kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۷۱۰۲
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

تظاهرات در کشورهای مختلف جهان علیه «مسلمان‌کشی» در غرب

هزاران نفر در کشورهای مختلف جهان با برپایی تظاهرات، جنایت تروریست‌های نژادپرست علیه مسلمانان در نیوزیلند را محکوم کردند و علیه اسلام هراسی شعار دادند.



پلیس نیوزیلند بامداد یکشنبه(به وقت تهران) اعلام کرد، شمار قربانیان حمله تروریستی به دو مسجد در شهر «کرایست‌چرچ»، به ۵۰ نفر افزایش یافته است. شمار مجروحان نیز 36 نفر است. «تارنت» که به گفته پلیس، عامل دست‌کم یکی از دو تیراندازی جمعه است، در مانیفست ۷۴ صفحه‌ای درج شده در رسانه‌های اجتماعی، خودش را یک فرد ۲۸ ساله استرالیایی و معتقد به برتری نژادی سفیدپوستان معرفی می‌کند. او هدف از انجام این حمله را انتقام گرفتن از مسلمان‌ها ذکر کرده است. وی روز شنبه نیز در دادگاه تفهیم اتهام شد، اما به دوربین‌های خبرنگاران لبخند زد و اعلام کرد که به هیچ‌وجه پشیمان نیست.
اما طی سه روز گذشته در بسیاری از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی در محکومیت این جنایت، تظاهرات شده است. بر اساس گزارش  خبرگزاری فرانسه، روز شنبه مردم در منطقه «ایا صوفیه» شهر اسلامبول گردهم آمدند و به طور سمبلیک، مراسم سوگواری برای قربانیان حملات نیوزیلند برگزار کردند. برخی از تظاهرکنندگان بنرهایی با محتوای «مسلمانان متحد هستند» و «مسلمانان در کنار یکدیگر ایستاده‌اند» در دست داشتند.
در «آتن»، پایتخت یونان نیز صدها نفر علیه اسلام‌هراسی، به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات در پاسخ به فراخوان گروه‌های غیردولتی ضد فاشیسم وضد نژادپرستی برگزار شد. در تظاهرات مردم آتن پلاکاردهایی با این عبارات «نه به اسلام‌هراسی»، «نازیسم را از بین ببرید» و «نباید با نفرت‌پراکنی سازش کرد» دیده می‌شد.در «رباط»، پایتخت مراکش نیز تظاهرکنندگان خواستار توقف حملات علیه مسلمانان شدند و منسوب کردن صفت «تروریسم» به اسلام را جرم دانستند.
 به گزارش ایسنا، در «برلین» پایتخت آلمان نیز تظاهراتی علیه نژادپرستی برگزار شد و تظاهرکنندگان این کشتار را محکوم کردند. آنها برای ادای احترام به قربانیان این جنایت، یک دقیقه سکوت کردند. در شهر «روتردام» هلند هم مراسم سوگواری برای قربانیان این حمله با حضور شخصیت‌های دینی مسلمان و مسیحی برگزار شد. شرکت‌کنندگان گفتند، این حمله فقط مسلمانان را هدف قرار نداده، بلکه انسانیت را هدف گرفته است. ده‌ها هزار نفر از ساکنان «لندن» نیز به نشانه همبستگی با بازماندگان این فاجعه، در مرکز این شهر تظاهراتی را علیه «تبعیض نژادی» و «اسلام‌هراسی»  برپا کردند.