kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۸۰۴
تاریخ انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۳

شورشی عربستانی در اروپا جنبش ضدسعودی تشکیل داد

بنا بر اعلام یک روزنامه انگلیسی، یکی از شاهزاده های سعودی که در اروپا به‌ سر می‌برد، از تلاش‌هایش برای تاسیس جنبشی معارض جهت تغییر نظام سعودی خبر داده است.



روزنامه «ایندپندنت» انگلیس، در گزارشی به نقل از شاهزاده «خالد بن فرحان آل سعود» نوشته او گام‌ها برای تشکیل جنبشی معارض در جهت تغییر نظام در ریاض و حمایت از معارضان فراری از عربستان را برداشته است. براساس گزارش این روزنامه انگلیسی، شاهزاده خالد بن فرحان آل سعودی، که بیش از یک دهه است از عربستان گریخته، این را هم گفته است که به دنبال ایجاد چشم‌اندازی برای «پادشاهی مشروطه» در عربستان است که در آن برای تعیین نخست‌وزیر و کابینه دولت، انتخابات برگزار و با نقض حقوق بشر و ظلم در این کشور مبارزه شود.
این شاهزاده سعودی، که در آلمان به‌سر می‌برد، ابراز امیدواری کرده که این جنبش موسوم به «جنبش آزادی ملت‌های شبه‌جزیره عربستان»، برای آن دسته از سعودی‌هایی که از کشورشان فرار کرده‌اند دسترسی به وکیل و مترجم مجرب فراهم و شرایط را برای آنها جهت دسترسی به رسانه‌ها هموار کند تا از طریق این رسانه‌ها، از کشورهای اروپایی درخواست پناهندگی کنند. طبق این گزارش، ایده تشکیل چنین جنبشی به دنبال قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در اسلامبول و حمله ریاض به منتقدان خود شکل گرفته است به‌ویژه این‌که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی را مسئول قتل این روزنامه‌نگار مطرح خوانده است.
شاهزاده خالد می‌گوید: «سعودی‌ها در پادشاهی عربستان به یک نظام جدید همانند کشورهای دموکراتیک دیگر نیاز دارند؛ نظامی که مردم در آن از حق انتخاب دولت و ایجاد عربستان جدید برخوردار باشند... ما چشم‌اندازی درخصوص نظام قضایی، حقوق بشر و بازجویی در عربستان داریم ولی در شرایط کنونی نیاز به این است که بر روی قانون اساسی و تحرکات برای کمک به سعودی‌ها در اروپا تمرکز شود.»
این شاهزاده معارض سعودی حتی اظهار داشته که، خاندان آل‌سعود در نظام جدید به عنوان سران نمادین کشور همانند نظام پادشاهی انگلیس، باقی خواهند ماند و این مردم است که در نهایت قدرت را در دست خواهند گرفت. شاهزاده فرحان به روزنامه ایندپندنت گفته در سال 2007 زمانی‌‌که به او درباره تحرکاتی برای بازداشتش در عربستان هشدار داده شد، مجبور به ترک کشورش گردید. طبق این گزارش، این شاهزاده معارض همچنین بخشی از جناح خاندان حاکم است که با ولیعهد، بن‌سلمان مخالفند. طبق گفته فرحان، پدر و خواهرش در بازداشت خانگی به‌سر می‌برند.