kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۶۱۲۰
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۲۵
تحلیلگر آمریکایی در گفت‌وگو با کیهان

آمریکا اگر در ونزوئلا به هدف برسد گوایدو را به راحتی کنار می‌گذارد




اشاره
آمریکا در چند ماه گذشته از هیچ تلاشی برای از بین بردن حاکمیت قانونی ونزوئلا فرو گزار نکرده است. اما با این وجود کار زیادی هم از پیش نبرده. ترامپ علیرغم تلاش‌های فراوان نتوانسته اجماعی جهانی علیه دولت مادورو ایجاد کند. پنج شنبه گذشته نیز روسیه و چین پیش‌نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا را وتو کردند. سفیر روسیه در سازمان ملل قطعنامه آمریکا را «نقطه اوج نمایش استانداردهای دوگانه آمریکا» درباره ونزوئلا اعلام کرد. وی تاکید کرده که آمریکا از همان ابتدا می‌دانست پیش‌نویس قطعنامه‌اش هیچ شانسی برای تأیید شدن ندارد. در همین راستا و برای تحلیل و آگاهی بیشتر از شرایط داخلی ونزوئلا مصاحبه‌ای را با «استفان لندمن»، تحلیلگر آمریکایی ترتیب داده‌ایم. وی مقالات زیادی را درباره بحران ونزوئلا نوشته است. این مصاحبه را در ادامه می‌خوانیم:
1) روسیه اعلام کرده احتمال دخالت نظامی آمریکا در ونزوئلا در صورتی که کودتا شکست بخورد ، بسیار بالاست. نظر شما در این باره چیست؟
«سرگئ لاوروف» تاکید کرده هر کاری بتواند ، انجام می‌دهد تا از روند قانونی در ونزوئلا حمایت شود و جایگاه قانونی مادورو تضعیف نشود، البته وی از بیان توضیحات اضافه امتناع کرده است. باید اذعان کرد که تلاش‌های چین و روسیه برای نگه داشتن مادورو در قدرت دسیسه‌های آمریکا را خنثی کرده است. مادورو به این دو کشور اجازه داده تا در مبارزه علیه نقشه‌های آمریکا در کنار دولت قانونی ونزوئلا بایستند. تلاش‌های روسیه و چین برای حفظ ماهیت ونزوئلا شاید تنها راهی باشد که می‌تواند، فعالیت‌های گسترده ترامپ برای تغییر نظام «بولیواریایی» ونزوئلا را متوقف سازد. آمریکا قصد دارد تا ونزوئلا را تبدیل به یک نظام فاشیستی کند تا دنباله رو خصوصیات فاشیستی واشنگتن باشد. همانطور که قبلا هم در مقالات خود ذکر کردم، تنها زبانی را که واشنگتن آن را درک می‌کند، زبان خشونت است. اقدامات بین‌المللی برای حفظ و مراقبت از دولت قانونی ونزوئلا تنها استراتژی موثری است که می‌تواند سیاست‌های امپریالیستی و مخرب واشنگتن را ناکام بگذارد.
2) سفیر ونزوئلا در تهران طی گفت‌و‌گویی با روزنامه‌ کیهان اعلام کرده که «گوایدو» مامور سازمان سیا است. نظر شما در این باره چیست؟
«گوایدو» شخصیتی بود که هیچ‌کس وی را نمی‌شناخت. او با حمایت ترامپ و آمریکا به اوج شهرت رسید. وی رئیس‌جمهور خود خوانده‌ای است که وجهه قانونی ندارد. «گوایدو» یک عروسک خیمه شب بازی‌ای است که در دستان آمریکایی‌ها قرار دارد. اکنون گوایدو برای پیشبرد سیاست‌های ونزوئلا مهره‌ای ضروری به حساب می‌آید اما شاید به راحتی و پس از آنکه به اهداف خود رسیدند، وی را کنار بزنند و وارد معالات خود نکنند. او سرمایه سرویس اطلاعاتی آمریکا به حساب می‌آید. آشوب و خشونت سیاست قدیمی آمریکا در امور سایر کشورهاست. نهاد‌های مردم نهاد آمریکایی هم در هر نقطه‌ای از دنیا که باشند با هدف خاصی فعالیت می‌کنند و به دنبال پیشبرد سیاست‌های آمریکا در کشورها هستند.
 مثلا «National endowment for democracy» یک سازمان مردم نهاد است که آثار مخرب آن در هر کشوری که حضور داشته آشکار است.
3) آینده بحران ونزوئلا را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا مادورو می‌تواند این فشار را تحمل کند؟
موقعیت مادورو حساس است و به همین دلیل است که حساب ویژه بر روی حمایت‌های روسیه و چین باز کرده‌ام. اگر ترامپ اقدام به دخالت نظامی کند اوضاع وخیم‌تر هم خواهد شد و دیگر کنترل شرایط بسیار سخت
 خواهد شد.
4) چرا آمریکا به دنبال براندازی نظام ونزوئلاست و می‌خواهد بر این کشور غلبه کند؟
آمریکا هیچ‌گونه دولت یکپارچه و مستقلی را تحمل نمی‌کند. تخاصم آمریکا با کشورهایی نظیر جمهوری اسلامی ایران هم به همین دلیل است. علت دیگر دخالت‌های مستمر آمریکا در امور کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا وجود منابع بسیار زیاد نفتی و گازی در این کشورها است. ونزوئلا توانسته از 20 سال پیش نفوذ آمریکا را در کشور خود از بین ببرد.
جمهوری اسلامی هم 40 سال است که این کار را انجام داده. آمریکا می‌خواهد که نظام‌های استبدادی را جایگزین نظام‌ها و دولت‌های مستقل کند.