kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۶
تاریخ انتشار : ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۴
تروریست‌های اجاره‌ای در محاصره

آتش سنگین ارتش و مردم عراق بر سر داعش

ارتش عراق از میان بیش از یک میلیون داوطلب نبرد با داعش، ده‌ها هزار جوان را مسلح و به جبهه‌ها اعزام کرد.


به گزارش خبرگزاری مهر، رسانه‌های عراقی اعلام کردند، بیش از یک میلیون و 200 هزار نفر در پاسخ به فراخوان مرجعیت نجف اشرف به مراکز نظامی مراجعه کردند و خواستار اعزام به مناطق حضور تروریست‌های داعش شدند تا با آنها بجنگند. شماری از ورزشکاران شهر نجف نیز به صف مبارزه با داعش پیوستند.
به گزارش بی‌بی‌سی، صدها هزار نفر مردم پایتخت و شهرهای بزرگ عراق از جمله بغداد، کربلا، نجف و تل‌عفر در حمایت از مرجعیت تظاهرات کردند و ده‌ها هزار جوان راهی جبهه‌ها شدند.
نیروهای نظامی و مردمی در جدیدترین نبردها توانستند بخش‌‌‌های تحت اشغال غرب موصل، بیجی، الشرقاط، العظیم و  کل منطقه الاسحاقی و شهر الضلوعیه را از لوث تروریست‌‌های داعش پاکسازی کنند.
طی این حملات و بمباران‌های مکرر نیروی هوایی عراق، بیش از 400 تروریست کشته و ده‌‌ها نفر دیگر زخمی شدند.
عملیات نیروهای «پیشمرگه» نیز در مناطق مرزی میان کردستان عراق و استان‌های نینوا، کرکوک و صلاح‌الدین ادامه دارد و نیروهای پیشمرگه ضرباتی را به عناصر داعش وارد کردند. «مسعود بارزانی» رئیس منطقه خودمختار کردستان عراق هم اعلام کرد، نیروهای پیشمرگه مانع ورود داعش به کردستان خواهند شد.
شدیدترین بمباران ارتش علیه تروریست‌ها دیروز در شمال شهر تکریت رخ داد؛‌ در این حمله علاوه بر هلاکت شمار زیادی تروریست، 10 تن از رهبران رژیم بعثی سابق عراق  نیز  کشته شدند. جسد  پسر «عزت الدوری» معاون دیکتاتور سابق عراق نیز در میان کشته‌شدگان دیده شده است.
از بغداد نیز خبرگزاری فارس گزارش داد، شبه‌نظامیان داعش تلاش می‌کنند از سه محور به این شهر نزدیک شوند، اما تاکنون تلاش‌های آنها نتیجه نداده است. وزارت کشور عراق نیز اعلام کرد بغداد 100 درصد امن است و امکان ورود تروریست‌ها وجود ندارد.
اما، برخی مناطق شهر موصل همچنان در اختیار عناصر داعش است؛ تروریست‌ها امام جماعت مسجد جامع این شهر را به شهادت رساندند و جسد وی را نیز تکه‌تکه کردند.11روحانی دیگر نیز در این شهر شهید شدند.
تروریست‌های داعش که اخیرا چند فروند هلی‌کوپتر را از یک پایگاه نظامی شهر موصل به غنیمت گرفته بودند، دیروز با یک فروند از همین هلی‌کوپترها به یک پایگاه ارتش در شهر سامرا حمله کردند.
شبکه «العربیه» نیز با اشاره به سرنگونی یک هلی‌کوپتر ارتش عراق به دست عناصر داعش، گزارش داد که شبه نظامیان داعش به موشک‌های ضد هوایی و دوش پرتاب مجهز شده‌اند.
عربستان اصلی‌ترین تامین‌کننده سلاح داعش در عراق و سوریه است.
«ترکی الفیصل» رئیس سابق دستگاه امنیتی عربستان که در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا سخن می‌گفت، به جای آنکه تروریست‌‌های داعش را سرزنش کند، نخست‌وزیر عراق را مسئول رخدادهای جاری در این کشور دانست!
«نوری مالکی»‌ نخست‌وزیر عراق، که برای زیارت حرمین عسکریین(ع) به سامرا رفته بود، خطاب به تروریست‌های اجاره‌ای داعش گفت: تا چند ساعت دیگر دست داوطلبان مقابله با تروریسم به شما خواهد رسید. نخست‌وزیر عراق افزود: از سامرا و از کنار حرم امامین عسکریین(ع) نابودی تروریسم را آغاز خواهیم کرد. وی خطاب به مردم، و فرماندهان ارتش و نیروهای امنیتی نیز گفت: به حرف‌های کسانی که از شیعه یا سنی بودن سخن می‌گویند گوش ندهید. فتاوای مرجعیت عالی شیعیان و علمای اهل سنت برای همه عراقی‌ها و برای  دفاع از وطن است و اکنون همه جهان با ماست تا با داعش مقابله کنیم.
وی تصریح کرد: اکنون تکفیری‌های داعش لباس طایفه‌ای به تن کرده‌اند، اما ما لباس ملی و اتحاد به تن می‌کنیم.
«عمار حکیم» رئيس مجلس اعلای اسلامی عراق دیروز گفت: عراق را به گورستان عناصر تروریستی داعش تبدیل می‌کنیم. حکیم که لباس رزم بر تن داشت،‌ افزود: عراق به دوران گذشته و دیکتاتوری و کودتای نظامی برنمی‌گردد.
آیت‌الله «بشیر نجفی» از مراجع عراق نیز گفت، هر کس با تروریست‌ها نبرد کند، مجاهد فی‌سبیل‌الله است و هر کس کشته شود، شهید است، علمای اهل سنت شهر بصره هم ضمن دعوت از مردم برای پیوستن داوطلبانه به ارتش، نبرد با داعش را یک وظیفه شرعی و اخلاقی دانستند.
«صدرالدین قبانجی» خطیب جمعه نجف نیز از مردم عراق خواست، از ارتش و نیروهای امنیتی این کشور در برابر داعش حمایت کنند.
سایر رویدادها
* باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا گفت، واشنگتن به عراق نیروی نظامی اعزام نخواهد کرد.
* دارالفتوای مصر اقدامات داعش در عراق را خدمت به دشمنان اسلام دانست.
* آلمان اقدامات داعش در عراق را به شدت محکوم کرد.
* دولت‌های ترکیه، اردن و بحرین از اتباع خود  خواستند خاک عراق را ترک کنند.