kayhan.ir

کد خبر: ۱۵۵۳۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۰
وقتی بن‌سلمان «جوگیر» می‌شود

امضای تفاهم‌نامه بین پکن و ریاض برای آموزش زبان چینی در مدارس عربستان!

کاربران سعودی توافق اخیر عربستان و چین برای گنجاندن واحد زبان چینی در تمام مراحل آموزشی عربستان در مدارس و دانشگاه‌های این کشور را به باد «تمسخر» گرفته‌اند.

تور آسیایی بن سلمان به پاکستان، هند و چین با حاشیه‌هایی همراه شده است. دیدار «بن سلمان» از دیوار چین و تملق وزیر خارجه بحرین که گفته «اگر چینی‌ها دیوار دارند ما بن سلمان داریم»(!) تنها گوشه‌ای از این حاشیه‌ها است. بن سلمان که با این سفر آسیایی و ریخت و پاش‌ها به دنبال شکستن حصار انزوایی است که با قتل خاشقجی و جنایاتش در یمن گرفتار آن شده، در دیدار با مقامات چینی هم اعلام کرده به دنبال آموزش زبان چینی در مدارس و دانشگاه‌های عربستان است!
ولیعهد خام سعودی برای وارد کردن زبان چینی در نظام آموزشی عربستان اقدام جالب توجهی هم کرده که بسیاری آن را به سخره گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری واس، «ولیعهد در سفر به پکن به توافق بر سر گنجاندن آموزش زبان چینی به سرفصل آموزشی همه مقاطع درسی و دانشگاهی این کشور دست یافته است. این اقدام باعث می‌شود تا روابط و همکاری میان عربستان و چین توسعه یابد و شراکت راهبردی دو طرف در همه زمینه‌ها تقویت شود»(!) خبرگزاری رسمی عربستان در این مورد بر این باور است که « توافق درباره زبان چینی باعث تنوع فرهنگی در میان دانشجویان سعودی می‌شود و به تحقق اهداف ملی در زمینه آموزشی در سند چشم‌انداز ۲۰۳۰ کمک خواهد کرد.»(!)
اما این اقدام بن سلمان موجی از تمسخر را در میان کاربران سعودی برانگیخته است. کاربران سعودی می‌گویند که بهتر است اول زبان عربی را به دانش‌آموزان یاد بدهید. برخی دیگر پرسیده‌اند آیا زبان عربی هم در مدارس چین تدریس می‌شود یا این قرارداد یک طرفه است؟!سعودی‌ها می‌گویند در جریان دیدار محمد بن سلمان از چین، دو کشور قراردادهایی در عرصه‌های گوناگون از جمله نفت، به ارزش ۲۸ میلیارد دلار امضا کرده‌اند.