kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۰۶
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۴

بودجه 175 میلیون دلاری آمریکا برای «جا» ‌انداختن معامله قرن

منابع آمریکایی گزارش دادند کاخ سفید برای تبلیغ و جا انداختن معامله قرن در سطح دیپلماتیک 175 میلیون دلار هزینه درنظر گرفته است.



منابع آمریکایی می‌گویند اصلی‌ترین هدف از اختصاص بودجه 175 میلیون دلاری، تبلیغ معامله قرن در سطح دیپلماتیک است تا در نهایت شرایط برای اجرایی کردن این طرح ترامپ در خاورمیانه فراهم شود. این رقم پیشنهادی در بودجه سالانه آمریکا تعیین شده اما به طور نهایی هنوز از سوی کنگره آمریکا تصویب نشده است.
بر اساس طرح خطرناک «معامله قرن» بخش‌هایی از فلسطین شامل نیمی از کرانه باختری و بخشی از بیت‌المقدس شرقی که از نظر جامعه جهانی به دولت فلسطین تعلق دارد، به رژیم صهیونیستی واگذار می‌کند و در عوض رژیم صهیونیستی با تشکیل کشور مستقل فلسطینی در نیمه دیگر کرانه باختری و تمام نوار غزه و تنها چند محله از بیت‌المقدس شرقی موافقت می‌کند! بر اساس این طرح شهر «ابودیس» به جای بیت‌المقدس به عنوان پایتخت فلسطین در نظر گرفته خواهد شد! همچنین طبق این طرح فلسطینیان باید از حق بازگشت به سرزمین خود که در طبق قطعنامه ۱۹۴ شورای امنیت به رسمیت شناخت شده، صرف نظر کنند! اکنون ترامپ با انتقال سفارت به قدس مقدمات اجرای این طرح استعماری را تدارک دیده است. عادی‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی نیز در چارچوب همین طرح دنبال می‌شود.
رابطه با 6 کشور عربی
نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اما پس از درگیری‌های اخیر در مسجد الاقصی اعلام کرد که این رژیم اکنون با شش کشور عربی مهم که در گذشته با این رژیم در خصومت بودند، روابطی دارد. بنیامین نتانیاهو گفت: «روابط با این کشورهای عربی خبرهای خوش و بی‌مانندی است، اسرائیل در خفا به روند به رسمیت شناخته شدن خود و توافق با دیگر همسایه‌ها و بخش‌های وسیعی از جهان عرب و اسلام ادامه می‌دهد.»  اظهارات نتانیاهو در حالی عنوان شدند که مسئولان رژیم صهیونیستی پس از طرح ادعاهایی درباره پرتاب یک کوکتل مولوتف به سوی مرکز پلیس این رژیم در داخل مسجدالاقصی، درب‌های این مسجد را بستند.
مرکز اوقاف قدس هم اعلام کرده، پس از وقوع آتش‌سوزی در یکی از اتاق‌های پلیس این رژیم در داخل مسجد الاقصی، تعداد زیادی از این نیروها به صحن‌های مسجد یورش برده و به سمت کسانی که در داخل صحن‌ها بودند، حمله کردند. ویدئوهایی که از این درگیری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، نشان می‌دهد از این اتاق دود بلند می‌شود و نیروهای رژیم صهیونیستی نمازگزاران را در صحن‌های مسجدالاقصی وحشیانه تعقیب و بازداشت می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری قدس، شیخ «عکرمه صبری» خطیب مسجدالاقصی و رئیس کمیته عالی اسلامی در شهر قدس با هشدار درباره طمع‌ورزی‌های خطرناک اشغالگران درباره قبله اول مسلمانان جهان، گفت: اشغالگران طمع واضح و آشکاری علیه مسجدالاقصی دارند و در تلاش برای ایجاد مشکلاتی هستند که دست‌اندازی آنها به مسجدالاقصی را توجیه کند تا بتوانند بر این مکان مقدس اسلامی سیطره و هیمنه داشته باشند، من این رخدادها را تحولی خطرناک می‌دانم.
وی افزود: در برابر مسدود کردن دروازه‌های مسجدالاقصی دست‌بسته نخواهیم ماند، پیش از این نیز اشغالگران جرات به چنین اقدامی کرده بودند و در سال 2017 در قیام اهالی قدس شکست سختی خوردند، آنها با این اقدامات جدید هم کاری از پیش نبرده و فلسطینی‌ها درسی سخت‌تر از گذشته به آنها می‌دهند.