kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۶۳
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵

درخواست «گوایدو» از آمریکا برای به قدرت رساندن او «به هر قیمتی»!

«گوایدو» مامور اطلاعاتی سیا و رهبر کودتاچیان ونزوئلا از آمریکا خواست برای برای سرنگونی مادورو (بخوانید به قدرت رسیدن خودش) از هر گزینه‌ای که می‌تواند استفاده کند، حتی گزینه نظامی!
سرویس خارجی-

اوضاع در مرز کلمبیا با ونزوئلا بحرانی گزارش می‌شود. روز شنبه منطقه مرزی «سن آنتونیو» شاهد درگیری شدید نیروهای دولتی ونزوئلا با مخالفین هوادار گوایدو بود و کاروان کمک‌های آمریکا نیز مورد حمله نیروهای دولتی قرار گرفت و به آتش کشیده شد. در این درگیری‌ها 2 نفر از معترضان کشته شدند.
معترضان در شهر «اورنا» واقع در مرز با کلمبیا خیابان‌ها را با لاستیک‌های در حال سوختن مسدود کرده و یک اتوبوس را به آتش کشیدند و به سوی سربازان سنگ پرتاب کردند و از مادورو خواستند تا اجازه دهد کمک‌های آمریکا وارد شود. خبرگزاری اسپوتنیک نیز گزارش داده که، «لوئیس آلماگرو»، دبیرکل سازمان کشورهای امریکایی گفته دست‌کم ۳۳۵ تن در جریان درگیری‌ها میان نیروهای پلیس و معترضان در مرزهای ونزوئلا با کلمبیا و برزیل روز شنبه زخمی شده‌اند. وی در جریان نشست خبری در کلمبیا گفت که حدود ۲۸۵ تن در نتیجه درگیری‌ها بر روی پل‌های سانتاندر و سیمون بولیوار که کلمبیا و ونزوئلا را مرتبط می‌سازد، زخمی شده‌اند و حدود ۵۰ تن دیگر نیز در نزدیک شهر سانتا النا دو اویرن، در مرز برزیل دچار جراحت شده‌اند.
بر اساس گزارش رویترز  بعد از این درگیری‌ها و  به عقب راندن کمک‌های آمریکایی از مرز، «خوآن گوآیدو»، در پیامی توئیتری نوشت: «رخدادهای مرز ونزوئلا مرا مجبور کرد تا تصمیمی را بگیرم و به صورت رسمی به جامعه بین‌الملل پیشنهاد کنم که باید تمامی گزینه‌ها را در تضمین آزادی کشور ونزوئلا بررسی کنند. وی چند روز پیش نیز از آمریکا خواسته بود که تمام گزینه‌ها را در مورد آمریکا همچنان روی میز نگهدارد.»
اپوزیسیون ونزوئلا امیدوار بود سربازان این کشور اجازه دهند تا کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه وارد کشور شوند اما صفوف گارد ملی ونزوئلا در مرز اقدام به شلیک گاز اشک‌آور به سوی کاروان‌های کمک‌رسان کردند. گوایدو گفته همچنان از نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهد تا اجازه دهد این کمک‌ها وارد کشور شود و در عین حال، راه‌های دیگر را نیز در نظر دارد: در نشست منطقه‌ای گروه لیما در بوگوتا که روز دوشنبه برگزار می‌شود، شرکت می‌کنم؛ در این نشست مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا نیز حضور دارد و در جریان این نشست، آنها احتمالاً تصمیم می‌گیرند تا اقدامات بیشتری را برای اعمال فشار علیه مادورو انجام دهند.
تهدید به تحریم‌های بیشتر
در همین حال، جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا در توئیترش نوشت: «کشورهایی که هنوز از مادورو حمایت می‌کنند باید به یاد داشته باشند که از چه چیزی حمایت می‌کنند.» بولتون همچنین تهدید کرد که اگر ارتش ونزوئلا اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور ندهد، تحریم‌های بیشتری علیه ونزوئلا اعمال می‌شود...ارتش ونزوئلا یک انتخاب دارد؛ از دموکراسی و غیرنظامیان حمایت کند و اجازه ورود کمک‌های بشردوستانه را به کشور بدهد یا با تحریم‌ها و انزوای بیشتر روبه‌رو شود.»
مقام‌های آمریکایی لفاظی درباره تغییر رژیم در ونزوئلا را تشدید کرده‌اند به طوری که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز گفته آمریکا از خانواده‌های افرادی که در مسیر دستیابی به عدالت دچار زحمت و آسیب شده‌اند، حمایت می‌کند. با شدت گرفتن درگیری‌ها در مرز کلمبیا «نیکلاس مادورو» روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما در حال دفاع از آزادی و مرزهای خود هستیم و الان زمان خیانت به کشور نبوده و باید به آن و ایده‌های عالی ونزوئلا وفادار ماند.»
همچنین رئیس‌جمهور ونزوئلا از قطع روابط دیپلماتیک با کلمبیا خبر داد و تمامی کارمندان سفارت کلمبیا در کاراکاس را اخراج کرد. او با اشاره به کاروان‌هایی که به عنوان کمک انسان‌دوستانه از سوی برخی کشورها به کشورش روانه می‌شود، اظهار داشت: «آمریکا و هم‌پیمانان آن از بهانه انتقال کمک‌های انسان‌دوستانه استفاده می‌کنند و سعی در نابودی استقلال و حاکمیت ونزوئلا دارند.»
رئیس‌جمهوری ونزوئلا تصریح کرد که کشورش اجازه ورود چنین کمک‌هایی را نخواهد داد. مادورو پیش از این دستور مسدود کردن بخش‌های بزرگی از نواحی مرزی کلمبیا را صادر کرد. رئیس‌جمهوری ونزوئلا در توئیتی هدف بستن سه گذرگاه کلیدی در مرز کلمبیا را مقابله با تهدیدهای جدی و غیرقانونی از جانب کلمبیا علیه صلح در کشورش اعلام کرده بود.
گفتنی است ونزوئلا ایام حساسی را سپری می‌کند و وقوع جنگ در این کشور بین ارتش ونزوئلا و آمریکا نیز درور از ذهن نیست.