق گفت: رابطه ایران و عراق، الگویی نمونه در منطقه است. آماده ایم با همه همسایگان مثل عراق، بهترین روابط را داشته باشیم.آیت‌الله سیستانی از افتخارات شیعه در جهان است.اراده تمام مراجع عظام و نخبگان دو کشور، تعمیق روابط صمیمی ایران و عراق است. رابطه با همسایگان را روز به روز توسعه خواهیم داد.